De LSD methode – Een slimme gesprekstechniek voor op je werk

LSD methode

De methode van luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD methode) is een gesprekstechniek waarmee je structuur aanbrengt in je communicatie. Vooral op je werk kan het handig zijn om de LSD methode in te zetten. Met de LSD methode maak je een gesprek over een complex onderwerp duidelijker voor beide partijen. Leuk om te beheersen; communicatie is uiteindelijk een belangrijk onderdeel van je werk!

1. Luisteren: een goed gesprek begint met luisteren

Bij de LSD methode begint het met echte aandacht voor de persoon die praat. Dit klinkt makkelijk, maar hoe vaak luister je met echte interesse naar de verhalen van collega’s? Ga er eens niet van uit dat je alles al weet. Met deze techniek open jij jezelf voor nieuwe inzichten waar je je voordeel mee kunt doen!

Luisteren doe je daarbij met je hele lichaam. Je houding laat zien dat je geïnteresseerd bent. Zorg voor een open houding. Zit dus niet met je armen over elkaar. Let op oogcontact en knik af en toe met je hoofd. De lichaamstaal van je collega kan daarnaast ook veelzeggend zijn. Als je op deze manier met volle aandacht luistert, is de bedoeling van de ander achter de woorden makkelijker te begrijpen.

2. Samenvatten zorgt voor duidelijkheid in een gesprek

Bij het samenvatten maak je een overzicht voor jullie allebei. Als je samenvat, geef je aan dat je hebt geluisterd. Bovendien maak je ruimte voor eventuele aanvullingen. Als je jezelf voorneemt om samen te vatten, dient dat vanzelf als een handige kapstok voor je gesprek. Het helpt je met het onthouden van de belangrijke punten. Je vormt telkens korte opsommingen van de hoofdpunten van de conversatie tot dan toe. Je kunt ze onthouden of opschrijven.

Als je een deel van het gesprek hardop samenvat na aandachtig geluisterd te hebben, schept dat voor de ander ook duidelijkheid. Het geeft jullie beiden de kans om de belangrijke elementen te onthouden en daarna samen sturing te geven aan het vervolg van het gesprek. Het onthouden van je samenvatting vergt uiteindelijk ook aanzienlijk minder energie van beiden.

3. Doorvragen!

Om het gesprek meer diepte te geven op de relevante onderdelen, kan je na elke tussentijdse samenvatting gericht doorvragen. Zo krijg je meer verdieping over feiten, meningen of gevoelens. Dit kan soms best lastig zijn, vooral als je vermoedt bij de ander op emoties te stuiten. Maar weet wel: doorvragen kan helpen om echte problemen te voorkomen of juist aan te kaarten. Dus wees geïnteresseerd maar niet soft, stel de vragen die gesteld moeten worden om tot de kern te komen.

Het kan lastig zijn om in te zien wanneer je klaar bent met dit onderdeel. In zulke gevallen moet je vertrouwen op je eigen gevoel: is het voor jou en de ander duidelijk genoeg? Eventueel kan je dit ook checken door te vragen aan de ander.

Doen, die LSD methode!

Gesprekstechnieken zoals de LSD methode leer je door te doen. Er zijn dagelijks genoeg gespreksmomenten om dit toe te passen. Je hoeft niet direct alle onderdelen in hetzelfde gesprek toe te passen. Door veel te oefenen met luisteren, samenvatten en doorvragen krijg je het vanzelf onder de knie. Een grote stap richting betere communicatie op je werk, en thuis!

Kwartje de Podcast - Careerwise Podcast

Hoe heb je eigenlijk een goed gesprek? In deze aflevering van Kwartje de Podcast gaan Kai en Jochem in op verschillende gesprekstechnieken, met nadruk op Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Verder debatteren we lekker verder over de voors en tegens van gesprekstechnieken en kijken we natuurlijk hoe jij ze het beste kan toepassen.

Tags: Ambitie en succes, Communicatie, De juiste keuze maken, Ken jezelf, Loopbaan, Oriënteren, Persoonlijke effectiviteit, Werkplezier en werkstress, Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik?
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'De LSD methode – Een slimme gesprekstechniek voor op je werk'?