Wanneer ben jij succesvol?

Doelstellingen

“Wat zijn je doelen voor dit jaar?” We gingen deze vraag in tweetallen bespreken. Ik zat samen met mijn collega’s in de eerste bijeenkomst van dit jaar van onze kwaliteitsbevordering-club. Ik voelde direct weerstand in mijn lijf opkomen. Doelen?! Ga weg! Laat me gewoon mijn eigen ding doen!
Het was duidelijk dat dit oud zeer opriep. Uit de tijd dat ik in loondienst werkte en jaarlijks mijn doelstellingen moest bepalen. Of liever gezegd, de doelstellingen vooral vóór mij werden bepaald. Daar werden targets aan gekoppeld en trainings- en ontwikkelingsplannen. Brrrr. Als ik één ding geleerd heb in mijn vijftienjarige loopbaan is het dat ik NIET goed ben met doelstellingen en targets.

picture by_Nicholas Erwin

Je bent bijna goed genoeg…

Waarom niet? Ze maken me zenuwachtig. Ze geven me het gevoel dat ik bij voorbaat al vertrek vanaf een punt waarop ik niet voldoe. Zo van: nu is het allemaal nog niks met je, maar straks, stráks als je je doelen behaald hebt, dan ben je er. Dan ben je goed genoeg. En nu hard aan het werk om daar te komen. Het heeft echt een aantal jaren geduurd voordat ik begreep waarom ik zo’n aversie voelde. Waarom ik met veel geworstel en permanente faalangst, mijn targets met hakken over de sloot haalde. Twee dingen waren hierbij van invloed.

  1. Het gevoel hebben niet goed genoeg te zijn. Waardoor ik onvoldoende vertrouwen voelde. Ik kon ook alleen nog maar denken in termen van “wat is wijsheid, wat moet ik doen om dit te halen?” Dit werkt niet, niet voor mij.
  2. Het legde een lat neer waarmee mijn definitie van succes bepaald werd. Meestal herkende ik mezelf daar totaal niet in. Ik geloof niet dat je iets kunt bereiken waar je niet in gelooft of naar verlangt. In deze omstandigheden was ik niet gelukkig. Was dit echt de enige weg? Dat kon niet waar zijn! Ik besloot resoluut mijn baan op te zeggen om vanaf een nulpunt te kunnen starten. Nadenken over wat IK nu eigenlijk wilde. Wat wil ik bijdragen in deze wereld? Het was geen pretje om mezelf stil te zetten zonder te weten wat mijn volgende stap zou zijn. Ik voelde dat ik geen andere keuze meer had.

Eigen definitie van succes

Het was voor mij belangrijk dat ik mijn definitie van succes opnieuw bekeek. Wanneer vind ik dat ik het goed doe? Wanneer ben ik succesvol? Welke maatstaven koppel IK daar eigenlijk aan? Jarenlang had ik gewerkt in omgevingen waarin een groot huis en dito auto de norm waren. Soms vraag ik me af hoe ik me daar in hemelsnaam staande heb weten te houden…

Van succesvol naar waardevol

De uitkomst was even verrassend als simpel. Succes doet me niets. Geld ook niet trouwens. Het krijgt pas betekenis als het waarde krijgt. Daarmee bedoel ik dat ik pas vind dat ik succesvol ben als ik waardevol ben. Als ik iets kan doen dat betekenis geeft aan mijn leven en aan dat van een ander. Zo ook met geld. Geld krijgt pas betekenis als ik eraan kan koppelen welke waarde het me levert. Biologisch eten kopen bijvoorbeeld, doneren aan goede doelen of een weeskind een veilig thuis en een toekomst kunnen geven. Zo steun ik bijvoorbeeld een SOS-Kinderdorpen kind. Dát zijn zaken die mij de drijfveer geven om voldoende geld te verdienen.

Je eigen definitie van succes is alles wat je nodig hebt

Wanneer vind jij dat je succesvol bent? Welke waarde voeg jij toe of kun jij in je leven ervaren?
Jouw definitie van succes op je eigen manier verwoorden. Dit is alles wat je nodig hebt om jouw eigen weg te gaan in je loopbaan. Je zou eigenlijk helemaal geen actie moeten ondernemen voor je helder hebt wanneer jij vindt dat je het goed doet. Voor je weet wat de waarde is die jij in jezelf ziet en waarmee je waarde geeft aan jouw leven en dat van anderen.

skipping_picture_by_jordy clarke

Wat levert het op?

Je voelt eenheid tussen wie jij bent, wat jij belangrijk vindt en dat wat je wilt bereiken. Bij mij betekent het ook dat mijn “doelen” daarmee als vanzelf ontstaan. Ik hoef ze niet op papier te zetten. Ik weet en voel wat ik wil en wat me te doen staat. De resultaten die ik daarmee behaal, zijn een logisch gevolg. Ik behaal ze door te doen wat in mijn hart goed voelt. Zonder me af te vragen of wat ik doe verstandig of (commercieel) slim is. Dat boeit me gewoon niet. Ik wil iets waardevols leveren. Voor mensen die zoekende zijn in hun werk. Dáárom schrijf ik blogs, spreek ik op events of deel ik gratis informatie. Het creëert waarde voor hen, voor jou. En dát is de waarde die het voor mij heeft.

Gelukkig en succesvol: go for fun!

Ik voel me succesvol en gelukkig als ik een bijdrage mag leveren aan de bewustwording van een ander. Tools mag aanreiken waarmee jij je loopbaan kunt sturen. Die waarde wil ik niet alleen aan jóu geven. Zo onbaatzuchtig ben ik nu ook weer niet. Ik geef daarmee waarde aan mezelf en aan mijn leven. En ja, daar komt ook betaald werk uit. Wat me in staat stelt op deze manier door te gaan, omdat ik in mijn levensonderhoud kan voorzien.

Als ik vooraf alles wat ik in mijn bedrijf bereikt heb als doelstellingen had moeten formuleren had ik ze a) nooit zo ambitieus kunnen en durven formuleren en b) al helemaal niet gehaald!

Dan had ik geluisterd naar business coaches. Plannen geschreven. Doelen gesteld. Dan was ik gevangen gebleven in de kramp dat ik die doelen nooit zou halen. En bovenal: dan was de hele toestand ‘no fun at all’ geweest. Terwijl ik nu, ook in de beginjaren toen ik nog niet veel verdiende met mijn bedrijf, ieder moment het gevoel heb gehad dat ik goed bezig was en bovenal voelde ik dat ik goed genoeg ben.

Waardevol zijn is de nieuwe standaard

Streef niet langer naar succesvol zijn volgens de maatstaven van een ander. Want weet je wat zo mooi is? Als je ernaar streeft van waarde te zijn, zodat jouw leven past bij wie jij bent en wat voor jou belangrijk is, dan zul je het gevoel hebben succesvol te zijn. Kies voor jouw eigen gevoel bij succesvol zijn. De weg daar naartoe is volgens mij door je af te vragen hoe je waardevol kunt zijn. Het is bovendien de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen om je plek te vinden en te houden in deze arbeidsmarkt. Een win-win situatie dus!

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Ambitie en succes, De juiste keuze maken, Ken jezelf
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Wanneer ben jij succesvol? | Careerwise | voor Young Professionals'?