Voorjaarsvermoeidheid: zo kom je uit je winterslaap Careerwise by tim-gouw-227623-unsplash

Voorjaarsvermoeidheid: zo kom je uit je winterslaap

Het einde van de winter is in zicht. De dagen worden langer, de zon laat zich wat vaker zien en je allerdikste trui kan alweer de kast in. De eerste zonnestralen aan het einde van de winter zijn vaak al genoeg om de lentekriebels te voelen opkomen. Maar misschien zit jij nog diep in je winterslaap. Je bent niet de enige met een lusteloos gevoel. Dat heet voorjaarsvermoeidheid. Met deze 5 tips kom jij uit je winterslaap.

1. Ga naar buiten

De manier om wakker te worden: ga de frisse lucht in. In de winter zit je veel binnen en daar word je niet gelukkig van. Je ziet in die periode vaak veel te weinig zonlicht door de korte dagen. Terwijl je daglicht zo hard nodig hebt voor concentratie, alertheid én voor de aanmaak van het geluksstofje serotonine. Gebrek aan zonlicht is dan ook de reden dat veel mensen in de winter last krijgen van de beroemde winterdip. Dus ga eropuit, ga bij het raam zitten of haal de technologie in huis die je kan helpen: er bestaan genoeg lampen die het effect van daglicht kunnen nabootsen.

2. Ga Sporten

Van sporten voel je je fitter, energieker en gelukkiger. Je moet alleen wel gaan. Zeker in de winter zit je waarschijnlijk liever op de bank onder een fleecedekentje. Denk maar zo: je hoeft jezelf niet helemaal af te matten voor de positieve effecten van sporten. Ook een stevige wandeling met de hond is al genoeg voor de aanmaak van endorfine.

3. Eet gezond

Een grote valkuil: je bent niet vooruit te branden dus je blijft koffiezetten. Niet doen! Cafeïne maakt je vooral opfokt waardoor je uiteindelijk extra moe bent. Hetzelfde geldt voor suiker: je krijgt er even een stoot van maar daarna ben je terug bij af. Eet liever iets met veel vezels en eiwitten. Daar zit je lang van vol en het houdt je energie op peil.

4. Blijf in je ritme

Als je te weinig slaapt ben je overdag moe. Goh. Maar te veel of onregelmatig slapen heeft ook grote invloed op je energiepeil. Zorg ervoor dat je om vaste tijden naar bed gaat en opstaat. Je zult zien dat je je er fitter door gaat voelen.

5. Ga iets doen waar je blij van wordt

Was het maar zo makkelijk om die voorjaarsvermoeidheid te verslaan. Maar een beetje frisse energie kan je zeker weten opwekken. Bel je beste vriend op of maak een praatje in de trein. Daar knap je van op. Zet je lievelingsmuziek aan en doe een dansje of kijk dat YouTube-filmpje waar je áltijd de slappe lach van krijgt.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...