Hoe onderscheid je jezelf op de arbeidsmarkt als de concurrentie groot is? Een creatief bedrijf als Google lokt creatief gedrag uit. Matthew Epstein is een product marketeer en digitale strateeg met een grote droom: werken voor Google. Om zijn droom uit te laten komen, lanceerde hij zijn eigen marketingcampagne:
Door slim gebruik te maken van aloude marketingwetten – alles begint immers met aandacht – wist Matthew Google te bewegen contact met hem op te nemen. Ook Microsoft toonde daarna interesse in de Amerikaan.
Solliciteren met een video
Grappig, het filmpje van Matthew draait eerder om zijn snor dan om zijn talenten en kwalificaties. Maar wat je er ook van vindt, net als bij de naakte student is dit zonder twijfel een originele sollicitatiestunt. Video en solliciteren gaan steeds vaker samen. Meer sollicitanten dan ooit gebruiken een video om zich te onderscheiden. Hierop kun je jezelf goed voorbereiden.
Wees innovatief en creatief in de zoektocht naar een baan
Niet iedereen vindt het leuk om zichzelf in een apenpak op een podium te zetten. Alec Brownstein bedacht dat zijn toekomstige opdrachtgever vast ijdel genoeg was om op zijn eigen naam te Googlen. Hij kocht voor $6 advertentieruimte in met de tekst Gooogling yourself is a lot of fun. Hiring me is fun too’ Het grapje leverde hem vier sollicitaties en twee aanbiedingen op!