Huisoppas careerwise by iris schlagwein

Huisoppas? Dat moet een millennial zijn

Hoi, waar woon je?
Op dit moment in het huis van iemand anders, een oppashuis.

Nee, waar woon je zelf?
Nou, in dat oppashuis.

Huh? Maar waarom?

Natuurlijk is dit tijdelijk. En nee, ik zal niet voor altijd huisloos blijven. Het idee is uit noodzaak geboren. En nu zie ik het als één groot avontuur. Het levert mij namelijk hele leuke contacten op. Als huisoppas krijg veel (financiële) vrijheid en ondertussen onderzoek ik allerlei vormen van wonen voordat ik mij weer ga settelen. Extreem? Het is zo gek nog niet. Misschien is dit wel de toekomst?

De huisoppas is het nieuwe leegstandsbeheer

Mensen wonen ergens en sommigen hebben daarnaast een vakantiewoning of andere plek waar ze naartoe gaan. En anders zitten ze in een hotel of bungalow vanwege vakantie of werk. Dat betekent dat er dus altijd woningen leeg zijn en er dus vaak een huisoppas nodig is. In het kader van consuminderen en duurzaamheid is het dus hartstikke slim om daar optimaal gebruik van te maken. Eigenlijk een soort leegstandsbeheer. Hierdoor is dit ook interessant voor stellen die gaan samenwonen en één van de huizen willen aanhouden. Of, je hebt al een nieuw huis gekocht maar je oude huis staat nog te koop.

Delen is het nieuwe hebben

Dit is ook terug te zien aan populaire sites als:

Airbnb: Vakantiewoningen, ervaringen & plekken
Snappcar: De auto van iemand anders huren
Thuisafgehaald: Maakt het delen van maaltijden makkelijk
Peerby: Leen spullen van mensen uit de buurt

Delen en geven is het helemaal. Er is genoeg voor iedereen en ik word er zelf niet slechter van om iets weg te geven. Sterker nog, het is zelfs leuk om iets aan iemand te geven. De dankbaarheid van de ander verwarmt mijn hart. En anderen helpen kan jou ook helpen.

Delen en geven is écht iets voor millennials

Kenmerken van millennials (generatie Y) zijn:

• Geboren tussen 1980 en 2000
• Kennis is macht? Nee, kennis delen is kracht
• Geven minder om spullen, meer om ervaringen
• Hechten veel waarde aan vrijheid, zelfontplooiing en ontwikkeling
• Waardering, sfeer en uitdaging krijgt vaak een hogere prioriteit dan salaris

Millennials geven niet om bezittingen

Want alles is te huur, te ruil of te leen. En als ik toch iets wil kopen kijk ik eerst op Marktplaats of in kringloopwinkels. Het struinen, zoeken, vinden en het verhaal achterhalen is daarnaast ook een leuke ervaring. En met een beetje geluk is het van betere kwaliteit dan wat ik in de gemiddelde winkel vind. Millennials gaan voor ervaringen. Wij geven ons geld uit aan ervaringen zoals concerten, reizen, festivals of luxe etentjes.

Vrij van verplichtingen

Ik houd mij niet bezig met inboedel en verzekeren. Want wat je niet bezit kun je ook niet kwijtraken. Dat geeft mij vrijheid. Spullen geven mij altijd iets te doen. Ik moet het gebruiken, verplaatsen, bijhouden, opruimen, onderhouden etc. Dus hoe meer spullen, hoe meer ik te doen hebt. En hoe minder ruimte ik overhoud. Hmm … is dat nou net niet wat millennials willen?

Ja maar wat als ik het nodig heb?
En wat als ik het volgende week ga missen?
Geen probleem, maar kies het bewust als je iets houdt.

Geef je jezelf ruimte?
Hoe wil jij jouw leven leiden en wat voor omgeving past daarbij?

Hoe ik mijn leven wil leven?

Ik weet zeker dat ik ook weer een eigen huis ga krijgen. Dat huis ga ik vullen met mijn dierbare bezittingen en spullen die ik vanaf nu zal vergaren. Op dit moment geeft huisoppas zijn mij een enorme vrijheid. Het gevoel dat ik in een halfuur mijn boeltje kan pakken en weg kan zijn. Ik ben niet gebonden aan een plek of stad. Ben benieuwd waar het mij brengt!


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...