ikigai by pexels-photo-135013

Ikigai: 9 tips om langer, gelukkiger en gezonder te leven

Wil jij langer, gelukkiger en gezonder leven? Het kan een gigantisch verschil maken als je erachter komt wat jouw ikigai is. Ik hoor het je al denken… Wat is ikigai?

jouw ikigai

Het geheim van 100-plussers

Wat doen 100-plussers anders dan de gemiddelde mens? Dat vroegen onderzoekers van National Geographic zich af. Ze gingen op zoek naar plaatsen op de wereld waar de meeste mensen 100 jaar worden. Zij kwamen uit op vijf plekken:

  • Nicoya Peninsula, Costa Rica
  • Barbagia, Sardinië
  • Loma Linda, Californië
  • Ikaria, Griekenland
  • Okinawa, Japan

Deze vijf plaatsen noemen onderzoekers de Blue Zones. Inwoners van de verschillende Blue Zones hebben negen eigenschappen gemeen die er voor zorgen dat zij langer en gelukkig leven:

1. Natuurlijke lichaamsbeweging

Nee, de oudste mensen op aarde gaan niet naar de sportschool. Wel leven ze onder omstandigheden die ervoor zorgen dat ze veel moeten bewegen. Ze tuinieren bijvoorbeeld zonder elektrisch gereedschap, maar gewoon met een schoffel.

2. Een reden om ‘s ochtends op te staan

Dit is waar de term ikigai om de hoek komt kijken. Het uit Japan afkomstige gezegde betekent zoiets als: waarom ik ‘s morgens opsta. De bewoners van Nicoya noemen het Plan de vida;  levensdoel. De onderzoekers geloven dat het kennen en nastreven van jouw levensdoel je zeven extra levensjaren oplevert.

3. Dagelijks ontstressen

Bewoners van de Blue Zones leven niet in het paradijs. Ook zij hebben last van problemen en stress, net als jij en ik. Wel hebben zij een andere manier om met hun problemen om te gaan. Bewoners van Blue Zones hebben routines ontwikkeld om stress te verminderen. De bewoners van Okiwana nemen bijvoorbeeld elke dag de tijd om hun voorouders te herinneren. De inwoners van Loma Linda bidden en die van Ikaria doen een dutje. In Barbagia houden ze zelfs dagelijks een happy hour! Ik geloof dat ik weet waar ik heen ga, jij ook?

4. De 80% regel

De langstlevenden weten wanneer ze moeten stoppen met eten. Namelijk wanneer hun maag voor 80% gevuld is. Deze 80% regel kan het verschil maken tussen afvallen en aankomen.

5. Plantaardige voeding

Bonen, bonen en nog eens bonen. Ze vormen de basis van het dieet van de meeste 100-jarigen! In de Blue Zones wordt gemiddeld maar vijf keer per maand vlees gegeten. De overige maaltijden bestaan voor ongeveer 95% uit plantaardig eten.

6. Eén glas wijn per dag

Wat een opluchting, de inwoners van de Blue Zones zijn geen geheelonthouders. Ze hebben wel een spelregel bij hun alcoholgebruik: ze drinken ze met mate! Eén of twee glazen per dag, met vrienden of bij het eten.

7. Spiritualiteit

De meeste 100-plussers horen bij een geloofsgemeenschap. Onderzoek laat zien dat vier keer per maand deelnemen aan een religieuze of spirituele bijeenkomst je leven verlengt met vier tot veertien jaar.

8. Familie op de eerste plaats

In de Blue Zones staat familie op de eerste plaats. Inwoners nemen bijvoorbeeld hun ouders of grootouders in huis en investeren veel tijd en liefde in hun kinderen. Daarnaast hebben ze meestal een partner met wie ze hun hele leven samenblijven.

9. Een gezonde vriendengroep

Geluk is besmettelijk, bewijzen de inwoners van de Blue zones. Onderzoek laat zien dat mensen die zich omringen met vrienden met een gezonde levensstijl zich aangemoedigd voelen om zelf ook gezond te leven. Okinawanen binden zich over het algemeen aan vijf vrienden die dezelfde levensstijl hebben. Die vriendschap duurt levenslang.

Jouw ikigai

De meeste culturen in de Blue Zones hebben geen woord voor pensioen. De inwoners daar hebben altijd een reden om ‘s ochtends uit bed te komen. Ze investeren tijd en energie in het vinden van hun ikigai. Ga zelf op zoek naar jouw reden om ‘s ochtends op te staan. Dat kan van alles zijn. Het maakt je ouder, gelukkiger en gezonder. Wat wil je nog meer?

 


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...