De 7 stappen van een elevator pitch-by-Matthijs Hamster

Elevator pitch in 7 stappen


Jeroen trekt een moeilijk gezicht wanneer ik hem in een coachingsessie vertel hoe belangrijk het is om jezelf goed te verkopen. Hij is niet de enige, veel young professionals zeggen hier moeite mee te hebben. Ze willen zich ‘niet beter voordoen dan ze zijn.’

Jouw toegevoegde waarde

Maar wie zegt dat jij je beter moet voordoen dan je bent? Het draait juist om authenticiteit en eerlijkheid: op die manier laat je zien waar jij voor staat. Zolang je niet benadrukt wat je in huis hebt, wat jou uniek maakt en waarvoor anderen bij uitstek een beroep op je kunnen doen, kun je niet van anderen verwachten dat ze jouw toegevoegde waarde kunnen ontdekken.

Verkoop jezelf in korte tijd

Wat jij te bieden hebt staat niet op je voorhoofd geschreven. Je moet het actief uitdragen. Dit doe je door een krachtige ‘elevator pitch‘ te formuleren. In een elevator pitch geef je in zeer beperkte tijd weer wie je bent, wat je kwaliteiten zijn en welk probleem jij bij uitstek voor een ander op kunt lossen. Leg je toegevoegde waarde uit in de tijd die een lifttochtje duurt: vanaf het moment dat je samen met iemand in de lift stapt, tot de lift weer stopt.

De zeven stappen

Hoe formuleer je een goede elevator pitch? Dat is nog niet zo gemakkelijk. Eén van de grootste uitdagingen blijkt vaak om het kort en krachtig te houden en niet te lang uit te wijden over dingen die voor de ander niet relevant zijn. Met de volgende stappen kan jij een elevator pitch formuleren die voor jou werkt.

1. Kernwoorden

Bedenk zelf of vraag aan je omgeving een aantal kernwoorden of vaardigheden die op jou van toepassing zijn en zet die op papier. Kies de eigenschappen die uitzonderlijk zijn en jou uniek maken, zonder daarbij de waarheid geweld aan te doen.

2. Schrijf uit

Zet je pitch op papier alsof je het aan iemand vertelt, dit zal je helpen om het uiteindelijk ook gemakkelijk uit te kunnen spreken.

3. Oefen

Oefen met vrienden en familie en vraag hen om feedback. Scherp je verhaal waar nodig aan. Hoe vaker je je pitch hebt gedaan, des te gemakkelijker zal het je afgaan.

4. Zoek het probleem

Zoom in het gesprek in op de problemen van je gesprekspartner, de problemen in zijn/ haar vakgebied, waar je bij uitstek een oplossing voor hebt.

5. Bied de oplossing

Beschrijf welke toegevoegde waarde jij kunt bieden bij het oplossen van deze problemen.

6. Behoud de dialoog

Zorg ervoor dat het geen eenrichtingsverkeer is, maar ga de dialoog aan met je gesprekspartner en toon interesse.

7. Creëer een vervolg

Rond het gesprek niet af voordat je duidelijk hebt wat de volgende stap zal zijn. Vraag om een visitekaartje of toestemming om je cv te sturen

Met een pakkende en krachtige elevator pitch laat jij op overtuigende wijze jouw toegevoegde waarde zien. Tien tegen één dat je daar een werkgever of opdrachtgever mee overtuigd!


Meld je aan voor de

Careerwise Nieuwsbrief

Als welkomstcadeau ontvang je de PDF-versie van:

Daarna ontvang je (twee)wekelijks onze beste tips bij het solliciteren, voor je loopbaan en voor een relaxte werk-privé balans.


*Check je inbox (en spamfolder) om je aanmelding te bevestigen. Daarna ontvang je een mail met het welkomstgeschenk. Afmelden kan onderaan elke nieuwsbrief. Lees hier ons privacybeleid voor meer info.

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...