Huilen op je werk – goed of juist niet?

huilen op je werk goed of juist niet

Huilen op je werk is normaal, het kan zelfs een teken zijn van een gezonde werksfeer

Deze zin kwam ik tegen in een artikel van FastCompany over huilen op je werk. Huilen is gezond, het is een soort schakelaar om je lichaam weer tot rust te krijgen schrijft auteur Lizzy Hill. Bij Careerwise vinden we het belangrijk dat je jezelf kunt zijn op je werk. Zo steunen we de campagne #ikbenopen van Leonie Burggraaf. Daarom las ik verder wat Lizzy nog meer te vertellen had.

Bijna iedereen huilt op z’n werk

Uit onderzoek blijkt dat acht van de tien werknemers op kantoor huilt. Terwijl 19% om persoonlijke dingen huilt, plaatst 45% de schuld bij hun collega’s. Daarnaast huilt 16% vanwege werkdruk. De laatste 13% huilt vanwege pesten op werk.

Huilen op je werk

Zelf huilde Lizzy ook op haar werk. Doordat ze net aan een nieuwe anticonceptiepil was begonnen, gierden haar hormonen als een gek door haar lichaam. Toen ze tegelijk ook nog eens slecht nieuws kreeg over iemand die zij heel graag mocht, werd het haar te veel. Voordat iemand haar kon zien, rende ze snel naar het toilet.

Huilen wordt gezien als incompetent

Huilen is eigenlijk heel menselijk. Mensen zijn de enige soort die huilt om negatieve emoties. Dus waarom ging Lizzy zo ver om haar tranen op werk te verbergen? Huilende werknemers worden nog veel te vaak gezien als incompetent. Overigens is dat slecht nieuws voor vrouwen, want die huilen over het algemeen meer.

Positiviteit loont?

Waarom wordt er zo negatief gekeken naar huilen op werk? Een reden is dat veel mensen denken dat blije werknemers goedkoper zijn. Tenminste, dat stelt Edgar Cabanas in zijn boek Manufacturing Happy Citizens. Hij gaat in op de opbrengsten van extreme positiviteit op werk.

Positiviteit als blokkade

Toch is er niks verkeerds met positiviteit op werk. Wat wel verkeerd is, is als zo’n werksfeer een blokkade vormt om negatieve emoties te tonen. Dit wordt nog eens versterkt wanneer negatieve emoties zoals verdriet, depressie en stress worden gezien als tekens van zwakte. Als positiviteit de norm is, dan worden emoties vaak onderdrukt. Echte problemen zoals baanonzekerheid, ontevredenheid over je salaris, gebrek aan erkenning en werkdruk komen dan moeilijker ter sprake.

Negatieve emoties kunnen juist bijdragen

Positiviteit leidt dus niet perse tot een goede werksfeer. De kans bestaat dat je belangrijke dingen over het hoofd ziet wanneer er keuzes gemaakt moeten worden. Wanneer we niet zo’n obsessie hebben met blij zijn, zal je meer leren over de bijdrage van negatieve emoties op je werk.

Hoe kan je huilende werknemers zien als iets positiefs?

Volgens Liane Davey, psycholoog en team expert, zijn hier drie stappen voor.

  1. Maak eerst duidelijk aan je verdrietige collega dat het juist heel belangrijk is dat hij of zij er over praat.
  2. Stel vervolgens open vragen, zodat hij of zij zoveel mogelijke feiten kan vertellen.
  3. Op basis daarvan kan je samen tot een conclusie komen en naar een vervolgplan om de situatie te verbeteren.

Huilen is gezond

Liane huilde ook eens op haar werk, maar heeft zich er nooit voor geschaamd. En waarom zou ze? Huilen is juist heel gezond; het zorgt voor emotionele balans. Het is een schakelaar om je lichaam weer tot rust te krijgen.

Je huilt om tot rust te komen

Over het exacte belang van huilen heerst nog onduidelijkheid, maar wat we wel weten is dit: huilen staat niet gelijk aan incompetent zijn. Dit negatieve imago moet helpen wij graag uit de wereld. Je huilt om tot rust te komen, niet omdat je hulpeloos wilt lijken.

Careerwise lezer Sylvie regeerde op dit artikel via LinkedIn:

Helemaal mee eens. Ik ben pro huilen!

Jaren geleden moest ik huilen op mijn werk. Ik was gefrustreerd. Collega’s hielden zich niet aan een afspraak, waardoor mijn team en ik onze doelen niet konden bereiken. Ik voelde me klem gezet. Met mijn manager tegenover mij rolde de tranen over mijn wangen: ‘Ik ben kwaad’, zei ik. ‘En nu ook boos op mezelf, omdat ik hier om moet huilen.’ Aan de reactie van mijn baas heb ik nog vaak teruggedacht: ‘Je huilt, nou en? Dit is precies waarom ik jou wil hebben, op deze plek. Iemand met hart voor de zaak.’ Hup, tranen gedroogd. En ik kon weer verder.

Huilen lucht op zo af en toe. Huilen maakt sterk.

Het hele artikel op FastCompany lees je hier.

Tags: Balans, Consultancy, Ken jezelf, Loopbaan, Persoonlijk Leiderschap, Persoonlijke effectiviteit, Werk/privé balans, Werkdruk en stress, Werkplezier en werkstress, Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik?
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Huilen op je werk – goed of juist niet?'?