angst voor pijn

Wat je kunt leren van mediteren – 3 tips bij pijnlijke situaties

Op mijn eigen website schreef ik een tijdje terug een blog over mijn eerste week zenmeditatie (sesshin) en mijn angst voor de stilte die zo’n hele week met zich meebrengt. Dit bleek niet het enige te zijn waar ik bang voor was: ook voor pijn. Als ik drie keer twintig minuten mediteerde had ik immers al last van mijn knieën.

No pain no gain

Hoe zou dat zijn als ik in een week nog veel meer moet zitten mediteren? No pain no gain, wordt er wel eens gezegd. Maar wat voor ‘gain’ zit er in pijn? Is blijven zitten met pijn niet een vorm van sado-masochisme? En wat als ik het niet volhield? Ik was immers begonnen met de opleiding tot zenleraar. Plotseling voelde het alsof ik in een soort sprookje van Grimm terecht was gekomen, waarin ik een draak moest verslaan.

Drie vragen die jezelf kunt stellen in pijnlijke situaties

Nu, vele sesshins later, stel ik graag drie vragen aan mensen die willen leren van pijn:

  1. Waarom doe ik dit?
    Veel in het leven gaat niet vanzelf. We huilen bij het maken van uiensoep. We solliciteren en krijgen afwijzingen. We daten en ontmoeten foute types. Toch gaan we door met koken, met solliciteren en met daten. Omdat we een doel hebben. Op het moment dat ik pijn voel, ga ik nog beter nadenken waarom ik doe wat ik doe. Waarom ik zit te mediteren bijvoorbeeld. Omdat ik mij realiseer dat ik het in de kern heel zinvol vind, ervoor heb gekozen, kan ik dan blijven zitten.
  2. Wat doe ik?
    Zen gaat over doen wat je doet. Op dit moment typ ik en doe ik niets anders. Ik luister nu niet naar muziek, ik ben nu niet bezig met het eten van vanavond, ik bedenk nu niet waar ik mijn volgende stukje over zal typen. Zo is ook mediteren alleen mediteren, zitten in de beste houding, het focussen van mijn gedachten. Het gevoel van pijn maakt me wakker als ik dreig af te dwalen met mijn gedachten. Het zorgt dat ik me weer focus op het mediteren. Ik zit te mediteren, punt.
  3. Durf ik om hulp te vragen?
    Mediteren is een sport voor solisten: je zit op je eigen kussen, met je eigen gedachten en je eigen pijn. Maar tegelijkertijd zitten er tijdens zo’n meditatieweekend of -week mensen om je heen. Het zien van anderen die kaarsrecht stil zitten kan frustreren of juist inspireren. Welke van deze twee opties voor jou van toepassing is, ligt niet aan die anderen maar aan jezelf. Spreek je een leraar of iemand anders aan tijdens zo’n week, dan kun je dus klagen, zeggen dat je het opgeeft, of om hulp vragen. Als ik me realiseer dat ik om hulp kan vragen, voelt dat al als een opluchting.

Plan B

Overigens zijn er ook mensen die bij het zitten geen centje pijn hebben. Bovendien staan er ook meditatiebankjes en stoelen klaar als je het meditatiekussen niet meer ziet ‘zitten’. Mocht dat ook niet helpen, kun je altijd alsnog besluiten om weg te gaan.

Wat heeft pijn tijdens mediteren met werkzoeken te maken?

Je vraagt je wellicht af waarom een loopbaancoach over pijn schrijft. Dit doe ik omdat:

  • Het pijn doet om je baan kwijt te raken;
  • Het pijn doet om de hoop op een vaste baan op te geven;
  • Het pijn doet om niet teruggebeld te worden, of afgewezen te worden;
  • Het pijn doet om constant de vraag ‘heb je al wat gevonden?’ te krijgen;
  • Het pijn doet als ze om je heen vragen wanneer je weer aan het werk gaat.

Lees bijvoorbeeld ‘Heb je al werk?’ van journalist Frans Oremus, die op dat moment een maand in de WW zit (gepubliceerd in VK Magazine op 18 januari 2014). Wat is jouw pijn bij het zoeken naar werk? Of in welke situaties voel jij pijn op het werk?


Nog geen reacties

Voeg reactie toe

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...