7 vragen aan Roos Vonk

In de serie ‘7 vragen aan’ vertellen inspirerende auteurs en managers over hun drijfveren en loopbaankeuzes. Wat was je eerste baan? Wat heeft je gebracht bij waar je nu bent? En wat is jouw advies aan jonge carrièremakers? Deze week: 7 vragen aan Roos Vonk, Hoogleraar Sociale Psychologie, columnist, spreker en auteur van boeken als De eerste indruk, Liefde lust en ellende en Je bent wat je doet.

Stereotypes

‘De eerste indruk’ gaat over hoe we mensen in hokjes plaatsen. Nu denken wij… hoogleraar, ondernemer, columnist, auteur.. welk stereotype hoort daar eigenlijk bij?
Haha… ik zou niet weten wat het stereotype van een vrouwelijke hoogleraar is, maar misschien val ik eerder in de categorie ’succesvolle vrouw’. Ambitieus, onafhankelijk en doelgericht. Dat is het juiste stereotype, denk ik.

De eerste 30 seconden

U zegt dat mensen in de eerste 30 seconden onbewust een mening over je hebben gevormd. Heeft het voorbereiden van een sollicitatiegesprek dan nog wel zin?
Veel gedrag kun je inderdaad niet bewust sturen. Misschien denk je in het geval van een sollicitatiegesprek Had ik nou maar dat aangetrokken of dat gezegd, dan had ik de baan wel gekregen, maar zo gaat dat in de praktijk niet. Als iemand na afloop van een gesprek geen goed gevoel over jou heeft, zegt het iets over jouw match met de baan of het bedrijf. Je kunt dan wel ‘net doen alsof’ door je op een bepaalde manier te kleden of te gedragen, maar tegelijk geef je onbewust nog duizenden andere signalen af, en de selecteur voelt aan dat het plaatje niet helemaal klopt.


.

Bord voor je kop

Mensen hebben blijkbaar ook de neiging om bij een afwijzing of kritiek de ander in twijfel te trekken. Het kan immers onmogelijk aan jezelf liggen!
Ja, bij een gezouten rapport van een assessment is de eerste reactie van mensen is vaak dat de test ‘niet goed’ was. Dat is ook heel logisch, want stel je voor: de test klopt wel! Dat doet natuurlijk pijn. En die pijn proberen we koste wat het kost te vermijden. Op zo’n moment is het goed je te realiseren dat je waarschijnlijk net zo bent als andere mensen en je de neiging hebt om kritiek niet snel te accepteren. Als je je daarvan bewust wordt, kun je gaan onderzoeken: Stel nou dat het wel waar is? Stel dat ik ergens niet goed in ben? Dat geeft je het bewustzijn om er iets mee te doen. Zoals het volgen van een cursus of door juist een baan te zoeken waar je die kwaliteiten niet voor nodig hebt.

Personal Branding

Het kritisch kijken naar je eigen sterktes en zwaktes en dat uitdragen, wordt weleens ‘personal branding’ genoemd. Wat vindt u van die term?
‘Personal branding’ klinkt alsof je een product bent waar je een verkooppraatje voor moet bedenken. Ik geloof juist veel meer in het naar binnen kijken: Wat zijn mijn idealen? Waar sta ik voor? En hoe kan ik dat zo goed mogelijk uitdragen? Dan ben je veel overtuigender. Daarbij is het goed om je te realiseren welke indruk je op mensen maakt. Die informatie kun je in je voordeel gebruiken. Via www.eersteindruk.nl kun je bijvoorbeeld een filmpje van jezelf uploaden, waar anderen een mening over kunnen achterlaten.

deeersteindruk

Drijfveren en ambities

Een carrière loopt soms anders dan gepland. Wat waren uw ambities toen u 22 was?
Als student wilde ik heel graag de wetenschap in. Dat heb ik ook gedaan! De eerste helft van mijn carrière heb ik de wetenschappelijke ladder beklommen, van assistent in opleiding tot hoogleraar. Daarna was er op dat terrein voor mij weinig uitdaging meer. Of je moet de baas van de universiteit willen worden. Maar daar had ik helemaal geen zin in. Toevallig was ik net bezig met een onderzoek waar veel bedrijven in geïnteresseerd waren. Op een woensdagavond gaf ik dan wel eens een lezing bij een bedrijf. Een paar jaar later verdiende ik met deze ‘freelance-business’ meer dan als hoogleraar.

En toen wist ik het zeker, ik word…

Was er een specifiek moment, waarop u dacht: dit is het?
Ik denk dat het geleidelijk ging. Ik merkte met het geven van lezingen dat ik buiten de universiteit veel meer te melden had. Mijn collega’s waren natuurlijk niet zo snel onder de indruk van dingen die zij ook al wisten, en studenten vroegen zich alleen af of de stof ook op het tentamen zou komen. Maar daarbuiten merkte ik opeens ‘Jeetje zeg, ik heb echt wel iets te vertellen waar mensen iets aan hebben.’ En een keuze maken? Ja, af en toe vraag ik me af of het wel zo handig is om al die bordjes in de lucht te houden, maar toch blijft juist de combinatie zo interessant.

Wat zijn mijn idealen?

Het credo ‘Volg je gevoel’ is wat u betreft grote onzin. Wat is dan uw advies voor mensen die een belangrijke keuze moeten maken?
Ik maak altijd het onderscheid tussen buik, hart en hoofd. Het hoofd staat voor ratio. Een beslissing puur gebaseerd op ratio, houd je niet lang vol. Je moet je verstand wel gebruiken om je gevoelens kritisch te bekijken. Bij ‘gevoel’ maak ik onderscheid tussen buik en hart. Bij sommige keuzes denk je: als ik deze weg in sla, moet ik nieuwe vaardigheden leren, nieuwe mensen ontmoeten en daar heb ik eigenlijk niet zo veel zin in. Dat is buikgevoel. Dat kan je onbewust het idee geven dat het niet de juiste beslissing is. Maar als je alleen dingen wilt doen die je leuk vindt, kom je er niet. Waar je op moet varen is de wijsheid van je hart. Dat zijn vragen als: Wat voor iemand wil ik zijn? Wat zijn mijn idealen? Wat wil ik betekenen in de wereld? Dat vraagt soms ook dat je ongemak verdraagt en over je ego heen stapt. Met drijfveren als roem, succes en aanzien is helemaal niets mis, maar vraag je wel af wat je daarmee wilt doen als je het eenmaal hebt verworven.”

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: De juiste keuze maken, Loopbaan, Personal Branding, Scoor die baan, Sollicitatiegesprek
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over '7 vragen aan Roos Vonk'?