Een groep medewerkers, hangend aan de bar. Niet direct het meest productieve beeld: en toch blijkt uit onderzoek dat een bedrijfsborrel een enorme bijdrage kan leveren aan het bedrijfsresultaat. Hoe zit dat precies, hoe pak je borrelen binnen je bedrijf slim aan en wat willen werknemers zelf eigenlijk?
Nummer 1 energiegever voor millennials
PanelWizard deed in opdracht van BLADE, een start-up van Heineken, onderzoek naar de Nederlandse bedrijfsborrel en ondervroeg ondermeer 880 Nederlandse bedrijfseigenaren en leidinggevenden. 94% van hen gaf aan dat de bedrijfsborrel belangrijk is voor een productieve werksfeer. En laat die werksfeer nu net de nummer 1 energiegever zijn voor de jongere generaties? Win win win dus, en niet alleen voor de jonge generatie!
Een bedrijfsborrel: dat kost geld en tijd
Ja, een bedrijfsborrel kost tijd, medewerkers zijn niet aan het werk en de barrekening kost ook nog geld. Maar tijdens een borrel spreken medewerkers elkaar op een heel andere manier dan tijdens een vergadering, even snel tussen twee belangrijke telefoongesprekken of als ze een deadline moeten halen.
Ze zijn relaxter, hebben meer tijd voor een grapje én om nu eens echt te vragen hoe het met je gaat. Dankzij de bedrijfsborrel weten de medewerkers meer over elkaar: een toffe vakantie in Amerika, een ernstig zieke moeder, een deeltijdstudie die bijna afgerond is… Daarnaast leren ze elkaar ook beter kennen op communicatief gebied. Hoe reageert iemand? Waar kan hij om lachen of wat vindt zij belangrijk?
De bedrijfsresultaten verbeteren
En dat komt je bedrijfsresultaten ten goede. Door de bedrijfsborrel:
- Kennen medewerkers elkaar beter;
- Weten ze beter wat ze aan elkaar hebben;
- En begrijpen ze elkaar sneller doordat ze elkaars communicatie beter begrijpen.
Dat scheelt dus juist tijd, en ook nog eens frustratie en geklaag. Allemaal energiebesparingen die leiden tot een fijne en snellere samenwerking tussen collega’s.
Waar is dat feestje?
52% van de ondervraagde bedrijven organiseert daadwerkelijk een borrel bedoeld als informeel moment. De borrel wordt op diverse locaties gehouden, zoals:
De bedrijfsborrel is ook al effectief als het bijvoorbeeld één keer in de maand wordt georganiseerd. Eén keer per week is leuk, maar echt geen vereiste. Beter één keer in de maand wat groter, dan elke week een beetje aanmodderen. Slechts 18% van de bedrijven organiseert elke week een bedrijfsborrel. Of zelfs meerdere keren per week; maar dan moeten we het misschien meer een clubje noemen?
De boodschappenlijst
Hoe bijzonder moet zo’n bedrijfsborrel dan zijn? Vraag je je misschien af. Geen zorgen, want het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld. De beroemde bitterbal staat bij de 1089 ondervraagde werknemers op nummer 1. Gevolgd door: nootjes, kaasblokjes en chips.
Qua drank gaat de voorkeur uit naar bier, wijn, frisdrank en alcoholvrij bier. Wil je de bedrijfsborrel iets minder standaard aanpakken? Zorg dan ook voor vega(n) en halal hapjes en tapbier.