#CWchallenge – Dagboekschrijven

#CWchallenge Dagboekschrijven: Zo pak je het aan

Ik wil afkicken van mijn smartphone, meer me-time, structureel eerder naar bed, stilstaan bij mezelf, gezonder eten … Maar ja, de waan van de dag neemt de regie al snel weer van me over. Daarom ga ik nu de uitdaging aan. De komende tijd onderwerp ik mij elke maand bewust aan een challenge. Doe je mee? Deze maand: dagboekschrijven


Ik ben een crisisschrijver. Zodra er een grote of kleine crisis uitbreekt, schrijf ik. De laatste drie schrijfimpulsen waren tijdens een jaar van ziekte, een relatiecrisis en tijdens de uitbraak van corona. De eerste twee crises zijn opgelost, de derde is het nieuwe normaal geworden waar ik nog steeds niet aan wil. Of je nu in een crisis zit of niet, dagboekschrijven helpt je vooruit.

Schrijven als noodzaak

Waarom zoek ik op die moeilijke momenten naar een mooi, leeg boekje en een fijne pen? Het soort boek is voor mij belangrijk: alsof een mooi, leeg boekje troost biedt. De mooiheid een pleister op de wond, de leegheid een belofte vol hoop.

En dan schrijf ik. Dat duurt altijd heel lang, te lang, maar alles moet eruit en verschijnt al kriebelend op het papier. Daarna heb ik altijd hoofdpijn. Alsof de woorden mijn hersenen uitgewrongen zijn. Maar die zwaarte staat dan in ieder geval op papier, in plaats van dat het in mijn hoofd blijft hangen.

Zodra de crisis weer enigszins te handelen is, stopt het schrijven weer. Alsof de noodzaak van pen op papier er nooit geweest is. Af een toe vind ik nog wel eens zo’n hartekreet in een verstoft boekje. En lees ik de emoties weer, zo echt.

Waarom schrijven helpt

Opeens herinner ik mij dat ik ook een keer tijdens een positieve periode geschreven heb. Tijdens mijn zwangerschap schreef ik opeens ook. Het gaf mij het gevoel even heel intens bezig te zijn met de zwangerschap. Het schrijven gaf mij tijd voor de verbazing en de verwondering die ik voelde, maar waar de rest van de wereld aan voorbij leefde.

En daarom helpt schrijven. Je maakt even tijd voor je eigen emoties. Het kan de wereld niet schelen of jij boos of verdrietig bent of uitzinnig blij. Maar het gaat wel jóuw wereld aan. Dus moet je er zélf tijd en aandacht voor maken.

De voordelen van dagboekschrijven

Daarnaast komen er nog veel meer voordelen kijken bij het schrijven in een dagboek, ik som er een paar op:

  • Je blijft dichter bij jezelf
  • Je bent bewuster met jezelf bezig, zeker als je bijvoorbeeld in een dagboek schrijft met themavragen, zoals de doelen in je leven
  • Het werkt ontspannend
  • Het helpt tegen piekeren omdat je dingen van je af schrijft – en je er daardoor heel anders tegenaan kijkt
  • Je leert jezelf beter kennen
  • Het werkt therapeutisch
  • Jouw dagboek symboliseert een veilige plek – een plek waar je alles gewoon even kan zeggen
  • Het zorgt voor minder stress – want als je alles opschrijft heb je een beter overzicht en overzie je de boel beter
  • En wie minder stress heeft, slaapt beter
  • Het is heel leerzaam om terug te lezen in je dagboek, dan zie je opeens welke groei je doorgemaakt hebt!

Een gelukstip

Tip: Gelukkige mensen zijn dankbare mensen. Door elke dag één ding op te schrijven waar jij dankbaar voor bent, wordt je al gelukkiger!

De #CWchallenge Dagboekschrijven: zo pak je het aan

Genoeg redenen dus om het eens uit te proberen: een maand lang dagboekschrijven. Zo pak je het aan:

Ik gebruik het JEgeDAGteBOEK van René Schilder. Hij heeft een speciaal dagboek gemaakt met kleine opdrachten, en elke dag ruimte voor je doelen. Daarnaast is er ook ruimte om op te schrijven hoeveel uur je geslapen hebt, wat je gegeten hebt, en hoe jij je die dag voelt. Ik ben benieuwd of ik daar na een maand ook enige lijn in kan ontdekken.

Verder is het niet zo moeilijk, het is vooral doen en ervaren. Ik ga ’s avonds schrijven, omdat ik dan echt op de dag terugkijk. Maar misschien schrijf jij wel het liefst ’s ochtends als je net wakker bent, of halverwege de dag. Kijk wat voor jou werkt! Ik denk dat het wel fijn is om een ritme te kiezen, dus door altijd ongeveer op hetzelfde moment van de dag te schrijven. Over twee weken geef ik je een update: hoe gaat dat schrijven en wat heb ik erdoor geleerd? Schrijf je met me mee?


Dit artikel is tot stand gekomen met input van jegedagteboek.nl



Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...