Ik houd van onderzoek waaruit blijkt wat echt invloed heeft bij het vinden van werk. Een voorbeeld hiervan is het het onderzoek wat Dorien Waasdorp-Slotboom en Geert-Jan Waasdorp deden voor hun boek Hoe vind ik een baan?. Vaak wordt aangenomen dat zeventig procent van de vacatures via via wordt vervuld. Dorien en Geert-Jan vroegen mensen via welk oriëntatiekanaal ze aan hun huidige baan zijn gekomen. Slechts drieëntwintig procent noemde het vinden van werk via je netwerk. Ik vraag Dorien hoe dit verschil verklaard kan worden.
Drieëntwintig in plaats van zeventig procent
Die zeventig procent is een broodje aap verhaal. Je ziet vaak wel het vinden van werk via je netwerk het beste scoort. Via vacaturesites vindt veertien en een half procent een baan. Via open sollicitaties is dat bijna tien procent. Mensen gebruiken hun netwerk wel tijdens sollicitaties. Bijvoorbeeld door van te voren met mensen te praten die bij de organisatie werken of de organisatie goed kennen. Een open sollicitatie doen zonder enig contact vooraf is zinloos. Richt je bij open sollicitaties liever op de afdelingsmanager, niet op HR, want de afdelingsmanager beslist en weet wanneer er vacatures komen.
Social media: veel informatie maar geen banen
Uit ons onderzoek blijkt dat slechts iets meer dan twee procent werk heeft gevonden met social media. Ik raad werkzoekenden aan om eerst de basis goed op orde te brengen. Met social media kun je daarentegen wel veel informatie achterhalen. Je kunt bijvoorbeeld zien dat er bij een organisatie iemand is weggegaan. Dat geeft jouw de kans om daar te solliciteren.
Bel recruiters
De beste manier voor hoger opgeleiden om werving- en selectiebureaus en recruiters te benaderen is volgens Dorien simpel: Bellen. Het is de bedoeling dat je je goed voorbereidt: je kunt het zien als een echt sollicitatiegesprek. Zo’n recruiter werkt ook voor het geld, dus zal kijken wat hij voor je kan doen. Wanneer je een klik voelt, is het belangrijk het contact goed te onderhouden.
Gebruik synoniemen
De meest gemaakte fout bij het zoeken naar vacatures zit in het feit dat mensen het belang van zoekwoorden onderschatten. Het uitproberen van synoniemen is hierbij essentieel. Zoek bijvoorbeeld niet alleen op accountmanager, maar ook op account-manager, account -spatie- manager, salesmanager en ga zo maar door. Hiermee vergroot je de kansen bij het zoeken van de juiste vacature.