Waarom kun je je die ene presentatie jaren later nog herinneren, terwijl je een andere al vergeten bent zodra je de zaal uitloopt? Hoe zorg je ervoor dat jouw presentatie bij je publiek blijft plakken? De gebroeders Heath hebben dit onderzocht en delen hun bevindingen in het boek De plakfactor – made to stick.
Succesvol presenteren
Uit hun onderzoek blijkt dat hét recept voor beklijvende presentaties niet bestaat. Ze kwamen er wel achter dat er zes gemeenschappelijke principes zijn die de kans van slagen aanzienlijk vergroten. Dit is natuurlijk reuze-interessant voor iedereen die zijn ideeën succesvol wil presenteren.
Daarom bij dezen de zes plakprincipes voor een presentatie:
1. Less is more
Jij bent de expert in het onderwerp van je presentatie. Uit angst om niet volledig te zijn, wil je misschien het liefst zo veel mogelijk vertellen. Daardoor krijgen je luisteraars zoveel informatie dat ze uiteindelijk vrijwel niets onthouden.
Bedenk daarom vooraf wat het doel van je presentatie is. Kies vervolgens alleen die informatie die nodig is om dit doel te bereiken. Daarbij geldt: less is more. Omdat je er zelf tot over je oren in zit, helpt het om vooraf de hulp van iemand anders in te schakelen. Oefen de presentatie voor deze persoon en vraag om feedback.
2. Doorbreek het verwachtingspatroon
Je boodschap blijft beter plakken als je het verwachtingspatroon van je publiek doorbreekt. Bedenk wel van tevoren wat het verwachtingspatroon van je luisteraars is, want dat is per publiek verschillend. Zijn ze gewend aan PowerPointpresentaties, dan kan het onverwacht zijn om het eens zonder PowerPoint te doen.
Een mooi voorbeeld komt van een van de deelnemers aan mijn presentatietraining. Hij sprong op een tafel om aan te geven hoe hoog de stapel papier was die ze in zijn bedrijf per maand weggooiden. Sinds ze bewuster zijn gaan nadenken over wat ze wel en niet printen, is die stapel zo ver geslonken dat hij van de tafel af moest springen en zelfs moest bukken om de huidige hoogte van de stapel aan te geven.
3. Formuleer concreet
Abstracte formuleringen als strategie, missie en visie kunnen voor de een iets heel anders betekenen dan voor de ander. Formuleer daarom zo concreet mogelijk, zodat iedereen in het publiek precies begrijpt wat jij bedoelt. Je verhaal blijft daardoor ook makkelijker plakken. Zo blijven de why, how en what uit de inspirerende Ted Talk van Simon Sinek veel beter hangen dan de missie en de visie.
Het helpt ook om in concrete beelden te praten. De beschrijving een beer van een vent met grote ogen en bruine krullen roept een veel duidelijker beeld op dan de beschrijving een persoon, die veel meer aan de interpretatie van de luisteraar overlaat.
4. Wees geloofwaardig
Vertel waarom jij de aangewezen persoon bent om deze presentatie te geven. Als je luisteraars weten dat jij expert bent of veel ervaring hebt met het onderwerp, zullen ze je eerder geloven. Bij producten creëer je geloofwaardigheid door mensen uit het publiek zelf te laten ervaren hoe het werkt. Je kunt ook gebruikers vragen hun ervaring met het product te delen.
5. Vertel met gevoel
De staat van de spreker bepaalt de staat van het publiek. Als de spreker iets voelt bij het onderwerp, zal het publiek dit ook voelen. Vertel waarom je bevlogen bent over het onderwerp, wat je raakt en hoe het publiek kan helpen. Emoties zijn een sterke drijfveer. Daarom adverteert Coca Cola ook met campagnes over Happiness en Share a Coke. Door universele basisbehoeften te koppelen aan het merk, hopen ze dat mensen een positieve associatie met dit merk krijgen.
6. Vertel een verhaal
Verhalen komen als beelden binnen in je brein. Daarom zijn ze vaak makkelijker te onthouden voor het publiek en voor de spreker. Je kunt hier alles over lezen in mijn artikel De kracht van verhalen in een presentatie.
Wil je ook dat jouw boodschap blijft plakken? Houd dan bij je volgende presentatie rekening met deze zes plakfactoren en je publiek zal zich je presentatie jaren later nog steeds herinneren. Zo krijgen jouw ideeën de aandacht die ze verdienen.