Zo leren millennials – digitaal of sociaal – careerwise – young professionals – traineeships – leiderschapsprogramma – mosaic-alien-on-wall-1670977

Zo leren millennials: digitaal of sociaal?

Lui, verwend en ze hebben veel aandacht nodig; zo worden millennials regelmatig door hun collega’s bestempeld. Vaak met enige teleurstelling want we keken zo uit naar die frisse blik. Voor mij was dit aanleiding om op onderzoek uit te gaan. Dit leidde onder andere tot een publicatie in het HRD vakblad O&O. Voor Careerwise geef ik in deze vierdelige serie: Zo leren millennials antwoord op de vraag: hoe haal je het beste in millennials naar boven op de werkvloer? Ik deel het model wat ik daarvoor ontwikkelde op basis van onderzoek, en geef tips voor begeleiding. In voorgaande delen vertelde ik over generaties in het algemeen en de kenmerken van millennials in het bijzonder. Beter begrijpen betekent namelijk beter begeleiden en leren. In dit deel voeg ik daaraan toe welke grote impact digitaal, sociaal en media op de ontwikkeling en het leren van deze generatie hebben; een gift of een kriem?

Millennials zijn mediasmart

Millennials en media: typerend voor deze young professionals is de omgang met media. Onder andere de opkomst van nieuwe gadgets, de smartphone en het veranderende media- en tv landschap zijn van invloed geweest op hun gedragsontwikkeling. Welke factoren zijn vooral van belang?

Snelle technologische vooruitgang

Millennials zijn opgegroeid in een wereld van ongekend snelle technologische ontwikkelingen en voortdurende veranderingen. Deze digitalisering was de drijvende kracht achter de hoogconjunctuur en de consumptiemaatschappij. Millennials hebben de vernieuwingsdrang met de paplepel ingegoten gekregen. Zo maakten ze bijvoorbeeld eerst kennis met de iPod, al snel volgde de iPhone en de iPad. Het liefst gebruikt de millennial deze verschillende devices tegelijkertijd. Daardoor blinken ze uit in multitasken, maar hebben ze een korte concentratieboog.

De 24/7 informatiestroom via social media

Generatie Y is de eerste generatie die opgroeit met internet. Zij zijn 100% online en daarom bijzonder mediasmart. Ze zijn gewend aan een hevig veranderend communicatielandschap en de 24/7 informatiestroom via social media. Ze vormen en bevinden zich in netwerken waar veel wordt gedeeld en gecommuniceerd. De millennial zoekt niet alleen sneller informatie op, maar filtert deze bijvoorbeeld ook beter op waarheden. Ze zijn daardoor veel slimmer en bedrevener in social media dan andere generaties, schrijft dr. Aart Bontekoning. De keerzijde hiervan is dat ze al deze informatie minder goed opslaan.

Millennial en media: tv-programma’s

Deze young professionals zijn opgegroeid met een nieuwe generatie televisieprogramma’s, ook wel de derde generatie reality programma’s genoemd. Bij Big Brother leerde de millennial bijvoorbeeld al op jonge leeftijd om emoties van mensen te bekijken en te analyseren, blijkt uit Generatie Einstein van Boschma en Groen. Ze maakten vroegtijdig kennis met eerlijke en directe communicatie. Idols verheerlijkte de individuele maakbaarheid en het daaruit volgende succes. De prestatiedrang werd hiermee versterkt en personal branding is een basisvereiste geworden.

Opgroeien met videogames heeft invloed op leren

Millennials zijn de eerste generatie die hun gehele jeugd is opgegroeid met videogames. Videogames hebben grote invloed gehad op het gedrag, de behoeften en daarmee het leren van de huidige young professionals. Ze willen:

  • ervarend leren: ontdekken, feedback, leren en verbeteren
  • transparantie, realtime feedback en uitdaging
  • weten waar je staat ten opzichte van het doel en wat de vooruitgang is
  • voldoende afwisseling en korte termijn resultaten

Van kennis naar competentie

Het schoolsysteem is gedurende generaties van kennisgericht onderwijs veranderd naar project- en competentiegericht onderwijs. Wat dit betekent voor de leervoorkeuren van young professionals op de werkvloer? Een docent fungeert meer als coach. De manier waarop de millennial leert en werkt is daarbij ook anders: zij leren veel meer in groepsverband. Millennials hechten daardoor veel waarde aan een open en prettige werksfeer, waarin verbondenheid belangrijk is. Concurrentiestrijd met collega’s vinden ze zinloos, ze hebben juist een mentaliteit van elkaar helpen, van elkaar leren (lerende cultuur) en samen groeien, volgens Castenmiller.

Voorgaande is alvast een eerste stap richting het model wat ik ontwikkeld heb over hoe millennials leren. In mijn vierde en laatste artikel vind je het volledige model.

Miriam Boer

Miriam Boer is manager van de AVL Academie bij het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis. Ze is gespecialiseerd in het bouwen van academies, ontwikkelen van HRD beleid en onderzoek op gebied van leren, ontwikkelen en generaties. Eerder zette zij het NS Stations traineesship op en deed onderzoek naar millennials, Generatie Y. Met Careerwise geeft zij (theater)workshops over het door haar ontwikkelde model Zo leren millennials en is zij onderzoeker in het team van het Young Professional Onderzoek 2020 naar millennials en Generatie Z op de werkvloer.


Een publicatie over dit model verscheen eerder in o&o magazine – voor opleiding & ontwikkeling. Tevens deel ik praktijkervaring met het model in presentaties en (theater)workshops samen met Careerwise.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...