maatschappelijk betrokken millennial- Dit zijn millennials de maatschappelijk betrokken millennial- by Moose Photos – man-wearing-brown-dress-shirt-holding-white-fedora-hat-1036627

Zo leren millennials: begrijpen om te begeleiden

Lui, verwend en ze hebben veel aandacht nodig; zo worden millennials regelmatig door hun collega’s bestempeld. Vaak met enige teleurstelling want we keken zo uit naar die frisse blik. Voor mij was dit aanleiding om op onderzoek uit te gaan. Dit leidde onder andere tot een publicatie in het HRD vakblad O&O. Voor Careerwise geef ik in deze vierdelige serie: Zo leren millennials antwoord op de vraag: hoe haal je het beste in millennials naar boven op de werkvloer? Ik deel het model wat ik daarvoor ontwikkelde op basis van onderzoek, en geef tips voor goede begeleiding door millennials beter te leren begrijpen. In het eerste deel legde ik de basis voor een beter begrip van de context waarin ik mijn model ontwikkelde: Wat zijn generaties? Om te komen tot mijn model deel ik hieronder, in deel twee van deze serie, meer over de specifieke kenmerken van millennials; generatie Y. Hoe functioneren ze en wat is er vanuit de samenleving van invloed (geweest)?

Millennials begrijpen en begeleiden

Sinds 2009 betreden millennials de arbeidsmarkt. Deze snelle, multitaskende en sociale jongeren moesten het verschil gaan maken. Maar ze worden niet altijd even goed begrepen door eerdere generaties. In mijn werk kom ik vaak managers tegen die moeite hebben met het begrijpen en begeleiden van millennials. Zij proberen hun manier van werken en leren over te brengen op de jongeren en stuiten daarbij op weerstand.

Wie zijn het, Generatie Y, Generatie Einstein of Screenagers?

Millennials zijn de jongeren die geboren zijn tussen 1985-2000. Ze worden ook wel Generatie Y, Generatie Einstein of Screenagers genoemd. Een aantal gebeurtenissen en reactiepatronen zijn kenmerkend voor de meesten van hen.

Grote economische welvaart

Door de economische welvaart waarmee millennials zijn opgegroeid, betreden zij volgens Castenmille, als eerste generatie, meteen de hoogste treden van de piramide van Maslow. Behoefte aan sociale contacten, waardering en erkenning zit diep in de wortels van deze generatie young professionals. Zelfontplooiing is uiteindelijk het hoogste goed voor deze jongeren. Dit beschrijven Jeroen Boschma en Inez Groen in het boek Generatie Einstein. Dit gaat voor hen echter nog een stap verder: de millennial wil groeien als persoon en vooral ontdekken wie ze zijn. Ze willen authentiek zijn.

Kopen, kopen, niet kijken

Millennials zijn door de economische welvaart opgegroeid in een overvloedige consumptiemaatschappij. Ze worden overspoeld met boodschappen die speciaal op hen zijn gericht. Door deze uitgebreide keuzemogelijkheden kunnen zij het zich permitteren om kritisch en veeleisend te zijn. De keerzijde is dat ze ook ongeduldig en snel verveeld kunnen zijn. De oplossing? Meer consumeren! Tevens zijn ze gericht op directe bevrediging en uiterlijkheden. Als je haar maar goed zit, nemen deze young professionals erg nauw.

Denken voorbij grenzen: globalisering

Millennials zijn opgegroeid in een wereld van globalisering. De euro werd ingevoerd en door economische welvaart werden gezinsvakanties naar het buitenland en backpacken na je studie meer een regel dan uitzondering. Door het internet vielen tijd- en plaatsbarrières weg. De wereld werd een mondiaal dorp. Dit heeft ervoor gezorgd dat de millennial grenzeloos denkt, buiten bestaande structuren en plaats- en tijdonafhankelijk. Millennials lijken hierdoor heel zelfstandig en zelfredzaam, maar desondanks hebben ze juist behoefte aan duidelijke grenzen.

De maatschappelijk betrokken millennial

Millennials zijn opgegroeid in een periode waarin er meer aandacht is voor maatschappelijke betrokkenheid. Vraagstukken zoals het broeikaseffect en duurzaam ondernemen kwamen hoger op de persoonlijke agenda (zie ook het boek: Jongleren Met Talent). Voeding kreeg ook prioriteit: het is een trend geworden om meer vegetarisch en biologisch te eten. Millennials hechten meer waarde aan maatschappelijke betrokkenheid en ecologisch verantwoord leven. Het is opvallend hoeveel zij al bezig zijn met hun nalatenschap, blijkt uit werk van Castenmiller. Met als gevolg dat zij willen verbeteren en bijdragen aan een betere wereld, maar wel op hun eigen manier!

Vrijere opvoeding

De ouders van millennials zijn vaak grootgebracht met hiërarchie, strenge regels en hard werken, maar voeden hun kinderen bewust op met een ander sfeergevoel. De basis is gelijkwaardigheid. Kinderen mogen thuis meepraten en worden hierin serieus genomen. Ouders nemen ook veel tijd voor hun kinderen. Twee keer zoveel ten opzichte van de generaties ervoor, wel te verstaan. Door de toegenomen welvaart kan er ook veel meer, schreef WerkXYZ. Dit heeft geleid tot een zelfverzekerde generatie die gewend is om haar zin te krijgen. Generatie Y is ook anders ambitieus. Werken moet leuk zijn en voldoening opleveren. De balans tussen werken en leven en het eigen zeggenschap hierover, is voor hen essentieel.

Nieuwe generatie leiders

Millennials zijn opgegroeid met een nieuwe generatie leiders, zoals bijvoorbeeld Obama. Leiders die inspireren met hun visie en die authentiek zijn in wat ze zeggen, uitstralen en doen. Leiders die zich richten op verbinding, gelijkwaardigheid, tussen de mensen staan en samen resultaten boeken op een pragmatische wijze. De millennial heeft daardoor hoge verwachtingen ten aanzien van leiderschap, valt onder andere te lezen in generatie Y: aan het werk. Ze zijn niet onder de indruk van een hogere functie of lange staat van dienst, maar kijken op tegen mensen met natuurlijk gezag. Dit is een trendbreuk met de traditionele organisatie waarin hiërarchische posities belangrijker leken te zijn.

Verharding in de maatschappij

Naast vrije opvoeding, globalisering en het willen maken van maatschappelijk impact heeft de samenleving ook harde kanten waar millennials op reageren. Jolink schrijft dat millennials ook opgroeien in een maatschappij die verhardt, ingegeven door de 9/11-aanslagen, de moord op Pim Fortuyn en op Theo van Gogh. Onderzoek van Pew laat de effecten hiervan zien; slechts 19% van de jongeren vertrouwt vreemde mensen, ten opzichte van 40% van de generaties ervoor. Millennials zijn, meer dan andere generaties, opgegroeid in gebroken gezinnen. Volgens Boschma en Groen heeft één op de drie Generatie Y kinderen gescheiden ouders. De verharde maatschappij heeft duidelijke effecten. Het heeft bijvoorbeeld als gevolg dat de millennial ook dogmatisch individualistisch is.

In het volgende deel leg ik uit welke grote impact digitaal, sociaal en media op de ontwikkeling en het leren van deze generatie hebben.

Miriam Boer

Miriam Boer is manager van de AVL Academie bij het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis. Ze is gespecialiseerd in het bouwen van academies, ontwikkelen van HRD beleid en onderzoek op gebied van leren, ontwikkelen en generaties. Eerder zette zij het NS Stations traineesship op en deed onderzoek naar millennials, Generatie Y. Met Careerwise geeft zij (theater)workshops over het door haar ontwikkelde model Zo leren millennials en is zij onderzoeker in het team van het Young Professional Onderzoek 2020 naar millennials en Generatie Z op de werkvloer.


Een publicatie over dit model verscheen eerder in o&o magazine – voor opleiding & ontwikkeling. Tevens deel ik praktijkervaring met het model in presentaties en (theater)workshops samen met Careerwise.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...