Millennials, net als ik geboren tussen pakweg 1985 en 2000, hebben het zwaar. De twintigers en begin dertigers van nu zijn opgegroeid met de boodschap dat je vooral moet doen wat je leuk vindt. En dus ook op zoek naar werkgeluk. Een fantastisch uitgangspunt. Maar de crux zit in het woord moeten. Dat leidt tot een spagaat, helemaal op professioneel gebied. Is werkgeluk een luxeprobleem en moet je jezelf gewoon niet zo druk maken of zit het toch iets ingewikkelder in elkaar?
Het moet altijd leuk zijn
De druk op millennials is groot. Elkaar volgen op social media, een foto posten van je sportieve prestatie, gevolgd door een bericht over je (altijd succesvolle!) challenge op werkgebied. Wat mij vooral opvalt? Ik zie alleen maar vrolijke hoofden. Het moet áltijd leuk zijn. En positief. En dan ook nog eens betekenisvol, want daar word je op beoordeeld. Je wordt continu tegen het licht gehouden.
30 Ballen hooghouden zonder kramp in je kaken
Gelukkig zijn lijkt een kwestie van presteren geworden. Je moet authentiek zijn, betekenisvol en dus ook gelukkig. Altijd en overal, zowel privé als op het werk werk. De scheiding tussen die twee werelden is vrijwel verdwenen. Dat is pittig want niemand kan constant met een big smile dertig ballen in de lucht houden zonder kramp in je kaken te krijgen. Geen wonder dat de burn-out vooral bij jongeren steeds vaker voorkomt.
Werkgeluk een luxeprobleem?
We ontlenen onze identiteit voor een groot deel aan het werk dat we doen. Als je net bent afgestudeerd of pas bent begonnen in je eerste echte baan ben je nog niet zo bezig met de vraag of het wel je droombaan is. Je hebt werk en verdient meer dan het dubbele van wat je als student te besteden had. Het fenomeen werkgeluk lijkt een luxeprobleem, ver van ons bed. Ben je eenmaal iets langer aan het werk dan ga je al wat kritischer kijken. Je kunt zomaar ontdekken dat je meedraait in een tredmolen die je energie dreigt op te slurpen. Dan blijkt werkgeluk opeens een basisvoorwaarde om te kunnen groeien of zelfs een voorwaarde om te blijven functioneren.
Kijk eens kritisch naar jezelf
Dat is het moment om jezelf kritisch onder de loep te nemen en op onderzoek uit te gaan: Wie ben ik écht en wat wil ik nou eigenlijk? Vervolgens is het een kwestie van lef hebben en aan de bel trekken bij je werkgever om te praten over wat er nodig is. Een goed werkgever gaat die uitdaging aan. Die realiseert zich dat millennials de inspiratie en innovatie zijn voor de toekomst van de organisatie. Een goede werkgever zal je stimuleren om te onderzoeken hoe jij het beste uit jezelf kunt halen en hoe je betekenisvol kunt zijn voor de organisatie. Een écht goede werkgever weet namelijk al dat werkgeluk geen luxeprobleem is.