Druk-zo-heb-je-binnen-no-time-rust-by-Kugel

Druk? Zo heb je binnen no time weer rust

Ik gniffelde toen ik de blogpost “Ben je druk?” “Nee.”, van Petra Rierink las.
“Als je mij die vraag stelt, krijg je zeer waarschijnlijk dat antwoord. Want ik heb een hekel aan druk zijn. Bovendien ben ik redelijk allergisch voor ‘druk zijn’ als statussymbool. Vaak gaat het namelijk om een zelfopgelegde drukte. Naast werk allerlei ‘verplichtingen’ aangaan die niet verplicht zijn.”
Daar heeft ze me te pakken. Want sinds een paar maanden antwoord ik aan iedereen die vraagt hoe het met me gaat: “Druk!” Om vervolgens al mijn ‘verplichtingen’ op te sommen. Misschien doe ik dat wel om voor mezelf duidelijk te houden waar ik nou allemaal mee bezig ben, want soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Het wordt tijd om eens wat prioriteiten te stellen.

Rangschikken van je ‘verplichtingen’

In de drukte zijn er drie vragen die me op de achtergrond bezighouden:

  • Wie ben ik?
  • Wat kan ik?
  • Wat wil ik?
Deze vragen kwamen aan bod in een training van Sharona Lautoe en hebben mij meer richting en structuur gegeven. Daarom probeer ik minimaal één avond in de week vroeg mijn bed in te gaan (vóór 22 uur!) en hierover (op papier) na te denken. Vooral door de vraag ‘Wat wil ik?’, kan ik mijn ‘verplichtingen’ relativeren. Ik maak een lijstje van al mijn aankomende bezigheden die boven komen drijven en geef ze een rangorde: nummer 1 draagt het meest bij aan het ontdekken wat ik wil, nummer 5 het minst. Zo blijft er uiteindelijk vaak nog maar een schijntje over van alles wat ik dacht dat ik ‘moest’ doen. Heerlijk.

Prioriteit nummer 1

En deze week? Prioriteit nummer 1 is het genieten van een welverdiende citytrip voor mijn verjaardag. En in de mediterrane ga ik op advies van Petra eens lekker luieren en dagdromen.
Meer inspiratie over het relativeren van je verplichtingen en drukte? Sharona liet zich inspireren door Bronnie Ware en schreef hier een mooi blog over.

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...