fbpx

Zo vind je een baan via Twitter

twitter-01

Vind jij Twitter nog iets voor mensen die tijd over hebben? Die onzinnige berichten de wereld insturen over welk broodje ze net hebben besteld? Misschien wordt het tijd dat je daarvan terugkomt. Het is namelijk een perfect medium om een nieuwe baan te vinden.

Via Twitter ontdek je leuke vacatures, leg je contact met vakgenoten, recruiters en werkgevers en blijf  je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast krijgen potentiële werkgevers een beeld van je kennis, interesses en persoonlijkheid. Kortom, als carrièremaker kun je niet meer om Twitter heen!

Overtuigd (of bereid om het eens te proberen)?

Maak een account aan

Kies een gebruikersnaam die professioneel overkomt (bij voorkeur je eigen naam). Upload een (zakelijke) foto en plaats een omschrijving zodat mensen (en potentiële werkgevers) zien met wie ze te maken hebben. Zet in je omschrijving trefwoorden die iets over je interesses en expertisegebieden zeggen. Dat kan in een zin, bijv. ‘Young Professional met interesse in ICT projectmanagement, innovatie en multimedia’ of als losse trefwoorden ‘Young Professional | ICT projectmanagement | Innovatie | Multimedia’.

Start met het volgen van mensen

Ga mensen volgen die (potentieel) interessant voor je zijn. Naast het volgen van vrienden, kennissen en studiegenoten of collega’s, volg je bij voorkeur mensen die raakvlakken met je interesses, achtergrond en expertise hebben. Twittergids.nl en search.twitter.com zijn daarvoor een uitkomst. Volg gerust een groot aantal mensen. Je kunt ze altijd weer ontvolgen als ze niets interessants te melden hebben.

Volg werkgevers die je aanspreken

Heb jij een lijst van bedrijven waar je graag zou willen werken? Volg de Twitter-accounts van deze werkgevers en de bijbehorende recruiters, topmanagers en andere interessante werknemers. Zo blijf je niet alleen op de hoogte van nieuwe vacatures en laatste ontwikkelingen, maar krijg je ook een idee van de sfeer en cultuur bij het bedrijf. Overigens hebben bedrijven soms ook een ‘werkenbij’ account naast een algemeen account.

Installeer Hootsuite of Tweetdeck

Twitteren wordt een stuk makkelijker als je Hootsuite of Tweetdeck gebruikt. Via deze programma’s kun je ook berichten op LinkedIn en Facebook plaatsen en volgen. Installeer een van deze gratis programma’s op je computer en schakel bij ‘Settings’ de ‘Notifications’ uit (tenzij je niet gek wordt van een pop-up bij elk nieuw bericht).

Volg interessante trefwoorden

Maak in Hootsuite of Tweetdeck kolommen aan voor je interesses (hashtags). Trefwoorden zijn te herkennen aan het #teken en worden op een aantal manieren gebruikt: als gedachtewolk (bijv. #typischietsvoormij), een manier om een categorie aan te geven (bijv. #vacature of #marketing) of voor een discussie (bijv. #DWDD voor tweets over De Wereld Draait Door). Vaak gebruiken congresbezoekers een hashtag om het over sprekers en presentaties te hebben. Altijd handig als je er niet bij kan zijn.

Maak lijsten aan

Categoriseer de mensen die je volgt door Twitter-lijsten aan te maken. Zo kun je selectief een aantal groepen volgen op momenten dat jou dat uitkomt. Een lijst kan bijvoorbeeld zijn: ‘Interessant’ of ‘Werkgevers’.

Start met Twitteren

We zijn nu al een eind op weg, maar je hebt misschien nog geen tweet verstuurd. Een eerste bericht is altijd onwennig (‘Mijn eerste tweet. Spannend!’), maar al na een paar berichten begin je het door te krijgen. Maarja, waar twitter je over? Je kunt bijvoorbeeld een link naar een interessant artikel met je volgers delen (om ruimte te besparen, kort je links in via Bitly). Of je stuurt een retweet (het forwarden van een tweet die je leuk, grappig of interessant vindt). Je stuurt een bericht naar iemand specifiek via @eennaam (‘@Peter Hoe bevalt je nieuwe baan?’) of naar niemand in het bijzonder (‘Wie heeft de ultieme Twittertip voor mij? #durftevragen’).

Praat niet alleen over jezelf

Geef mensen een reden om jou te volgen. Dus praat niet alleen over jezelf (bijv. ‘Straks afspraak met collega over nieuw marketingplan’, ‘Weer file? Gaat lekker deze week’, ‘Nog een paar uur en dan… weekend!’), maar wissel het af.

Focus op inhoud

Hou in je achterhoofd dat potentiële werkgevers je berichten kunnen zien en volgen. Stel je daarom als expert op (als je dat bent tenminste) door regelmatig naar interessante artikelen te linken en berichten te retweeten die raakvlakken met je interesses hebben. Stuur in elk geval geen berichten over ruzie met je baas, een sollicitatieronde die jou niet snel genoeg gaat en een kansloos dronken avond.

Begin met converseren

Via Twitter kom je makkelijk in contact met interessante mensen. Stuur daarom gerust een tweet naar of over iemand die je niet kent (bijv. ‘Leuk artikel! RT @Peter Check deze link voor…’) of reageer op een vraag (bijv. ‘Vrijwilliger nodig? RT @MVOwise Druk met de laatste voorbereidingen voor morgen’) Als je niet wilt dat andere mensen je bericht lezen, kun je ook een DM (Direct Message) sturen.

Blijf jezelf

Zorg voor een leuke uitstraling en help anderen door berichten te retweeten en vragen te beantwoorden. Reageer ook op mensen die jou een tweet sturen of jouw berichten retweeten (bijv. ‘Bedankt! RT @peter RT @jouwnaam Ik ben op zoek naar… Wie kan mij helpen?’). Hoe authentieker, hoe groter je gunfactor en hoe groter de kans dat je via Twitter een baan vindt.

Maak jezelf vindbaar (voor werkgevers)

Door het gebruiken van hashtags (zoals #duurzaamondernemen) vergroot je de kans dat jouw berichten worden gelezen en doorgestuurd. Probeer niet meer dan 120 tekens te gebruiken, zodat er genoeg ruimte overblijft voor anderen om je bericht te retweeten (dan komt er immers RT @jouwnaam voor te staan).

Als het goed is, ben je er nu helemaal klaar voor! Heb jij nog een tip die hier nog niet is genoemd?

Heb je al een abonnement op onze nieuwsbrief? Ontvang informatie en inspiratie voor je carrière in je mailbox of abonneer je via onze RSS-feed. Natuurlijk kun je ons ook volgen via Twitter, Facebook en Hyves.

Tags: , , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu