De belangrijkste soft skills voor Generatie Z op de werkvloer

Vrouw aan bureau bezig met soft skills

Uit zowel ons Young Professional Onderzoek als het loopbaanonderzoek van de SERV blijkt dat jongeren soft skills heel belangrijk vinden. Toch vinden jonge werknemers het maar lastig om te benoemen:

  • welke soft skills ze belangrijk vinden
  • welke ze nog willen leren
  • en waar ze al goed in zijn.

In dit artikel leggen we je uit wat soft skills precies zijn en waarom het ontwikkelen van soft skills zo belangrijk is. Voor Generatie Z maar eigenlijk voor iedereen. Zowel op de werkvloer als daarbuiten.

Wat zijn soft skills?

Soft skills zijn vaardigheden die te maken hebben met persoonlijke effectiviteit; effectief gedrag dus. Met andere woorden: vaardigheden die iemand in staat stellen effectief te handelen in zijn of haar leven. Denk bijvoorbeeld aan samenwerken, communiceren en timemanagement. Soft skills zijn daarmee niet noodzakelijk werk gerelateerd. Het zijn generieke vaardigheden die tot uiting komen binnen verschillende contexten en toepasbaar zijn op zowel persoonlijk als professioneel gebied.

Wat zijn hard en soft skills?

Tegenover soft skills, staan hard skills. Bij hard skills moet je denken aan vaardigheden die je een op een kan leren en die je daarmee ook niet zo zeer verliest. Het zijn vaardigheden die je kunt meten zoals weten hoe je Excel gebruikt, schrijven, boekhouden en grafische vormgeving.

Waarom soft skills belangrijk zijn

Terwijl eerdere generaties gewend zijn vooral professionele en vakinhoudelijke ontwikkeling aangereikt te krijgen van hun werkgever, hebben millennials en Generatie Z vooral behoefte aan persoonlijke ontwikkeling. Het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten, nieuwe vaardigheden leren en een opleiding volgen staan hoog op hun wensenlijst.

En geef ze eens ongelijk. Op je werk heb je meer dan alleen professionele vaardigheden nodig. Je moet ook weten hoe je met verschillende soorten collega’s samenwerkt, hoe je nee zegt tegen die extra taak, hoe je een presentatie geeft voor potentiële klanten en hoe je jouw tijd effectief indeelt zodat je jezelf niet voorbij loopt. Soft skills zijn daarmee belangrijke vaardigheden om slimmer te werken en je impact te vergroten, niet alleen op werk maar ook privé.

Bovenaan het wensenlijstje van jonge werknemers staat dan ook de mogelijkheid op groei en ontwikkeling. Jongeren willen vaak landen in een gespreid ontwikkelbedje, want stilstand is achteruitgang. Toch weten jongeren vaak niet goed wát ze willen ontwikkelen wanneer je aan hen de vraag stelt waar ze zichzelf nog in zouden willen ontwikkelen.

Wat is dan persoonlijk leiderschap?

Vervolgens is het goed om de link met persoonlijk leiderschap te zien. Bij persoonlijk leiderschap draait het om het individu. Het gaat over regie nemen over je eigen leven. Het is een begrip dat veel thema’s omvat zoals doelen realiseren, waarden in kaart brengen, bewust worden van wie JIJ bent, wat je kunt, wat je daarmee wilt, je drijfveren ontdekken, valkuilen verkennen, kwaliteiten in kaart brengen en dit alles bundelen in: handelen als leider van je eigen leven. Op het moment dat jongeren aan het roer staan van hun eigen leven, weten zij ook beter waar ze goed in zijn en waar ze nog in kunnen en willen groeien.

Persoonlijk leiderschap is een soort overkoepelende term waar soft skills onder vallen. Op het moment dat je soft skills ontwikkelt draagt dit bij aan jouw persoonlijk leiderschap en andersom kan persoonlijk leiderschap ervoor zorgen dat je beter weet in welke soft skills je goed of minder goed bent.

Welke soft skills heb je nodig?

Er zijn veel soft skills te noemen, maar deze kan je als young professional in elk geval goed gebruiken:

  • Timemanagement: Dit heeft betrekking op het effectief indelen van tijd. Niet alleen tijd zoals we dat kennen, maar ook tijd in de vorm van energie. Wat kost het meeste energie en waar krijg jij energie van?
  • Assertiviteit: Jezelf assertief gedragen betekent dat je proactief handelt op basis van je eigen ingevingen en voor jezelf en jouw belangen opkomt.
  • Reflecteren: Dit gaat om nadenken over jouw eigen handelen, doelen, kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen. Door te leren reflecteren weet je beter waar je goed in bent en waar je nog aan moet werken.
  • Creatief denken: Veel problemen vragen een out of the box-oplossing. En dat is niet altijd makkelijk. Hoe je met nieuwe innovatieve ideeën komt om onder andere problemen op te lossen, dáár gaat creatief denken over.
  •  Analytisch denken: Gaat over het analyseren van situaties, problemen en vraagstukken. En dit van verschillende invalshoeken bekijken. Ook gaat het om kritisch zijn en het onderscheiden van hoofd en bijzaken.
  • Sociale vaardigheden: In principe zijn we als mensen sociale dieren en zit sociaal zijn in onze aard. Toch zijn er bepaalde sociale skills waar je goed óf minder goed in zou kunnen zijn. Dit zijn de belangrijkste:
    • Samenwerken: Met de een heb je nu eenmaal meteen een klik en met de ander niet. Toch moet je op de werkvloer (en daarbuiten) met verschillende soorten mensen samenwerken. Hoe je dit op een effectieve manier doet is een sociale skill.
    • Effectieve communicatie: De impact die je hebt op anderen hangt voor een heel groot deel af van je communicatie. Komt jouw boodschap goed over? Lukt het je om bij iedereen in je kracht te blijven? Heb je écht de controle over je gedrag? Dáár gaat effectieve communicatie over.
    • Netwerken: Deze skill gaat over het inzetten van je sociale netwerk om meer voor elkaar te krijgen. Dit doe je door zinvolle relaties tot stand te brengen, te verbeteren en in stand te houden. Onderdeel worden van een netwerk is één ding, het goed benutten is een kunst! Dit is niet voor iedereen even gemakkelijk, daarom hebben wij er zelfs een (gratis) E-book over geschreven.
  • Omgaan met lastige situaties: Als alles niet zo gaat zoals je wilt of als je te maken hebt met tegenslag, dan is de vraag hoe jij hiermee omgaat. Iedereen heeft zijn eigen coping mechanisme maar de ene manier werkt beter dan de andere. Hoe je omgaat met lastige situaties is dan ook een soft skill die niet alleen op de werkvloer, maar ook in het persoonlijk leven van groot belang is.
  • Grenzen stellen: Grenzen stellen gaat over nee zeggen en je eigen grenzen bewaken. Nee zeggen tegen het één is ja zeggen tegen het ander. Deze skill heb je nodig op verschillende manieren: van het niet aannemen van extra werk tot doen wat nu het meeste nodig is.
  • Leren-leren: Het leren rondom het eigen leren is een belangrijke future skill, zo niet de belangrijkste. Dit wordt ook wel learning agility genoemd en is het vermogen om op basis van nieuwe dingen en ervaringen die op je afkomen snel en flexibel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen, dit toe te passen en opnieuw van te leren. Het gaat dus eigenlijk over het ontwikkelen van leervermogen, hoe snel je leert van nieuwe situaties waarin je belandt.
  • Luisteren: Deze skill gaat over het ontdekken van de werkelijke zorg, behoeften en verwachtingen van een gesprekspartner. Maar ook het verbeteren van je luister-valkuilen en het aanpassen van je taal aan je gesprekspartner.
  • Adviesvaardigheden: Tijdens de gesprekken over traineeprogramma’s wordt steeds vaker gevraagd naar het ontwikkelen van adviesvaardigheden. Hierbij gaat het om adviseren aan zowel klanten als interne stakeholders en hoe je deze mensen enthousiast krijgt voor jouw plannen en jouw werk.
  • Presenteren: Met vertrouwen en overtuiging voor een groep spreken en je boodschap op een krachtige manier overbrengen.
  • Onderhandelen: Deze skill klinkt alsof het alleen van toepassing is op mensen met een ondernemende achtergrond, maar deze skill gaat verder dan sales. Onderhandelingsvaardigheden gebruik je elke dag: over wat je gaat eten tot aan het bespreken van je salaris. Onderhandelen is daarom een essentiële skill om te leren.
  • Jezelf verkopen (pitchen): Deze skill gaat over hoe jezelf op de kaart weet te zetten. Een pitch is daarmee meer dan het geven van een plat verkooppraatje. Het is het vertellen van een oprecht verhaal dat nieuwsgierigheid opwekt. Alleen zo kan je mensen overtuigen en aan je binden.

Zo ontwikkel je soft skills

Leuk al die soft skills maar hoe ontwikkel je ze? Als eerst is het belangrijk om zicht te krijgen op je sterke en zwakke punten. Waar kan jij jezelf nog in verbeteren en waar ben je al goed in? Op basis daarvan is het goed om proactief aan de slag te gaan. Dit doe je bijvoorbeeld door te oefenen in real-life situaties, een boek erover te lezen, podcasts te luisteren, TED talks te kijken, lezingen bij te wonen, cursus te volgen, coaching te doen of een training te volgen.

Als HR-professional of leidinggevende is het van belang om millennials en Generatie Z te begeleiden in het ontwikkelen van soft skills. Dit kun je zelf doen of deze begeleiding uitbesteden aan een coach, mentor of hen deel laten nemen aan een groepsprogramma waarbinnen zij de kans krijgen om zich persoonlijk te ontwikkelen.

Leidinggeven aan Generatie Z - Expert webinar over vrijheid, plezier & verantwoordelijkheid
Tags: , , , , , ,
Vraag van de maand
Mijn ontwikkeling houd ik bij in een POPOp mijn werk houd ik doelen en resultaten van mijn ontwikkeling bij in een persoonlijk ontwikkelplan.
Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Meld je aan voor de nieuwsbriefOntvang het beste van Careerwise (max. 2x per maand)

Aan het begin van je loopbaan komt er veel op je af. Careerwise loodst je daar doorheen en zorgt dat je slim je loopbaan ingaat. Op basis van de resultaten uit het grootste millennial onderzoek van Nederland delen wij met je wat jij moet weten voor meer werkplezier. Bij Careerwise vind je daarnaast de beste workshops, trainingen en meest vernieuwende leerinterventies speciaal voor jou.

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'De belangrijkste soft skills voor op de werkvloer'?