Stoor jij je mateloos aan een collega? Probeer die irritaties dan eens een positieve draai te geven. Kijk naar de kwaliteit die achter het vervelende gedrag van je collega verscholen zit en vraag jezelf af wat jij van die eigenschap kunt leren.
Leer jezelf kennen
Door het kernkwadrant van Ofman te gebruiken kun je aan de hand van zo’n ergernis een uitdaging, kwaliteit, valkuil en allergie bij jezelf ontdekken. Vaak zeggen mensen: Ik ben zo, dat is mijn karakter. Veel zaken van je persoonlijkheid zijn inderdaad in grote mate bepaald door aangeboren eigenschappen, ervaringen en opvoeding en daarom moeilijk te veranderen. Dankzij het kernkwadrant kun je er wel de scherpe randjes vanaf halen.
Kernkwaliteiten
Kernkwaliteiten zijn specifieke, sterkte eigenschappen die iemand kenmerken. Ze maken je tot wie je bent. Ze zijn zodanig belangrijk voor je dat je ze normaal vindt bij jezelf en daarom vaak ook bij anderen verwacht. Daarom kan het zo vervelend zijn als anderen juist een tegenovergestelde kernkwaliteit laten zien.
Valkuil
Iedereen heeft wel een aantal van deze kernkwaliteiten. Maar wanneer wordt een kernkwaliteit een valkuil? Veel kernkwaliteiten worden een valkuil als je erin doorschiet. Ben je erg besluitvaardig, dan kun je in de valkuil trappen drammerig te worden. Of: je zelfverzekerdheid kan doorslaan in arrogantie.
Allergie
De valkuil van de ander is jouw allergie. Als een ander doorschiet in een bepaalde kwaliteit, kan dat bij jou irritatie oproepen. Jouw reactie daarop wordt een allergie genoemd. Zo’n allergie heeft vaak te maken met een kwaliteit van jezelf. Als je erg bescheiden bent, kun jij je mateloos storen aan mensen die zichzelf continu op de borst kloppen.
Jouw uitdaging
Die vervelende eigenschap van de ander is natuurlijk ook een kwaliteit die te ver is doorgeschoten. En het mooie is juist dat de eigenschap waar jij allergisch voor bent een belangrijke kernkwaliteit van de ander is. Daar ligt voor jou een belangrijk ontwikkelpunt. Neem de uitdaging aan om te onderzoeken wat je kunt leren van de kernkwaliteiten van een ander.
Leer van je irritaties
Dus erger jij je bijvoorbeeld regelmatig aan de passiviteit van een ander? Kijk dan welke kwaliteit daarachter zit. Is iemand bijvoorbeeld bedachtzaam of geduldig en daarin doorgeschoten? Grote kans dat dát nou juist jouw uitdaging is omdat je zelf soms te drammerig bent. Je kunt dus veel leren van de mensen aan wie jij je het meest ergert! De uitdaging is de positief tegenovergestelde kwaliteit van de valkuil.
Een voorbeeld:
Els is heel nauwkeurig. Dat is haar kwaliteit. Soms schiet ze daarin door en wordt ze een muggenzifter. Dat is dan haar valkuil. Haar uitdaging is het tegenovergestelde van haar valkuil ‘muggenzifter’, in dit geval is dat ‘goed is goed genoeg’. Aan haar kwaliteit is ook een allergie verbonden. In dit geval is haar allergie ‘nonchalance’.
Een cadeau voor jezelf
Het is een aanrader om eens samen met je collega´s kernkwadranten op te stellen en openlijk allergieën te bespreken. Bijvoorbeeld aan de hand van het speciaal hiervoor ontwikkelde spel Stel je eens voor. Zo kun je de samenwerking verbeteren. Ook als voorbereiding op een functioneringsgesprek en voor het opstellen van je persoonlijke ontwikkelingsplan is een kernkwadrant een handige tool. En als jij je dan nog eens ergert aan een collega, weet dan dat dat er een cadeau voor jezelf in zit!