fbpx

Soms is het keihard onderhandelen

Jan-Douwe Gaastra (33) studeerde Bedrijfskunde en International Management in Rotterdam. Na te zijn gestart als Communication Manager bij het horlogebedrijf Frédérique Constant, keerde hij terug uit Genève naar Nederland en ging aan de slag bij Pon, waar hij nu werkt als Teammanager Marketing & Sales Volkswagen Bedrijfswagens.

Diversiteit

Binnen Pon ben verantwoordelijk voor de totale commerciële propositie van de Volkswagen Bedrijfswagens: vanuit de importeur naar de autodealer en consument. Deze propositie bestaat uit zowel onderdelen, service marketing concepten en accessoires. Elke klant heeft specifieke wensen met betrekking tot de inrichting van zijn “busje”. Een loodgieter heeft bijvoorbeeld totaal andere wensen dan een glaszetter of schilder. Deze diversiteit maakt mijn werk afwisselend, want de markt staat niet stil.

Service Marketing concepten

Een particulier vindt het vervelend als zijn auto naar de dealer moet worden gebracht, maar met een vervangende auto kan hij zich veelal prima redden. Een eigenaar van een bedrijfswagen kan zijn busje daarentegen zo kort mogelijk missen. Hij moet er immers zijn geld mee verdienen. Afgelopen zomer organiseerden we daarom voor de tweede keer een actie voor de Bouwvak en trokken daarmee veel positieve aandacht onder onze klanten. We stuurden promoteams de weg op, die auto’s wasten en zonneschermen uitdeelden. Onze boodschap was op de radio te horen en we hebben voor het eerst een filmpje gemaakt ter promotie van dit concept.

Internationaal

Om de wensen van de consument zo goed mogelijk in te vullen, doen we ook regelmatig onderzoek onder klanten. We luisteren natuurlijk ook naar de dealers, aangezien zij het vaakst met de klant in contact staan, en hebben veel contact met de fabriek, onze belangrijkste leverancier. Een paar keer paar ga ik naar Duitsland voor verschillende soorten besprekingen.

Soms is het keihard onderhandelen over bijvoorbeeld onderdelenprijzen en moet ik m’n poot stijf houden als ik iets echt graag wil. Je moet dan met goede argumenten komen en een solide business case om het voor elkaar te krijgen, maar dan lukt het vaak ook. Nederland is een belangrijke markt in de wereld voor Volkswagen en we hebben 30% marktaandeel dus ze “moeten” vaak wel naar ons luisteren.

Een paar keer per jaar organiseert de fabriek evenementen voor haar importeurs, waarvan de ‘After Sales Conferentie’ het jaarlijkse hoogtepunt is. Alle landen komen dan samen in Hannover en we horen dan de belangrijkste noviteiten op het gebied van Volkswagen Bedrijfswagens. Elk jaar ontzettend leerzaam en een ideaal moment om collega’s uit andere landen te ontmoeten en samen te praten over lokale uitdagingen, oplossingen en successen.

Meer weten?

Mocht je meer willen weten over mijn werkzaamheden bij Pon of Pon in het algemeen, aarzel dan niet om contact met me op te nemen. Ik help je graag verder, want weet uit ervaring dat het erg behulpzaam kan zijn om met anderen gedachten uit te wisselen.

Tags:
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu