Persoonlijke verhalen delen op je werk of juist niet?

Persoonlijke verhalen delen op je werk

De tijd dat je als werknemer een naamloos individu was, is gelukkig voorbij. Je weet hoe je collega’s heten en waarschijnlijk ook waar ze wonen. Wonen ze alleen? Misschien nog bij hun ouders, of hebben ze een gezin? Kleine puzzelstukjes in hun persoonlijke verhalen, hun identiteit, hun achtergrond en kwaliteiten.

Vertel waarin je gegroeid bent

Je persoonlijkheid komt tot stand door je karakter én door de dingen die je meemaakt. Daardoor heeft iedereen een andere persoonlijkheid en is iedereen uniek. Waar ben je zelf door gevormd? Een bijzondere gebeurtenis in je privéleven, een kans die je bij een vorige werkgever kreeg en waardoor je enorm gegroeid bent?

Word onvergetelijk

Waarschijnlijk kennen je collega’s jouw persoonlijke verhaal niet. En jij andersom hun persoonlijke verhalen ook niet. Dat is begrijpelijk, maar jammer. Nu denk je bij jezelf: Ik ga dat echt niet aan hen vertellen! Het voelt kwetsbaar. Maar als je het wel deelt, maakt het je juist uniek, authentiek en kom je krachtig over. Je collega’s zullen je niet snel vergeten en hebben respect voor je.

Match je werk met je verhaal

Het is natuurlijk niet nodig om aan een toevallig langslopende collega je persoonlijke verhaal te vertellen. Maar doe het wel op de momenten dat het kan. Bijvoorbeeld als je jezelf ergens moet voorstellen, tijdens een pitch of je sollicitatie. Dit kan ook wanneer er een onderwerp langskomt wat je raakt of waar je wat mee kunt. Het voordeel is dat je in je kracht staat. Het vergroot de kans dat je taken mag oppakken die passen bij jouw persoonlijkheid.

Een voorbeeld: Een vrouw kwam uit een klein dorp. Zij ging in een grote stad studeren. Ze ging letterlijk uit haar comfortzone en gooide zichzelf daarmee in het diepe. Ook in haar werk stapte ze graag buiten haar comfortzone. Ze deed vaak dingen die ze best spannend vond, maar vond daarin altijd op een goede manier haar weg. Dat was zowel voor haar als haar werkgever belangrijk om te weten. Haar werkgever gaf opdrachten die bij haar paste, in plaats van dingen die haar niet aanspraken. Als zij alleen protocollen had mogen volgen op haar werk, zou ze daar niet gelukkig van worden.

Laat zien wat je in huis hebt

Het hoeven niet per se heftige gebeurtenissen te zijn die jou en je persoonlijke verhalen uniek maken; gelukkig niet. Gedurende je school- en werkperiode leer je belangrijke dingen. Ik heb van mijn ouders geleerd: als je iets doet, doe het dan ook goed. Toen ik werd afgewezen bij een stageplek omdat ik timide overkwam, leerde ik dat ik mezelf moet laten zien en van me moet laten horen als ik iets voor elkaar wil krijgen. Ik kroop uit mijn schulp en ontdekte dat het gewaardeerd wordt als je laat zien wat je in huis hebt. Zo ontstaan er kansen.

Wat maakt jou bijzonder?

Tijd om na te denken wat jou zo bijzonder maakt. Want ja: je bent bijzonder. Ook jij hebt dingen geleerd en meegemaakt die je in je verdere loopbaan kunt gebruiken. Deze vragen kunnen je helpen om jouw persoonlijke verhaal beter te leren kennen:

  • Wat heb je meegemaakt in je leven?
  • Wat heeft indruk op je gemaakt?
  • Wat heb jij geleerd in het leven? Wat zijn jouw levenslessen?
  • Wat is een terugkerend thema in je leven? Bijvoorbeeld een hobby die je al jaren hebt, dat je altijd voor een ander klaar staat, of iets heel anders…
  • In welke situatie(s) heb je echt verschil gemaakt? Wat deed dat met je?
  • Waar zou jij anderen bij kunnen helpen omdat je het zelf al hebt ervaren?

Delen maakt gelukkig

Weet je wat jouw persoonlijke verhaal is? Zet het online! Zorg dat het klopt met je social media en post af en toe ook wat op LinkedIn. Door persoonlijke verhalen als personal brand te gebruiken, word je gelukkiger in je werk. Je kunt de dingen die je hebt geleerd in het leven, inzetten in je werk. Daardoor voel je je krachtiger en heb je alles beter onder controle. Tot slot voel je je ook gelukkiger omdat je werk op die manier goed aansluit bij wie je bent.

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Ambitie en succes, De juiste keuze maken, Ken jezelf, Loopbaan, Oriënteren, Personal Branding, Starters, Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik?
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Persoonlijke verhalen delen op je werk of juist niet? | Careerwise | voor Young Professionals'?