fbpx

90 dagen plan: een tool om jouw gewoonten aan te pakken

90 dagen plan een tool om jouw gewoontes aan te pakken-pexels-darina-belonogova-7208599

Ken je die drie pogingen waarna je een goede gewoonte alweer laat gaan? Om later met spijt terug te denken, had ik het maar volgehouden! In deze blog leg ik je uit hoe je jouw nieuwe goede gewoonte vast kunt houden en tot een succes kunt maken met een 90 dagen plan!

Jouw goede gewoonte

Om te beginnen is het handig om te bedenken welke goede gewoonte jij wilt integreren in je leven. Klinkt makkelijk, maar sta er toch even echt bij stil. Als je zomaar een goede gewoonte kiest omdat het wel leuk klinkt, is de kans veel groter dat je het niet vol houdt en hem weer laat gaan. Het enige wat je dan bereikt, is een slecht gevoel over je eigen doorzettingsvermogen. Wat past er nu echt bij jou?

De goede gewoonte die je gaat kiezen, is het liefst geen grote verandering. Stel dat je nooit meer suiker wilt eten, dat is bijna onmogelijk. Het heeft zúlke grote consequenties dat ook dan de kans groot is dat je er na een aantal dagen weer mee stopt. Bij je eigen boodschappen producten zonder of met minder suiker kopen, dát is wel een haalbare gewoonte én leidt ook tot resultaat.

Jouw plan

Een goede gewoonte komt je niet aanwaaien. Daarom is het slim, en motiverend, om er een plan bij te bedenken. In dat plan maak je de gewoonte concreet: hoe ga je het realiseren in de praktijk? Als jouw goede gewoonte is ‘meer lezen‘, dan kan je dit concretiseren door te bedenken hoeveel minuten je per dag of per week wilt lezen en op welke momenten je dit dan gaat doen. Maak in ieder geval een 90 dagen plan. Als jij elke dag 15 minuten wilt lezen voor je gaat slapen, is zo’n plan snel gemaakt. Maar misschien wil je er nog wat omheen bedenken, bijvoorbeeld ééns per maand even de tijd nemen om de nieuw op de markt gekomen boeken te bekijken. Dan wordt het steeds leuker en blijf je gemotiveerd.

Het helpt om dit plan met je huisgenoot of vriend(in) te bespreken. Zo kunnen zij er eens naar vragen of je eraan herinneren als jij je nieuwe goede gewoonte even vergeet. Het is helemaal top als je iemand kunt vinden die zelf die nieuwe gewoonte ook graag zou willen toepassen. Dan kunnen jullie de nieuwe gewoonte samen eigen maken.

Hoe jij je aan je plan kunt houden

Een goede gewoonte verzinnen voor jezelf is super leuk, het voelt bijna alsof je een mooi cadeau voor jezelf uit mag zoeken en dat is het eigenlijk ook. Een 90 dagen plan eromheen verzinnen is ook leuk. Maar je aan het plan houden, is moeilijker. Niet omdat je het niet meer leuk vindt, vaak juist wel, maar omdat er nog zoveel andere dingen in je leven zijn die je aandacht vragen.

Daarom is het aan te bevelen om je niet alleen op het plan te focussen. Je maakt het 90 dagen plan om jouw goede gewoonte te concretiseren en als hulpje om af en toe op terug te vallen. Wat was je ook alweer van plan? Om het 90 dagen plan op een leuke en fijne manier vol te houden, speelt je mindset een belangrijke rol.

De drie R’s

De R’s in gewoontevorming staan voor:

  • Routine: Als je jouw goede gewoonte op vaste momenten en tijden doet, is het makkelijker om de gewoonte lange tijd vast te houden
  • Reward: Als je duidelijk voor ogen ziet waaróm je de goede gewoonte doet, is het makkelijker om de gewoonte lange tijd vast te houden
  • Reminder: Bedenk welke reminders jou aan je goede gewoonte kunnen herinneren. Als je meer water wilt drinken, kan je bijvoorbeeld een mooie halve liter fles kopen die je vier keer per dag leeg wilt drinken. Steeds als je de fles ziet…

Een nieuwe gewoonte aanleren en je mindset

Het duurt gemiddeld 90 dagen voor je aan een nieuwe gewoonte gewend bent. Daarom is het leuk en zinvol om een 90 dagen plan te maken. Bij de start denk je misschien: oke, ik moet dit nu 90 dagen volhouden. Nee, na 90 dagen is de goede gewoonte echt een gewoonte van jou geworden. Als je die goede gewoonte dan een dag niet doet, dan mis je het. Die 90 dagen zijn dus nodig om jou als persoon aan de goede gewoonte te laten wennen en niet een doel op zich.

Want het was niet jouw bedoeling om 90 dagen je best te doen en alles dan weer te laten gaan toch? Als jij een goede gewoonte hebt gekozen die bij je past, zou jij die gewoonte het liefst de rest van je leven volhouden! Focus je dus niet op die 90 dagen, want dan ga je het krampachtig volhouden. Zie die goede gewoonte als een geschenk aan jezelf dat je de rest van je leven wilt koesteren. Dan gaat de stress eraf en kan je er 100% van genieten!

Online Masterclass -Ga voor geluk - Voor young professionals - Banner Careerwise

Coach Jochem

Online Masterclass: Ga voor geluk!

Jochem gaat graag de verbinding aan. Of het nu tussen ingewikkelde onderwerpen in trainingen is of tussen mensen in coaching. Met een passie die al voor zijn studie psychologie aanwezig was, blijft persoonlijke ontwikkeling zijn drijfveer. Na een paar jaar een interne academie van een grote uitzender gerund te hebben, heeft hij zijn weg helemaal gevonden in het begeleiden en coachen van young professionals. Dit doet hij het liefst met oprechte aandacht, humor en praktische tools.

Tags: , , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu