Gefeliciteerd! Na het neerzetten van uitstekende prestaties, begint je reputatie in de organisatie een vlucht te nemen. Je manager vindt het tijd worden voor een volgende uitdaging en biedt je een promotie aan: je mag een team gaan leiden.
In eerste instantie ben je enthousiast. In je huidige functie ben je eigenlijk wel uitgeleerd en wel toe aan wat variatie. Daarnaast is dit wel de volgende logische stap, toch?
Tot je beseft dat met het accepteren van deze baan je nauwelijks nog tijd hebt voor het vak waar je zo gepassioneerd over bent. In plaats van het behalen van eigen successen, help je anderen om te schitteren. In plaats van het kordaat afwerken van je eigen to-do-list, wordt je tijd opgeslokt door werknemers die hun ‘ei’ kwijt moeten en politieke spelletjes in de organisatie. Je bent de hele dag koffie aan het drinken en op weg naar huis vraag je je af wat je die dag eigenlijk gepresteerd hebt.
Heb ik de juiste kwaliteiten?
De onzekerheid slaat toe. Je hebt als professional je sporen verdiend, maar hoe zal het je als manager vergaan? En wat als je faalt?… Maak je geen zorgen. Die onzekerheid hoort er juist bij: je wordt immers uitgedaagd om te leren en hebt genoeg tijd om je managementvaardigheden te ontwikkelen. Een aantal competenties zijn daarbij cruciaal, waaronder:
- Delegeren – Je geeft je de leden uit je team verantwoordelijkheid en vertrouwen. Je schept kaders en stuurt bij waar nodig.
- Communiceren – Je bent sociaal vaardig, lost conflicten op, houdt regelmatig werkoverleg en verschaft heldere informatie.
- Motiveren – Je bent empathisch, luistert naar je medewerkers, weet wat ze beweegt, inspireert en motiveert ze om te groeien en excelleren.
- Resultaatgerichtheid – Je zet ‘de grote lijnen’ uit en bent daadkrachtig en resultaatgericht in de uitvoering.
Tip: maak een persoonlijke SWOT-analyse en identificeer waar jouw talenten en valkuilen liggen.
Wil ik dit eigenlijk wel?
Veel succesvolle professionals worden gevraagd voor een managementfunctie. Zij worden immers door collega’s gerespecteerd en weten inhoudelijk waar ze het over hebben. Maar gevraagd worden is één, het ook echt willen is wat anders. Stel jezelf daarom een aantal vragen voordat je aan je nieuwe baan begint, zoals:
- Trekt de baan mij inhoudelijk aan?
- Welke prestaties en werktijden worden van mij verwacht?
- Vind ik het leuk om de hele dag met mensen te werken?
- Vind ik het leuk om te multitasken en elke 10 minuten iets anders te doen?
- Vind ik het leuk om te coördineren en organiseren?
Tip: praat met een aantal managers binnen je organisatie. Vraag wat ze de hele dag doen en wat voor hun de plussen en minnen van de functie zijn.
Gewoon doen
Na het maken van een sterkte-zwakteanalyse en het afwegen van je drijfveren, zit er uiteindelijk niets anders op dan het gewoon te doen. Weet waar je aan moet werken en zoek een goede mentor. Vraag niet teveel van jezelf en neem de tijd om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Als je het eerste jaar heelhuids bent doorgekomen, kun je altijd nog besluiten dat ‘managen’ helemaal niets voor jou is.