fbpx

Knallen met de Pomodoro-techniek

Jij en ik doen dagelijks veel dingen en vaak ook nog eens tegelijk, zonder er bewust van te genieten. Multitasken dus. Echt focussen is vaak lastig en de afleidingen en verleidingen zijn groot. Daarom sta ik graag stil bij de kracht van aandacht geven. Want hoe doe je dat? En wat levert het je op? Ontdek het met de  Pomodoro-techniek.

Pure energieverspilling

Constant schakelen kan productief voelen, want je bent toch de hele tijd hard bezig? Maar aan het einde van de dag:

  • valt het tegen wat je voor elkaar hebt gekregen
  • voel jij je afgedraaid
  • zijn je hersenen moe van al het onnodig schakelen en denken

Niet-gefocust werken is dus pure energieverspilling van jóuw kostbare energie. Energie waar je jouw doelen mee waar wilt maken, waarmee je na je werk nog lekker naar de sportschool wilt of met vrienden op stap. Als jij je energie bewust en efficiënt in zet, krijg je meer gedaan terwijl je de rust in je hoofd veel beter bewaart.

Eindelijk – even geen afleiding

Er is een handig hulpmiddel om je te helpen bij het focussen en dat voorkomt dat je constant blijft schakelen. Deze techniek is ontwikkeld aan het eind van de jaren ’80, bij de opkomst van e-mail, door Francesco Cirillo en deze techniek komt vaak terug in timemanagementboeken. Nu kan je tijd niet managen: we hebben allemaal 168 uur per week. Maar je kunt jezelf wel trainen om die tijd zo in te zetten zodat je jouw doelen haalt.

Hoe werkt de Pomodoro-techniek?

Je koopt een kookwekker. Als je hetzelfde doet als Francesco, dan koop je er eentje in de vorm van een tomaat, jawel, een pomodoro. Is dat te ouderwets voor je, google dan tomato-timer voor een echte online Pomodoro-wekker of gebruik gewoon de timer op je telefoon. Vervolgens helpt die timer jou door twee uur werken heen, waarbij je evenveel voor elkaar krijgt als normaal gesproken in drie of vier uur. En dat terwijl je ook nog eens meer pauze hebt. Dankzij de Pomodoro-techniek kan jij je focus aan – uit op een strategische manier inzetten.

De zes stappen van de Pomodoro-techniek

Met je (digitale) wekker bij de hand kan je jezelf trainen om 25 minuten geconcentreerd te werken aan één taak, waarna je een korte pauze verdient.

  1. Besluit welke taak je gaat doen. Welk doel heb je?
  2. Zet je e-mail uit, je telefoon op stil en leg hem het liefst uit zicht.
  3. Zet de wekker voor 25 minuten en werk geconcentreerd aan je doel tot de wekker gaat.
  4. Neem 5 minuten pauze.
  5. Herhaal dit patroon van 25 minuten werken en 5 minuten pauze vier keer
  6. Na elke vierde Pomodoro neem je een langere pauze: 15 tot 30 minuten.

Dankzij de Pomodoro-techniek kom je in een flow

Als je voor de eerste keer een Pomodoro doet, zul je merken hoe lastig het is om je écht te concentreren. Door alle continue notificaties en het werken in een kantoortuin of met een open Zoom-verbinding zijn we het verleerd. Ondertussen stijgt het aantal mensen, vooral young professionals, dat burn-out raakt. Ken je ook dat verlangen van even op een onbewoond eiland willen zijn en gewoon even geen gedoe aan je hoofd hebben? De Pomodoro-techniek geeft jou die kans, even niks in de wereld behalve jouw doel waaraan je ongestoord werkt.

De Pomodoro-techniek heeft mij enorm geholpen bij het schrijven van mijn boek. En het mooie is, oefening baart kunst en je manier van werken verandert. Zo kan je na een paar keer oefenen daadwerkelijk gericht aan een taak werken en vooruitgang boeken. Je staat verbaasd over jezelf.

Tags: , , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu