zelfvertrouwen – Meer zelfvertrouwen? 5 tips! – by Jake Ryan – woman-in-black-sweater-and-a-red-and-white-scarf-3681102

Meer zelfvertrouwen? 5 Tips!

Zelfvertrouwen. Het is zo’n mooi woord. Het gaat over jezelf en over vertrouwen. Dus over óp jezelf vertrouwen. En over vertrouwen ín jezelf. Dit laatste slaat de spijker op z’n kop. Want: zelfvertrouwen zit al in je. Het is niet iets dat je in de toekomst misschien een keer gaat bereiken. Nee, het is er al. Hier en nu. Je hoeft er alleen nog maar contact mee te maken. Je kan het aanboren en laten groeien. Eigenlijk is het simpel. Er zijn een paar dingen die je kan doen, en een paar dingen die je beter kan laten.

1. Jezelf op één

In mijn praktijk spreek ik veel mensen die worstelen met onzekerheid. Ze hebben weinig vertrouwen in wat ze doen. Ze zijn de hele dag beschikbaar voor iedereen. Voor hun partner. Voor hun kinderen. Voor de buurvrouw die met een burn-out thuis zit. Voor ouders die om de hoek wonen en op leeftijd zijn. En dat allemaal naast hun werk, waar ook van alles van hen verwacht wordt.

Ze merken dat ze moe worden. Er is alleen nog ruimte voor de ander en niet meer voor henzelf. Als dit bij jou ook zo is, zit je niet meer lekker in je vel. Je verwijdert van wat je zélf graag zou willen. Deze lieve mensen zetten zichzelf niet op één. Maar is dat dan niet egoïstisch? Jezelf op één zetten kan toch helemaal niet? Het kan wel.

Je mag aandacht geven aan jouw behoeften. Zonder dat je daarbij de ander hoeft te verwaarlozen. Je zet jezelf op één door grenzen aan te geven. Door dagelijks me-time in te bouwen. Een kwartiertje om ademhalingsoefeningen te doen. Door een boek te lezen of simpel een blokje om te lopen. Je hoeft niet steeds áán te staan.

2. Neem jezelf serieus

De tweede tip vloeit voort uit de eerste:

  • Neem jezelf serieus
  • Neem je lijf serieus
  • Neem je gevoelens serieus
  • Neem jouw ontwikkeling serieus
  • Neem jouw verlangens serieus
  • Luister naar jezelf en anticipeer daarop

Dit kan lastig zijn, want emoties kunnen je overvallen. Althans, emoties overvielen mij. Ik vond ze te heftig. Ik verdoofde het met alcohol en drugs. Ik wilde het niet voelen en vluchtte ervoor. Even een moment voor mezelf. Een moment waarop ik controle had over de situatie. Ik wilde die emoties uitwissen en stopte ze onder het tapijt. Ik vond emoties eng.

Nu realiseer ik me dat dit juist zorgde voor onzekerheid. Sinds ik mijn gevoelens aankijk en er mee deal, ontstaat er ruimte. Ik merk dat ik er veerkrachtiger door ben en daardoor groeit mijn zelfvertrouwen. Emoties mogen er zijn. Verdriet is welkom en daar ga ik doorheen als het zich aandient. Je vecht zo vaak tegen je tranen. Of tegen je boosheid. Het hoeft niet. Het laten stromen is helend: er ontstaat ruimte. Ruimte waarin je op jezelf leert vertrouwen.

3. Steun vragen

Het is aan jou om het zelf te doen. Maar tegelijkertijd hoef je het niet alleen te doen. Echt: het is mijn mantra geworden. Zelf doen, niet alleen. Sinds ik steun heb leren vragen, is mijn zelfvertrouwen exponentieel toegenomen. Ik krijg het in mijn eentje niet rond gedacht. En dat hoeft dus ook niet. Om hulp vragen zorgt bovendien voor verbinding. Het doet iets met de relatie. Het zorgt voor gelijkwaardigheid. Steun aannemen zorgt voor vertrouwen in het leven. En daarmee voor vertrouwen in jezelf.

4. Niet meer vergelijken

Jezelf met anderen vergelijken kost zoveel energie. Het levert je weinig op; in ieder geval geen zelfvertrouwen. Vaak kom je tot de conclusie dat de ander het beter voor elkaar heeft. Dat de ander geen buikje heeft en fitter is. Meer geld verdient. Knapper is. Een leuker gezin heeft. Een mooiere auto. Dat de ander snel een woordje klaar heeft.

Nu je bovenstaande hebt gelezen: Wat valt op als jij jezelf met een ander vergelijkt? Het gaat vaak over uiterlijke kenmerken of over materiële zaken. Het zegt niets over de binnenwereld van de persoon waar jij je mee vergelijkt. Het zegt niets over hoe gelukkig die persoon is. Of over hoeveel vertrouwen hij of zij in zichzelf heeft. Over hoeveel hij of zij van zichzelf houdt. Het is een aanname dat de ander het beter voor elkaar heeft. Dus: hoe zou het zijn om te stoppen met vergelijken? Want uiteindelijk is het maar een gedachte.

5. Stop de criticus

Het niet … genoeg-zinnetje komt van de Criticus. Vul het woord dat er tussenin komt maar in:

  • Goed
  • Mooi
  • Sterk
  • Slim
  • Sexy
  • Et cetera …

De Criticus komt vaak voor en heeft zich al vroeg ontwikkeld. Het is een hardnekkige stem. En toch, deze stem heeft het beste met je voor. Leer de stem kennen. Focus op de positieve intentie. De Criticus zet namelijk aan tot verandering. Tot beweging. Tot dingen die je anders kan doen. Dus als je jezelf vertelt dat je het niet goed genoeg hebt gedaan, wat mag je daar dan van leren? Hoe kan je deze stem inzetten in jouw voordeel? Stop met het identificeren met de negatieve kant van deze stem. Start met in beweging komen. Want wat je aandacht geeft groeit.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...