Leidinggeven aan millennials – Waardering is meer dan een bonus careerwise brooke-cagle-52215

Leidinggeven aan millennials – Waardering is meer dan een bonus

Dat het belangrijk is om waardering te tonen, is zo vanzelfsprekend dat je je kunt afvragen waarom ik er op Careerwise over schrijf. Het antwoord is eenvoudig: omdat het belang van waardering voor generatie Y wordt onderschat. Wij moeten ons gewaardeerd weten om gelukkig te zijn. Om te presteren. En dan heb ik het niet over waardering in de vorm van een grotere leaseauto of een financiële bonus. Nee, wat wij nodig hebben is positieve feedback, oprechte complimenten en waardering in de vorm van vertrouwen en vrijheid.

Wij houden van eerlijke feedback

Wij zijn een generatie die gevoelig is voor de mening van anderen. We houden van eerlijkheid en zijn dat zelf ook. We zoeken keer op keer bevestiging, zoals we die ook steeds van onze ouders kregen. Voor alle duidelijkheid: het betekent niet dat we in de watten willen worden gelegd. Wij houden juist van eerlijke feedback. Als leidinggevende moet je je dat realiseren bij het uiten van je waardering én vooral bij het geven van feedback. Wij willen worden gehoord, gezien en begrepen. Wij willen voelen dat onze leidinggevende ons kent en op basis daarvan de waardering, hulp en stimulans biedt die wij nodig hebben.

Beloon betrokkenheid en inzet

Dat is voor veel leidinggevenden lastig. Zij zijn gewend complimenten te verbinden aan het halen van targets of het leveren van uitzonderlijke prestaties. Betrokkenheid en inzet op zich worden vaak niet beloond. Dat is wel iets om over na te denken. Want misschien verdient iemand die alles heeft gegeven maar kort voor het doel strandde, die schouderklop wel meer dan degene die moeiteloos zijn financiële targets heeft gehaald.

Waardering – zo doe je dat

Leidinggevenden die zelf vader of moeder zijn van een millennial kunnen het vergelijken met hoe ze hun eigen kind beoordelen en benaderen. Als je dat doet, wordt het waarschijnlijk een stuk makkelijker om die happyholic een oprecht compliment over inzet of betrokkenheid te geven.

Vraag naar de bevindingen van millennials en doe er wat mee

Een andere tip om te laten zien dat je als leidinggevende jouw generatie Y-ers wilt horen, zien en begrijpen: voer met iedere nieuwe medewerker drie maanden na binnenkomst een gesprek over zijn of haar bevindingen. Stel de volgende vragen: wat valt je op? Waar verbaas jij je over? Wat zou jij anders aanpakken? En dóe daar dan ook wat mee. Of stel als organisatie een Young MT samen: een groep jonge, talentvolle generatie Y-ers met een visie op de toekomst van de organisatie. Laat deze generatie Y-ers een paar keer per jaar aansluiten bij een reguliere MT-vergadering. Zo toon je de happyholics in jouw organisatie dat je ze serieus neemt, dat ze van waarde zijn voor de organisatie en dat ze er echt toe doen. Dát is de waardering die we nodig hebben.

Dit artikel verscheen ook op ontopic.insightsbenelux.com


Verhoog je werkplezier
en voorkom onnodig energieverlies.
Nieuwsgierig hoe jij dat doet? Wij ook!

Daarom doen we onderzoek. Doe je mee (<5 min)?

Vul de vragenlijst in

Door het invullen krijg je direct nieuwe inzichten over jouw energiegevers en energievreters. Lees meer…

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...