workshop start shaping your dreamjob by Careerwise

Persoonlijkheidstypen: wat zijn het en hoe vind je er je droombaan mee? – Insights Discovery Model

Waar krijg je energie van tijdens het werken aan een bepaalde taak? Die vraag stelt Careerwisetrainer Glenn Holster tijdens de workshop Start shaping your dream job. Aan de hand van de antwoorden introduceert Glenn ons daarna het Insights Discovery Model, waarmee we nuttige inzichten krijgen in ons persoonlijkheidstype.

Je persoonlijkheidstype onderzoeken met het Insights Discovery Model

Onze antwoorden zijn bijvoorbeeld samenwerken met anderen, iets bijdragen aan de maatschappij, creatief bezig zijn en een belangrijke deadline halen. Glenn categoriseert de antwoorden vervolgens in vier kleuren: blauw, groen, geel en rood. Een deadline halen gaat onder blauw, samenwerken onder groen en creatief werken onder geel.

Het Insights Discovery Model gepresenteerd door Glenn Holster – © The Insights Group Ltd, 2016

Onderzoek wat jouw kleur is

Glenn legt uit dat iedereen een voorkeurskleur kent in zijn gedrag. Dat is je persoonlijkheidstype. Als je een baan vindt die bij je persoonlijkheidstype past dan voelt werken niet als werken, maar gewoon als plezier plezier hebben, zegt Glenn.

Werken op jouw manier

Iedereen heeft alle vier de kleuren in zich maar heeft één kleur die overheerst.

  • Blauwe persoonlijkheidstypen werken het liefst analytisch en taakgericht.
  • Groene persoonlijkheidstypen leggen in hun werk meer nadruk op andere helpen, harmonie vinden en waardevol bijdragen.
  • Gele persoonlijkheidstypen vallen op door hun enthousiasme, ideeën en sociale vaardigheden.
  • Rode Persoonlijkheidstypen weten goed wat ze willen en werken resultaatgericht, actiegericht en competitief.

Kleurenindeling op een ‘goede dag’ – The Insights Discovery Model – © The Insights Group Ltd, 2016

Waar komt jouw persoonlijkheidstype het beste tot zijn recht?

Deze vier kleuren zijn weer onderverdeeld in drie dimensies:

  1. hoe je reageert op situaties (meer introvert of extravert).
  2. hoe je keuzes maakt.
  3. hoe je informatie verwerkt.

De manier waarop je keuzes maakt laat Glenn vervolgens zien aan de hand van een experiment. De groep splitst zich op in de kleuren waarin wij ons het meest thuis voelen. Glenn vraagt ons om te brainstormen over een oplossing voor een probleem wat voor alle groepen hetzelfde is. Uiteindelijk hebben de blauwe en rode groep meer rationele keuzes gemaakt en de groene en gele groep meer gevoelsmatige oplossingen. Een bevestiging van het Insights Discovery Model.

Kleurenindeling op een ‘slechte dag’ – The Insights Discovery Model – © The Insights Group Ltd, 2016

Hoe kijk jij naar de wereld om je heen?

De derde dimensie gaat over het absorberen van informatie: hoe verwerk jij de wereld om je heen? Glenn laat ons een afbeelding zien en vraagt ons wat we zien op het beeld. De rode en blauwe groep zien meer feitelijkheden (een paard, een zon, een berg), de gele en groene groep zien sfeerbeelden (warm, zonsondergang, liefde).

Welke baan past bij jou?

Nu ik weet welk persoonlijkheidstype ik een voorkeur voor heb in mijn gedrag, kan ik op zoek naar een baan waarin mijn persoonlijkheid zo goed mogelijk tot z’n recht komt. Ook kan het Insights Discovery model helpen bij het inschatten of je past in een bepaald team. Rode en groene types werken bijvoorbeeld slecht samen, omdat de een sterk gericht is op resultaat en de ander op harmonie. Tegelijkertijd kunnen ze elkaar ook aanvullen. Rood kan bijvoorbeeld boos worden als dat nodig is, groen niet. Omgekeerd kan groen beter compromissen sluiten.

Maak de cirkel rond: zoek een baan die past bij jouw voorkeuren

Glenn sluit de workshop af met een tip: door je te verdiepen in het Insights model weet je wat jouw persoonlijkheidstype is, je character. Vul dat aan met waar je goed in bent, je competence, en je motivatie of doel in je loopbaan, je commitment. Als deze alle drie overlappen in een baan, dan zit je goed.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...