In welk format heb jij jouw CV opgesteld? Misschien denk je nu wel: format? Dat is toch eenvoudig? Naam en adres bovenaan, opleidingen, werkervaring erbij en klaar. Maar wil je jezelf onderscheiden dan moet je daar juist niet te licht over denken. Ga er vanuit dat de concurrentie sterk is. Het onderscheidende karakter van je CV kan doorslaggevend zijn voor de eerste selectie.
Presentatie
De eerste scan van CV’s is secondewerk. Het gaat natuurlijk om je opleiding, ervaring en andere vaardigheden. Maar hoe je jezelf presenteert en ‘verkoopt’ (personal branding) is net zo belangrijk in deze fase. Werken aan je presentatie betekent werken aan het uiterlijk van je CV en bepalen welke informatie je op de voorgrond plaatst. Wat past bij jou: een functioneel of competentie CV in een modern of juist een klassiek jasje?
Functioneel CV
In principe is dit een makkelijke keuze. Heb je veel ervaring op het gebied van de vacature waarop je solliciteert, kies dan voor het vrij traditionele functioneel CV. Hierin som je al je ervaring op in chronologische volgorde. Vul dit aan door iets meer over jezelf te vertellen: wie jij bent en welke doelen en motivaties je hebt.
Competentie CV
Heb je geen (of weinig) ervaring die aansluit op het betreffende gebied leg dan meer de nadruk op je competenties. Competenties zijn de bouwstenen van succesvol gedrag. Een competentie is niet iets wat je kunt zien, zoals gedrag, maar iets wat ten grondslag ligt aan gedrag. Competenties zijn eigenschappen van gedrag. Vaak wordt de vergelijking gemaakt met een ijsberg. Het topje van de ijsberg, dat zichtbaar is boven het water, is het gedrag. Het overige gedeelte van de ijsberg, onder water, zijn de eigenschappen van gedrag. Er worden zes verschillende eigenschappen onderscheiden: kennis, vaardigheden, waarden en normen, motivatie en ambitie, persoonlijke kwaliteiten en aanleg en intelligentie. Vind je het lastig om je eigen competenties te benoemen laat je dan eens inspireren door deze lijst van 50 competenties. Een competentie CV slaat de ‘brug’ tussen jouw ervaring en de ervaring die je nodig hebt voor je nieuwe functie.
Creatief…of niet
Houd altijd het bedrijf waar je solliciteert in gedachten bij de keuze tussen een modern of een klassiek CV. Van een vormgever wordt creativiteit verwacht en dus kan hij met de vormgeving veel van zichzelf laten zien en zijn sollicitatie kracht bij zetten. Als je solliciteert als advocaat bij een groot kantoor wordt deze creativiteit een stuk minder op prijs gesteld. Er is geen standaard regel voor je keuze en daarom is dát nu precies het vlak waarmee je jezelf kunt onderscheiden.
Gebruik je hulplijnen
Dit kunnen lastige keuzes zijn. Schakel daarom altijd hulplijnen in. Vraag mensen in je omgeving. Niet enkel om te controleren op foutloze grammatica, spelling en interpunctie. Kijk samen of het format aansluit bij jezelf, het bedrijf en de vacature. En of de beschrijvende stukken logisch in elkaar zitten. Online is er ook meer hulp te vinden. Doe bijvoorbeeld kosteloos onze Lifebrander CV keuze tool; je vult een aantal vragen in, laat je e-mailadres achter en je krijgt een persoonlijk CV-advies. Succes met de keuze, het (her)schrijven van je CV en het solliciteren!
Dit artikel is een bijdrage van de cv-experts van Lifebrander.nl