Generatie Z – De missie van Generatie Z – by David Garrison – man-leaning-on-wall-2128807

Dit eist Generatie Z van een werkgever zoals jij

Generatie Z eist eerlijkheid, échte maatschappelijke betrokkenheid en verandering. Ze blijven vragen. Omdat ze nieuw zijn op de werkvloer of is het een kenmerk van hun generatie? Ik las het boek Gen Z, van Dr. Jos Ahlers & René C.W. Boender en dit is wat ik daarvan leerde.

1. Purpose mission

Waarom doe je wat je doet? Omdat ik dat altijd zo heb gedaan… Wordt niet meer geaccepteerd als antwoord. Generatie Z is op zoek naar de diepere reden. Waarom ga je elke dag naar je werk? Niet om geld te verdienen. Dat is meer een logisch gevolg van het feit dat je werk verricht hebt. Maar niet de reden. Dus de eerste vraag die Generatie Z vandaag aan jou stelt:

Waarom doe jij wat je doet?

Blijf je steken bij euhm of omdat het van een ander moet? Gebruik dan vandaag om eens na te denken: Waarom ga ik hiermee door? Is het tijd voor een volgende, of een andere, stap? Wat heb je altijd al willen doen; maar nooit gedaan?

2. Volwassen blik op geld

Generatie Z gaat heel bewust met geld om. Had je misschien niet verwacht. Deze generatie werkt hard, en spaart veel. En ja, ze gaan ook naar dure festivals; maar daar is wel voor gespaard. Ze kennen de waarde van geld. Ze willen later een huis kopen en zijn zich er al vroeg van bewust dat dit huis er niet vanzelf zal komen. Naast het bewust sparen, ervaart Generatie Z ook financiële stress. Ze maken zich zorgen of ze alles wel kunnen betalen. Oftewel: een volwassen blik op geld.

En die volwassen blik verwachten ze ook van anderen; en vooral van organisaties. Hoe wordt het geld besteed? Waarom gaat er 3000 euro naar die leverancier? Zijn er geen alternatieven? En gaat die leverancier wel verstandig om met dat geld? De tweede vraag aan jou, vanuit Generatie Z, is: waar stroomt jouw geld naartoe? Hoeveel procent van je inkomen spaar je? En wáár spaar je dan voor?

3. MVO is een voorwaarde

Oke, je moet een doel hebben en met verstand je financiën beheren. Maar je hebt ook een sociale missie. En nee, dat is niet o ja, we moeten ook nog wat aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen. MVO is een voorwaarde. Niet om het imago op te poetsen; maar omdat je in je hart voelt dat je dit moet doen. Dus niet als verkapte marketingtruc. Wat doet jouw bedrijf eigenlijk aan MVO? Bedenk hoe je er meer betrokken bij kunt raken. Je zult zien welke prachtige dingen er kunnen ontstaan dankzij een beetje enthousiasme, tijd en geld. Je kunt het verschil maken, je moet het alleen ook doen.

De derde vraag die Generatie Z je vandaag stelt: wat doe jij in je privéleven eigenlijk voor een ander? Oftewel: wat is jóuw sociale missie? Er zijn zoveel mogelijkheden.

  • Misschien ben je wel mantelzorger
  • Of staat je huis altijd voor iedereen open
  • Misschien kook je weleens voor iemand die het nodig heeft
  • Of ben je vrijwilliger in het buurthuis op de hoek
  • ……wat doe jij?

Generatie Z kiest voor Gewetensvol Kapitalisme

Een hoger doel, goed nadenken over de financiën en handen uit de mouwen voor een ander. Dat is de basis van een Z’er. Van die combi worden zij enthousiast. Die combi wordt ook wel Conscious Capitalism genoemd. Gewetensvol kapitalisme. Dus niet alleen maar graaien en vermeerderen, op de bank ploffen, en dan nog even een donatie naar een of ander goed doel. Vermeerderen: Ja. Een donatie: Ja. Maar dan voor een zorgvuldig uitgekozen doel, met echte betrokkenheid. Het wel en wee volgend, en ook eens helpen op een evenement. Of bellen met een suggestie of tip.

Wat betekent het voor jou?

Generatie Z stelt nieuwe eisen en vragen. Wat betekenen hun vragen voor jou?


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...