Moe? Weinig energie? Zo kom je uit de negatieve spiraal!

Sophie heeft over het algemeen weinig energie. Ze komt vaak moe thuis van haar werk en hoewel ze zich voorneemt  om in de avond nog te sporten, komt het er meestal niet van omdat ze gewoon geen puf meer heeft. Na een avond scrollen op de telefoon stapt ze dan net te laat in bed en begint ze te piekeren over haar werk. In de ochtend is ze nog flink moe als ze uit bed stapt en ziet ze op tegen haar dag. Toch blijft ze in die negatieve spiraal. Waar is de energie gebleven die ze vroeger had?

Hoe kom je uit deze vicieuze cirkel van vermoeidheid, weinig bewegen en zin in snoepen bijvoorbeeld? Om de negatieve spiraal om te buigen naar een positieve spiraal zijn in elk geval twee punten van belang:

1. Bewustwording van jouw energie

Sta eens stil bij wat je energie kost. Meestal zijn we ons daar slecht bewust van. Heb je stress van je werk? Lig je te piekeren in bed? Heb je ontspanningsmomenten overdag of jakker je maar door? Soms kan de energievreter  heel praktisch zijn, zoals te veel koffie ’s avonds, maar soms is het onduidelijker wat energie kost. Misschien maak je jezelf bijvoorbeeld zorgen? Een energie-dagboek werkt daarom goed om te kijken wanneer je veel en weinig energie hebt en wat jou in die negatieve spiraal houdt.

2. Kleine stappen

Op momenten dat je baalt van weinig energie kan je impulsief besluiten om een jaarabonnement op de sportschool te nemen, maar in de praktijk houd je dit niet lang vol. Vervolgens baal je weer van je “gebrek aan discipline” en heb je een slecht gevoel over jezelf.

Bewegen is een mooi voorbeeld van een vicieuze cirkel. Zo legt professor Erik Scherder uit: “Als we veel zitten vermindert het executieve vermogen van onze hersenen, zoals initiatief nemen, zelfregulatie en impulsen beheersen. Als we gaan bewegen verbeteren die weer.”

Floris: Na de avondmaaltijd heb ik vaak minder energie en de neiging de kinderen op te jagen om te gaan slapen. Dat werkt natuurlijk averechts en geeft mij een slecht gevoel. Het helpt al enorm om een korte meditatieoefening te doen terwijl ik sta te wachten tot ze hun tanden gepoetst hebben et cetera. Dan voelt de tijd nuttiger en voel ik me rustiger.

Door kleine haalbare stappen buig je de negatieve spiraal om. Sla bijvoorbeeld twee vliegen in één klap door te gaan wandelen en een vriend of vriendin te bellen. Zo doe je iets dat leuk is en waar je ook een voldaan gevoel krijgt. Je slaapt beter doordat je hebt bewogen en met iemand hebt gesproken en zo heb je de volgende dag ook nog eens meer energie.

Dus maak die eerste kleine stap, dan gaat het al een stuk makkelijker om die negatieve spiraal te doorbreken.

Leidinggeven aan Generatie Z - Expert webinar over vrijheid, plezier & verantwoordelijkheid
Tags: , ,
Vraag van de maand
Mijn ontwikkeling houd ik bij in een POPOp mijn werk houd ik doelen en resultaten van mijn ontwikkeling bij in een persoonlijk ontwikkelplan.
Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Meld je aan voor de nieuwsbriefOntvang het beste van Careerwise (max. 2x per maand)

Aan het begin van je loopbaan komt er veel op je af. Careerwise loodst je daar doorheen en zorgt dat je slim je loopbaan ingaat. Op basis van de resultaten uit het grootste millennial onderzoek van Nederland delen wij met je wat jij moet weten voor meer werkplezier. Bij Careerwise vind je daarnaast de beste workshops, trainingen en meest vernieuwende leerinterventies speciaal voor jou.

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Moe? Weinig energie? Zo kom je uit de negatieve spiraal!'?