Overtuigingskracht – Communicatie werkt voor wie er aan werkt

communicatie

Communicatie werkt voor wie eraan werkt. Cryptisch, nietwaar? Ik bedoel ermee dat communicatie verbetert met bewuste aandacht en onderhoud. Communicatie is als het onderhouden van een boot; je moet blijven schuren, beitsen, poetsen en vervangen. Oké, zonder bewuste aandacht blijft je boot misschien best drijven, maar alleen onder de allerbeste omstandigheden en naar de dichtstbijzijnde haven. Alles gedijt bij bewustzijn, use it or lose it.

Werk voortdurend aan je eigen manier van communiceren

Variaties in communicatie creëren nieuwe situaties. Vaste patronen zijn meer van hetzelfde. Daarmee veroorzaak je consequent dezelfde reacties. Je vrienden en collega’s weten vaak ook niet beter. Zo is zij nu eenmaal of Hij is gewoon enorm bot zal er onderling gezegd worden. Je kunt doorgaan op de oude voet, maar tot nieuwe mogelijkheden zal het waarschijnlijk niet leiden.

Goede communicatie leidt tot goede relaties

Vanuit mijn ervaring als trainer weet ik dat prima uitvindingen voortijdig sneuvelen vanwege een onhandige communicatie. Geweldige ideeën en briljante plannen komen zonder instemming van anderen lastiger van de grond. Carrières van slimme mannen en vrouwen blijven achter omdat de gunfactor ontbreekt. Kortom; om anderen mee te krijgen met jouw initiatieven moet je misschien juist beginnen met niets doen. Niets, behalve onderzoeken of de ander klaar is om jou te begrijpen.

Wie begrijpt kan inspelen op vragen van de ander

Klaar zijn om iemand te begrijpen gaat over tijd en omstandigheden, maar ook over mindset. Overtuigen zal niet gaan als de ander overal beren op het pad ziet. Voor jou geldt dat je moet weten hoe de andere kant van de strandbal eruitziet. Voor je het weet ga je extra onderbouwen of nog meer bewijzen opstapelen. Maar wie overtuigend luistert, die is in staat om te begrijpen en kan dus inspelen op andermans beren. En krijgt vervolgens hem of haar makkelijker mee. Hoe eenvoudig kan het leven zijn?

Begrijpen komt voor begrepen worden

Ik daag je uit daarin kleine stappen te zetten. Belangrijk: begrijpen komt voor begrepen worden. Begrijpen is het kennen of herkennen van de betekenis van de woorden. Het draait niet om het kennen van de woorden en het jargon, maar om de betekenis. Het draait om de betekenis en de intentie, niet om de woorden zelf. Het spreekt vanzelf dat je in ieder geval de woorden die de ander gebruikt moet kennen. Als dat op zeker moment niet zo is, dan moet je om uitleg vragen. “Mobiliteitsproject? Kun je dat uitleggen?” Nee, dat is niet stom.

Pas je taal aan om begrepen te worden

Andersom is het belangrijk dat je je taal enigszins aanpast aan de ander. Nee, dat is niet raar en ja, je bent dan nog steeds jezelf. Je hebt het met de nieuwe stagiair hopelijk ook niet over de ‘aanvliegroute van het verandertraject met betrekking tot de corpate social responsibility? Je zult hem of haar uitleggen dat jullie als bedrijf bezig zijn met duurzaamheid. Als je je taal aanpast, dan handel je sociaal invoelend.

Suggestie

Een leuke oefening is om tijdens een meeting meer te observeren en minder met de inhoud bezig te zijn. Heeft iedereen elkaar wel begrepen, of zie je zo links en rechts dikke vraagtekens boven de hoofden? Begrijp je zelf wat er écht bedoeld wordt? Maak aantekeningen, onderbreek en vraag om duidelijkheid. Let goed op de anderen. Ik begreep het ook niet, hoor je wellicht.

[row cols_nr="2" class="narrow"][col size="6"]

Overtuigen doe je zo!

Wil je meer overtuigingskracht ontwikkelen? In mijn blogreeks op careerwise.nl deel ik tips en oefeningen uit mijn nieuwste boek. Check het op Bol.com: Overtuigend Luisteren - verdienen door begrijpen. Wil je live je overtuigingskracht verbeteren? Voor Careerwise werk ik als spreker/trainer voor millennials. Lees meer over de trainingen van Careerwise [/col][col size="6"]

[/col][/row]

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Ambitie en succes, De juiste keuze maken, Ken jezelf, Persoonlijke effectiviteit
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Overtuigingskracht - Communicatie werkt voor wie er aan werkt | Careerwise | voor Young Professionals'?