plezier-in-hardlopen-by-Aman-Deshmukh

Het geheim waarom hardlopen zo lekker kan zijn

Opeens wist ik het weer, waar hardlopen om draait. Dat inzicht kwam, hoe kan het ook anders, tijdens een duurloopje. Ik was van ons vakantiehuisje vertrokken en was blij te zien dat er wandelroutes waren uitgezet. Het was hetzelfde principe als knooppuntroutes voor fietsers, heel makkelijk.

Zin om het gaspedaal in te drukken

Ik liep door een prachtige omgeving, bossen en weilanden, zon in mijn gezicht, en ik was aan het genieten. Plots zag ik dat er ook een mountainbike pad was en ik besloot, in een split second, dat te nemen. In het begin liep ik rustig en was ik heel alert. Omdat het pad alle kanten op kronkelde, boomwortels en kuilen bevatte en er plots mountainbikers zouden kunnen opduiken. Na een tijdje kreeg ik vertrouwen en toen gebeurde het. Ik kreeg zin om het gaspedaal in te drukken en te zien hoe snel ik door het parcours kon. Het voelde alsof ik weer een kind was; ik moest bomen en takken ontwijken, over plassen springen, een klimmetje of afdaling nemen en dat alles op hoge snelheid. Een glimlach op mijn gezicht.

Bedenk hoe je het plezier erin brengt

Net als vroeger werd ik in mijn fantasie door struikrovers achterna gezeten en moest ik ze zien af te schudden. Ze kwamen steeds dichterbij maar door mijn snelheid en wendbaarheid kregen ze me niet te pakken. Nog even en Robin Hood en zijn mannen zouden me komen helpen en dekking geven. Ineens werd het me helemaal helder: Hardlopen draait om plezier. Alleen soms vergeet je dat wel eens. Maar wat blijft er over als je er geen plezier meer in hebt?  Bedenk hoe je het plezier bij hardlopen erin houdt.

3 tips voor meer plezier tijdens het hardlopen:

  1. Varieer! Bijvoorbeeld in omgeving: bos, strand, duinen, of juist door de stad. Variatie is de sleutel tot plezier. Ga eens een stuk sneller of juist lekker rustig. Doe een keer mee aan een wedstrijd.
  2. Loop als een kind: spring over een bank, ren achteruit, ga van links naar rechts, doe je schoenen uit en ren op blote voeten. Ga sprinten en dan weer wandelen, spring over een sloot en haal het net, of niet. Maak lol.
  3. Loop met vrienden. Voldaan en met een glimlach, kan je elkaar aan het einde mooi een schouderklopje geven. Samen is gezelliger dan alleen.

Verhoog je werkplezier
en voorkom onnodig energieverlies.
Nieuwsgierig hoe jij dat doet? Wij ook!

Daarom doen we onderzoek. Doe je mee (<5 min)?

Vul de vragenlijst in

Door het invullen krijg je direct nieuwe inzichten over jouw energiegevers en energievreters. Lees meer…

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...