fbpx

Jouw Personal Brand in 9 stappen

La-verita-dello-sguardo-l-ipocrisia-del-sorriso-by-pensatore-lstintivo!-on-Flickr

Worstel je met de vraag ‘Waar ben ik nu eigenlijk goed in?’ Sta je in een sollicitatiegesprek met je mond vol tanden als er gevraagd wordt waarom ze juist jou moeten aannemen? Vind je het moeilijk je beoordelings- en ontwikkelgesprek te voeren omdat je je sterke punten en richting niet goed kan bepalen?

Onderscheidend vermogen

Veel dertigers vinden het knap lastig om hun eigen kwaliteiten te benoemen en erkennen. Ze hebben geen duidelijk beeld van wat hun sterke punten zijn, laat staan van wat hun onderscheidend vermogen is. Dat maakt hen onzeker over de stappen die ze in hun loopbaan willen zetten. Het maakt dat ze blijven stoeien met de vraag ‘wie ben ik en wat zijn nu echt mijn sterke kanten?’. Doordat ze dit niet helder krijgen, blijven ze hangen in werk dat hen ongelukkig maakt, of rollen ze van de ene in de andere baan, die het steeds ook weer nét niet is.

Vertrouwen op wat je waard bent

Stel je nu eens voor hoe het zou zijn als je precies weet wat jouw kwaliteiten zijn? Als je ze voor jezelf helder in kaart hebt en bovendien ‘bewijs’ hebt dat je die kwaliteiten ook echt bezit. Zou het niet fijn zijn als je nooit meer hoeft te twijfelen aan waar je goed in bent? Als je mag vertrouwen op wat jij waard bent? Als je duidelijk kunt aangeven aan je leidinggevende of een sollicitatiecommissie wat je bijdrage aan de organisatie gaat zijn?

Personal Branding gaat erom dat je weet wat je waard bent, wat je onderscheidend vermogen is en waar en voor wie je dit kunt inzetten. En dat je dit overtuigend weet over te brengen.

Maak jouw Personal Brand in deze 9 stappen

  1. Onderzoek wat je op dit moment uitstraalt, offline en online. Geeft dat een juist beeld van wie je bent en wat je uit wilt stralen?
  2. Ga op zoek naar je kwaliteiten, benoem ze en vooral: erken ze. Wat gaat je van nature goed af? Wat maakt jou tot wie je bent?
  3. Breng je drijfveren in kaart. Waarom doe je wat je doet? Wat drijft jou? Wat wil je bereiken in je werk of met je onderneming?
  4. Benoem je kernwaarden. Waar sta je voor? Welke waarden kenmerken jou en de manier waarop je werkt?
  5. Voor wie wil jij het liefst werken? Wat is jouw ideale werkomgeving en werkgever? Wie is je ideale klant?
  6. Bepaal wat jouw markt is: waar en hoe kun je jouw kwaliteiten inzetten? Wat is je toegevoegde waarde? Wat onderscheidt jou van de concurrentie, je vakgenoten? Schrijf je eigen, unieke “brand statement”.
  7. Maak een stevig fundament voor je ‘brand’: zorg dat je kunt benoemen en bewijzen wat je waard bent. Vergroot hiermee je zelfvertrouwen en versterk het beeld dat je uitstraalt en achterlaat.
  8. Schrijf een overtuigende elevator pitch die je gaat gebruiken om jezelf zichtbaar te maken, te laten zien ‘waarvoor ze jou moeten hebben’ en kansen te creëren voor je loopbaanontwikkeling
  9. Maak werk van je brand. Maak een strategie waarmee je voor jouw ideale werkgever of klant zichtbaar bent en uitstraalt wie je bent en wat je waard bent; online en offline

Veel succes met het maken van jouw Personal Brand!

Tags: , , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu