sleep-on-pexels

Moeite met slapen? 5 tips om te slapen als een roos

Niets is zo fijn als goed uitgerust wakker worden. Dan heb je genoeg energie om alle uitdagingen aan te gaan. Vrolijkheid wint het van een ochtendhumeur.  Het maakt je leven simpelweg een stuk prettiger. Ik geef je daarom 5 tips om te slapen als een roos.

Tip 1: Meer sporten en bewegen

Sporten en bewegen is een handige tool om je lichaam fysiek moe te maken. Fysiek moe zijn helpt je om lekker te kunnen ontspannen. Ga bijvoorbeeld lopend of op je fiets naar het werk. Probeer zo veel mogelijk overdag te doen. ’s Avonds laat sporten zorgt voor een verhoogde lichaamstemperatuur wat ten koste gaat van je schoonheidsslaapje.

beweging

Tip 2: Stop met piekeren

Stop met piekeren; dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Die zin kwam ook het eerste bij mij op. Een handige tool is de Stop-methode. Visualiseer een stop-teken zodra je piekert.  Vervolgens visualiseer je een rustige omgeving. Denk bijvoorbeeld aan een duinpan met vogelgeluiden of een strand met het geluid van de golven.

Piekeren

Tip 3: Weg met elektronica

Maak je slaapkamer vrij van elektronica. De lichtjes, en vooral het blauwe licht, maakt dat je alert bent wat de nachtrust verstoort. Wanneer dat niet kan, zet dan alles uit. Gebruik een uur voordat je gaat slapen geen apparaten zoals je tv, laptop, tablet of smartphone. Pak in plaats daarvan eens een boek.

smartphone in bed

Tip 4: Dag en nacht ritme

De zon en maan zijn belangrijke en handige tools om je innerlijke klok te resetten. Sta op met de zon en ga slapen met de nacht. In de winter kun je gebruik maken van dimlichten in huis. Speel met de sterkte van het licht om de zonsopkomst of zonsondergang na te bootsen. Je lichaam zal actiever worden naarmate het lichter wordt en rustiger worden naarmate het donkerder wordt in huis. Wat hierbij ook gestimuleerd wordt is je dag- en nachtritme. Je lichaam zal wennen aan een vast ritme wat helpt om goed te slapen.

zonsondergang

Tip 5: Geen cafeïne

Cafeïne blijft lang in het lichaam hangen, stop met koffie na vier uur ’s middags. Waar veel mensen niet bij stil staan is dat in thee ook cafeïne zit. Drink in plaats van gewone thee een kruidenthee. Kruidenthee is eigenlijk geen thee maar een kruidenaftreksel, waardoor er geen cafeïne in zit. Er zijn speciale kruidenmengsels samengesteld om de nachtrust te bevorderen.

kruidenthee

Ik daag je uit om te slapen als een roos

Maak het schemerig in huis. Pak een boek van die stoffige plank. Plof onder een dekentje op de bank neer met een warme kop kruidenthee en ontspan. Wedden dat je lekker kunt slapen?

dekentje boek thee


Nog geen reacties

Voeg reactie toe

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...