fbpx

In 3 stappen een crisis te lijf

crisis - In 3 stappen een crisis te lijf- by alexas fotos - close-up-photo-of-lion-s-head-2220336

Je hebt er elke dag mee te maken: grote en kleine crisissituaties. Van bijna te laat komen op je sollicitatiegesprek tot een relatie die uit gaat of met een kapotte auto op de vluchtstrook belanden. Hoe ga jij een crisis te lijf? Jitske Kramer, bekend schrijfster van onder andere Deep Democracy en Voodoo, legde het uit tijdens een webinar.

0. Leef het leven

Zolang er geen crisissituatie is, is er maar één advies: Leef het leven. Ga je geen zorgen maken over 101 wat als-situaties. Zonde van de tijd dat het goed gaat. Als het heel lang goed gaat, klaag je dan over sleur? Direct mee ophouden. Wat nou sleur? Geef een feestje. Ga een dag uit. Geniet simpelweg van het feit dat er sleur is: dat betekent namelijk dat er niets ernstigs aan de hand is.

De crisis

Zodra de crisis opduikt, verlang je terug naar de sleur. Had je toen maar beseft hoe een geluksvogel je eigenlijk was. Waarom besef je dat altijd pas als het te laat is? Vrijheid waardeer je pas als je opgesloten zit. Je beseft pas hoe belangrijk gezondheid is, als je ziek bent. En je realiseert je pas hoe vaak jij je pink gebruikt, als je hem flink bezeert hebt. Is de crisis daar, dan staat je leven stil en moet jij je openstellen.

1. Openstellen

Je kunt niet net doen alsof er niks gebeurt is. Weemoedig terugdenken aan die goede oude tijd heeft geen zin. Het is voorbij. Je moet er doorheen. Als de situatie het toelaat, creëer dan een duidelijk moment om je open te stellen voor de nieuwe situatie. Huil de ogen uit je hoofd. Kom langzaam tot rust. En accepteer.

En doe dat weer, als je voelt dat je het nodig hebt. Emoties komen en gaan in een golfbeweging tijdens een crisisperiode. Gelukkig maar, want de volle bak emotie in één keer kan je niet aan. Steeds hoor je weer een beetje informatie, en stukje bij beetje realiseer jij je wat deze crisis voor jou betekent. Dein mee op die golven. Stop je emotie niet weg, maar huil als je moet huilen. Anders spaar jij je emoties op en krijg je straks die bak in één keer. Gun jezelf tijd en sta stil bij de mooie dingen die je ziet.

2. Exploreren

Je tranen zijn opgedroogd, je bent voorzichtig een klein beetje over de eerste schok heen. Pak dan pen en papier en zet op een rijtje wat je mogelijkheden zijn. Op welke manieren kan jij de crisis te lijf gaan? Wat is er nog wél mogelijk? Wat zijn de voor- en nadelen van jouw opties?

3. Creëren

Je hebt je opengesteld en je opties overwogen. In deze stap kies je de beste optie en ga je aan de slag. Wat moet er gebeuren om die beste optie uit te voeren? Heb je hulp van iemand nodig? Vraag het. Het uitvoeren van je beste optie zal niet altijd makkelijk zijn: weerstand, mislukking en verdriet maken het je moeilijk. Maar vier je kleine successen: je hebt je niet op deze situatie kunnen voorbereiden, je blijft overeind, je doet wat je kunt. En daar mag je trots op zijn.

Sla geen stap over

Dit klinkt allemaal logisch en begrijpelijk. Maar weet je wat het gekke is? Je handelt helemaal niet zo rationeel als jij een crisis te lijf gaat. Tijdens het webinar vulden de meer dan 800 deelnemers, waaronder ikzelf, een poll in en wat bleek: de meeste mensen schieten gelijk naar creëren. En dat klinkt heel fijn en moedig, maar de kans is groot dat je al je energie in een oplossing steekt die helemaal niet de beste oplossing blijkt te zijn. Gevalletje eerst denken, dan doen. Ook al is het crisis, zet toch eerst je brein aan.

Tags: , , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu