Hoe 2021 jouw jaar wordt – by Rakicevic Nenad – man-with-fireworks-769525

Hoe 2021 jouw jaar wordt

Hoop jij ook dat 2021 jouw jaar wordt? Een jaar met mooie gebeurtenissen, een beetje geluk, niet al te veel problemen en gewoon een jaar waarin jij in control bent? Dan heb ik goed nieuws voor je: je hebt het voor een groot deel zelf in de hand. Oké, je hebt geen invloed op alles, maar wel op de kleine alledaagse dingen. En laten die kleine alledaagse dingen nu net je gevoel van geluk en welbevinden bepalen. Hieronder vind je dé formule waarmee 2021 jouw jaar wordt.

1. Slaap

De meeste mensen hebben een haat-liefdeverhouding met slaap. Ze gaan ’s avonds te laat naar bed en kunnen er ’s ochtends niet uitkomen. Slapen is fijn, maar het kost zoveel tijd. Want een keertje vroeg naar bed, betekent dat je die avond minder kunt doen. Vervelend ja, maar is het echt zo erg? Het effect van goede slaap is immens.

Nee, niet na één keer vroeg naar bed. Maar probeer eens twee weken lang elke nacht minimaal acht uur te slapen. Het liefst in eenzelfde ritme, dus vaste tijden waarop je naar bed gaat én opstaat. Ik heb het geprobeerd. In het begin baalde ik ervan en vond ik het zo saai. Wij staan om zes uur op, dus moest ik om tien uur naar bed. Omdat ik moe was, ben ik een tijdje om negen uur naar bed gegaan. Echt, ik voel me een ander mens. Ik ben weer blij, voel mijn energie toenemen en heb weer rust en orde in mijn hoofd. En de grap is, ik ga nu wel graag op tijd naar bed.

Goed slapen betekent:

  • Een vaste bedtijd
  • Minimaal acht uur slaap, liefst iets meer
  • Een vaste tijd waarop je opstaat
  • Open je raam minimaal een kwartier voor je naar bed gaat, of slaap met het raam open
  • Geen schermpjes of druk gedoe voor je gaat slapen

Extra slaaptip: zet een uur voor je naar bed gaat het grote licht uit in de woonkamer, en zet alleen een klein, niet-fel lampje aan. Als je dit standaard doet, merk je na een week dat je veel sneller in slaap valt.

2. Beweeg

Als jij van de goede voornemens bent, staat meer bewegen er waarschijnlijk ook tussen. Super goed. Maar doe het ook. Het helpt om er een vast moment in de week voor te kiezen. Heb je geen geld voor een sportabonnement of geef je het daar liever niet aan uit? Fietsen, wandelen, traplopen… er zijn genoeg manieren om aan meer beweging te komen zonder dat het veel geld kost. Probeer het meer bewegen zoveel mogelijk te integreren in je dagelijkse leven. Ik hoorde een keer van iemand dat hij de trap altijd drie keer nam in plaats van één keer. Dus moest ‘ie iets van boven halen, dan ging hij: naar boven, naar beneden en weer naar boven.

3. Ontspan

Natuurlijk wil ik tijd voor mezelf, maar op de een of andere manier kom ik er bijna nooit aan toe. Net zoals je lichaam rust nodig heeft, heeft je brein dat ook nodig. Als je wacht met ontspannen tot je alles gedaan hebt, komt het er niet van. En wanneer je er dan eindelijk tijd voor maakt, is het al te laat. Je bent te moe of je hoofd is te vol om er echt van op te kunnen laden. Mijn schoonmoeder zei deze week: je hebt elke dag even lummeltijd nodig. Lummelen dus. Schrijf eens een paar dingen op waar jij van ontspant.

Extra ontspantip: schrijf jouw ontspandingen op een papier en hang dat op bij je bureau. Probeer elke dag iets van jouw rijtje te doen en zie het als een beloning of traktatie.

4. Focus

Slapen, bewegen en ontspannen is allemaal leuk; maar er moet ook gewoon gewerkt worden, zeg je. Helemaal waar. Toch staan de punten uit deze formule expres in deze volgorde, want je kan je werk en opleiding veel beter doen wanneer je je goed voelt. Maar nu over focus. Welke activiteiten doe je allemaal? Je werkt, volgt een cursus, een opleiding, doet vrijwilligerswerk, mantelzorg… waar houd jij je wekelijks mee bezig? Is de lijst aan de lange kant? Kijk dan wat je kunt schrappen, minderen of overdragen aan iemand anders.

Als je nu al een te lange lijst hebt met taken die je moet doen, wordt 2021 niet jouw jaar.

Vervolgens kies je bewust voor de taken die wel op je lijstje blijven staan. Bepaal op welke vaste tijden of dagen je aan die taken werkt. Fijn dat we allemaal ’s avonds bereikbaar zijn en altijd overal kunnen werken, maar het betekent niet dat je het ook moet doen. Maak er gebruik van op momenten die JIJ bepaalt.

2021: een fantastisch jaar

Met deze formule wordt 2021 een jaar waarin je:

  • Lekker uitgerust bent
  • Je jezelf fit voelt en je spanning kwijtraakt door te bewegen
  • Echt tijd hebt om te ontspannen
  • Weet waar jij je op moet focussen en wanneer

Klinkt fantastisch toch? En ja, natuurlijk komt er een keer iets tussendoor. En ga je een keer laat naar bed. Of moet je een week alles bijzetten op je werk. Dat is niet erg, zolang het maar af en toe is. Houd zoveel mogelijk vast aan de formule en je zal verbaasd staan over het effect.



Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...