Ontspannen na je werk – 6 tips om te ontspannen na je werk- by Bekka Mongeau – joy-painting-brush-22221

6 tips om te ontspannen na je werk

Je hebt je acht uur lang intensief ingezet: plannen bedacht, problemen opgelost, een moeilijk telefoontje gepleegd en aardig gedaan tegen je collega’s. Dan zit je voor de tweede keer die dag in een te volle bus of rijd je op een te drukke snelweg. Daarna: boodschappen, koken, stofzuigen, telefoontje naar je zieke schoonmoeder… Je scrolt door je social media en vraagt je af hoe iedereen aan die leuke levens komt. Je schrikt van de tijd en gaat met hangende schouders naar bed. Zo. Dat was het weer voor vandaag. Oeps, één belangrijk ding vergeten: ontspannen na je werk.

Tijd voor ontspannen na je werk

Natuurlijk, je kunt eenmaal thuis niet gelijk op de bank ploffen. Het leven is soms ook gewoon een hoop geregel en gedoe. Maar hoe vaak ontspan jij bewust na je werk? En dan bedoel ik niet alleen wanneer er aan het einde van de dag toevallig nog een halfuurtje overblijft. Want dat halfuurtje ontspanning gaat vaak op aan je telefoon en ten koste van je slaaptijd. Herkenbaar?

Maar wat moet ik dan doen?

Veel young professionals willen wel ontspannen, maar weten niet wat je dan kunt doen. Zo erg zijn we het ontspannen dus eigenlijk verleerd. Het vergt enige oefening om erachter te komen waar je van ontspant: wanneer vergeet je de tijd en verdwijnt de drukte uit je hoofd?

1. Slow-hobby

Probeer eens een slow-hobby uit om te ontspannen na je werk. Je bent dan echt even met iets anders bezig, zonder haast. Denk aan kleuren voor volwassenen, diamond painten, schilderen, een denkspel of een puzzel. Vind je dat niet zo uitdagend, of zie je het nut er niet van in? Goed nieuws: dat hoeft ook even niet. Juist daardoor is je brein in staat om te ontspannen. Na het sporten heeft je lichaam een warme douche en rust nodig. Na het werken heeft je brein iets leuks en rust nodig. Kom daaraan tegemoet.

2. Hup, naar buiten

Je bent ongetwijfeld veel te weinig buiten. En in de buitenlucht zit iets waardoor je opknapt. Ga maar alleen, zonder je telefoon, een blokje om lopen. Je perspectief wordt breder. Alsof het ontbreken van een plafond boven je hoofd je anders tegen dingen aan laat kijken. Kijk om je heen. Zie die vogel, die bloem, die losse stoeptegel. Adem in en voel je longen juichen. Ga op dat bankje zitten wat je tegenkomt; gewoon voor een minuutje. Het maakt je bewust dat je leeft.

3. Sta stil

Wanneer heb jij voor het laatst stil gestaan? Toen je op de lift wachtte op kantoor? Op de bus? Met oortjes in je oren? In dat stilstaan zit een vermoeidheid. Is de lift/bus er nu nog niet… Pfff wat een mensen… Dat werkt niet ontspannend. Echt stilstaan wel. Sta gewoon eens stil midden in de woonkamer, voor vijf minuten. Wat zie je? Hoe zie je jezelf? Gisteren voelde ik voor het eerst een beetje warmte van de zon. Het wordt weer lente! Pak die zon. Ga gewoon eens zitten op luxe aluminium loungeset die je jezelf afgelopen jaar cadeau deed. Je hebt het verdiend. Wat maken die vijf minuten nu uit? Je voelt je een ander mens.

4. Maak muziek

Speelde jij vroeger een muziekinstrument? Wedden dat die inmiddels ligt te verstoffen in de kast? Vergeten door het volwassen leven. Haal hem eruit, poets hem op en fluit, drum, blaas of tokkel er weer op los. Even jij alleen met de muziek. Hoe relaxt zou dat zijn? Ga weer op les, kijk filmpjes op YouTube en zoek een muziekmaatje. Gelijk een excuus om regelmatig te spelen. Het is niet nog iets op je to do-list. Het is iets wat jij jezelf gunt, tijd voor jou, tijd voor ontspanning.

5. Werk aan je persoonlijke doel

Als alles kon, wat zou je dan willen? Heb je stiekem spijt dat je geen filosofie hebt gestudeerd? Heb je altijd al vloeiend Spaans willen spreken? Of prachtige foto’s willen maken? Begin dan. Waarom spijt hebben dat je dit in het verleden niet gedaan hebt. Je leeft nu. Je kunt er vandaag nog mee beginnen. Voel je hoeveel blijdschap zo’n simpele beslissing al kan los maken? Ik baalde er altijd van dat ik niet goed was in Engels. Twee jaar geleden besloot ik daar wat aan te doen. In die twee jaar heb ik er veel tijd aan besteed: tijd waarin ik genoot, waarin ik mij voelde groeien en echt bezig was met mijn ding. Nu ben ik nog niet waar ik wil zijn, maar ik ben al veel dichterbij mijn doel. Ook dát is ontspanning.

6. Ga naar een andere plek

Als je steeds heen en weer pendelt tussen je werk, de supermarkt en thuis; word je niet gelukkig. Het leven is dan een sleur. Een steeds repeterend plaatje. Dat wil je niet, je energie sijpelt daar tussendoor. Ga bewust naar een andere plek. Ga koffiedrinken in een leuk tentje, ga op bezoek bij een vriendin, pak lukraak de bus en kijk waar je uitkomt. Je ziet nieuwe dingen. Je hebt meer te vertellen. Je beleeft meer. En daardoor leef je meer.


Dit artikel is tot stand gekomen met input van Tuinmeubelshop.



Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...