8-verkooptechnieken-om-te-omzeilen-by-fabian-blank-pElSkGRA2NU

8 verkooptechnieken: omzeil jij ze?

Is jouw rekening aan het eind van de maand altijd leeg? Of zou een beetje meer geld welkom zijn? Stel jezelf dan nu de vraag: wil ik dit zo laten of wil ik er iets aan veranderen? Dat kan! Je bent namelijk niet de enige. Op Careerwise helpt Marlon millennials zoals jij met praktische tips over geld, inkomen, sparen en het opbouwen van je eigen vermogen.


Ik was te gast bij een seminar georganiseerd door Succesgids, met John Lee als spreker. Tijdens het evenement bood de spreker een driedaagse training aan. Naderhand stond ik op het punt om ruim € 1.300,- af te rekenen voor de training. Van te voren had ik niet gedacht veel geld uit te geven. Maar ik kon niet goed nee zeggen tegen het aanbod van John Lee. Hoe kon dit? Toen ik naar huis reed, begon ik een aantal dingen te herkennen: de verkooptechnieken die gedurende de dag de revue waren gepasseerd. Misschien waren deze verkooptechnieken wel de meest waardevolle lessen van de dag. In deze blog deel ik inzicht in acht verkooptechnieken. Zodat jij ze als young professional ook kan herkennen en hier je voordeel mee kan doen.

1.  Vertrouwen wekken

De dag begon en al vrij snel kwamen alle kaarten op tafel. Ik ga natuurlijk iets verkopen vandaag, vertelt Lee. Daar ga ik niet geheimzinnig over doen. Ik heb straks een aanbod en ik weet dat een aantal van jullie dit zal gaan doen. Geen verborgen agenda. Kijk! Hier houd ik van, denk ik bij mijzelf. Ik vind de spreker direct leuk en ik vertrouw hem. Achteraf gezien was dit de eerste van een rits verkooptechnieken …

2. Prijspsychologie

In eerste instantie wordt er een hoge prijs genoemd. Er komt straks een aanbod voor een driedaagse training wat €5.000,- zal gaan kosten. Dat ga ik echt niet doen, denk ik nog. Deze prijs wordt gedurende de dag nog een paar keer herhaald. Is deze tip €5.000,- waard? Ik hoor mezelf ja, absoluut zeggen. Op het moment dat het daadwerkelijke aanbod wordt gedaan, blijkt het niet €5.000,- maar slechts €1.300,- te kosten. Mijn brein is inmiddels gewend geraakt aan het bedrag van € 5.000,- en ik denk: wat een koopje!

3. Een bezwaar creëren en vervolgens wegnemen

’s Morgens wordt aangekondigd dat de driedaagse training in Londen zal plaatsvinden. Natuurlijk dacht ik meteen: Londen, dat wordt lastig. Daar ga ik niet zomaar naartoe vliegen. Wat denk je dat er vervolgens gebeurde? Bij de presentatie van het aanbod kondigde de beste man aan dat hij, speciaal voor ons, nog een keer naar Amsterdam zou komen vliegen. Wat een kans! Stiekem wist hij natuurlijk al van te voren dat hij naar Amsterdam zou komen. De data waren zelfs al bekend. Toch deed hij alsof het evenement alleen in Londen zou zijn. Achteraf gezien, is er bewust eerst een barrière of bezwaar gecreëerd, zodat dit later weggenomen kon worden. Weer één van de verkooptechnieken. Interessant …

4. Positieve bevestiging

Ik kom helemaal in de JA-modus. Jos Burgers legde tijdens een ander seminar een aantal weken geleden uit hoe dit werkt. Wanneer je iets wilt verkopen aan een ander, stel je eerst twee vragen die er niet toe doen. De vragen moeten beide met ja worden beantwoord. Stel vervolgens je echte vraag en nee zeggen wordt moeilijk voor de ander. Deze techniek wordt ook tijdens het seminar gebruikt. Niet twee keer, maar gedurende de dag roepen we minstens dertig keer ja! Met daarbij een ondersteunend handgebaar in de lucht. Is deze tip geld waard? Ja! Was dit waardevol? Ja! Zou je nog meer willen leren? Ja! Ga je het programma van € 1.300,- kopen? Ehm. Het klopt: nee zeggen wordt al een stuk moeilijker.

5. Aanmoediging om groot te denken

In een video vertelt een ondernemer zijn verhaal. Iemand van wie je denkt: als hij het kan, dan kan ik het ook. Hij vertelt in de video hoe het volgen van de training zijn leven heeft veranderd. Het tweede jaar draaide hij € 1.000.000,- omzet. Wauw! Dat is een mooi verhaal. Het ontroert me zelfs een beetje. Is dat voor iedereen mogelijk? Mijn gevoel wordt meteen bevestigd. Wie zou dit ook wel willen? roept John Lee. Zo’n beetje alle handen gaan omhoog in de zaal. Ik merk aan mijzelf, dat ik ook naar een omzet van 1 miljoen verlang. Ik stel mezelf de vraag: was dat ook al zo toen ik hier vanmorgen binnenliep?

6. Hoge energie

Wanneer je energie hoog is, neem je gemakkelijk informatie tot je. Daarom is het belangrijk om met positieve energie ergens aan deel te nemen. Reden genoeg om aan het begin van je dag en tijdens een pauze energieke muziek te draaien. Hoge energie zorgt er alleen ook voor dat je in je enthousiasme sneller aankopen doet. Tijdens het seminar merk ik dat de energie geweldig hoog is. Mijn dag kan niet meer stuk. Zal ik later als ik thuis ben, en mijn energie lager is, met datzelfde enthousiasme aan de 30-uur durende online training beginnen?

7. Sociale druk

Kom Marlon! We gaan het doen, hoor ik mijn buurvrouw zeggen. Ik zie dat je dit wilt. Ze heeft gelijk, ondertussen wil ik dit wel! Aan de andere kant van de zaal zie ik iemand driftig het inschrijfformulier invullen. Onder invloed van onze omgeving – noem het druk – geven we gemakkelijker geld uit. Ik haal dit ook regelmatig uit de gesprekken met klanten.

Hoe werkt het principe? Een paar voorbeelden: als de buurman een mooie auto heeft, wil jij dat stiekem ook. Of nee moeten zeggen tegen een etentje met vrienden, omdat je er geen geld voor hebt. Ken je dat gevoel? Ik voel het nu ook, op het seminar. Gedachten wisselen zich af in mijn hoofd. Van: ja, ik wil meedoen. Ik ga meedoen. Tot: nee, ik kwam met een andere intentie naar deze dag. Ik raak erdoor in de war. Ondertussen schreeuwt mijn brein: ga terug naar wat jij wilt! 

8. Schaarste creëren

Dit is zo’n geweldig aanbod dat ik het maar aan 50 mensen kan aanbieden. Wil je het hebben? Zorg dan dat je jezelf meteen inschrijft achter in de zaal. Ik zie iedereen dringen om als eerste bij de inschrijfbalie te komen. Daarna is de Q&A en wordt er nog meer waardevolle informatie weggegeven. John Lee vervolgt: Oké, omdat ik het jullie echt gun, kan ik nog vijf plaatsen vrij maken. Wil je dat? Kom dan even naar me toe. Lee gaat verder: wacht niet te lang, want ik moet zo mijn vlucht halen. Ook hier blijkt: het creëren van schaarse beschikbaarheid is één van de effectiefste verkooptechnieken. Ik vraag me af: is er al iemand geweest aan wie hij een nee heeft verkocht? Is er iemand geweest die te laat was met de inschrijving? Ik denk achteraf van niet.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...