social media welk beeld geef jij de recruiter Careerwise pexels-photo-546162

Social media: welk beeld geef jij de recruiter?

69 Procent van de recruiters heeft wel eens een kandidaat afgewezen op basis van zijn of haar socialmedia-accounts. Dat blijkt uit een onderzoek van The Undercover Recruiter. Schokkende cijfers als je het mij vraagt!

Als sollicitant doe je er dus goed aan om socialmedia-accounts en online gedrag eens onder de loep te nemen. Welk beeld geef jij de recruiter door met jouw likes en foto’s? En hoe kun je social media juist vóór je laten werken?

Met een goed profiel op LinkedIn ben je er nog niet

LinkedIn is bij uitstek het platform waarop je jezelf laat zien aan recruiters en bedrijven. Je profiel geeft een indruk van wat jij te bieden hebt op de arbeidsmarkt, van je werkervaring, kennis en kunde. Maar denk niet dat je er bent met een goed profiel op LinkedIn. Steeds vaker zoeken recruiters juist op Facebook, Twitter en Instagram naar meer informatie over jou als persoon.

Kijk ook uit met wat je zegt op Twitter

Op Twitter kun je jouw mening in een korte berichtje de wereld in slingeren. Interessant! Hier kun je jouw interesses en persoonlijkheid laten zien met enthousiaste tweets, reacties op tweets van anderen en retweets van anderen. Maar pas op welke kant je van jezelf laat zien op Twitter.

Ik schrok onlangs zelf van een tweet van een collega-coach met een behoorlijk waarde-oordeel over een ander persoon. Prima, een coach is ook een mens met een eigen mening. Maar van een coach mag je doorgaans verwachten dat die zonder oordeel luistert. Deze tweet kleurde voor mij haar vakbekwaamheid in op een manier die haar niet bepaald ten goede kwam. Hoe kleuren jouw tweets je persoonlijkheid en vakmanschap door de ogen van een recruiter?

Vrijdagmiddagborrel op Facebook?

Ooit zag ik een grappige foto voorbij komen van iemand uit mijn netwerk. Hij was vrijdagmiddagborrel en hij zat te borrelen met collega’s. Zijn hoofd op tafel, veelzeggende smoel en een flesje bier ernaast. Een duidelijk ‘in scène gezette’ foto van een man die in werkelijkheid juist zijn werk (begeleiding van jongeren) heel serieus neemt en een kei is in zijn vak. Niet zo handig.

En pas op: hij had de foto niet zelf geplaatst! In dit geval wees ik hem erop waarna hij degene die de foto op Facebook plaatste vroeg de foto te verwijderen. Wees je ervan bewust dat een lollige foto ook in een andere context op internet kan opduiken en soms moeilijk te verwijderen is. Welk beeld geeft die foto van jou als hij buiten de context die erbij hoorde gezien wordt door een recruiter?

Social media kan ook helpen

Socialmedia-profielen kunnen je uiteraard ook helpen in je zoektocht. Recruiters delen vacatures op LinkedIn en Twitter en steeds vaker ook op Facebook en Instagram. Hou bedrijven die jij interessant vindt goed in de gaten en probeer via hun social media al een beeld te vormen van de bedrijfscultuur. Op LinkedIn kun je met een sterk profiel en relevante interesses en bijdragen ervoor zorgen dat werkgevers jou direct uitnodigen voor een gesprek.

Zo laat je social media vóór je werken!

1. Zorg voor een professionele foto van jezelf en gebruik deze op al je socialmedia-profielen

Wanneer een recruiter vaker dezelfde foto ziet van jou, werkt dit onbewust door in zijn of haar beleving: de recruiter ‘herkent’ je als het ware en dat gevoel van herkennen wekt vertrouwen.

2. Zet duidelijk op je profiel wat je te bieden hebt

Wat is je toegevoegde waarde? Welk probleem los je op? Wat is jouw visie op je vakgebied?

3. Laat jezelf zien en geef gerust je mening

Graag zelfs! Door je mening te geven positioneer je jezelf duidelijk in de arbeidsmarkt. Maar deel je mening en standpunten bewust en doordacht. Reageer niet te impulsief op tweets of berichten van anderen. Hou je mening desnoods voor je als het je niet verder helpt in je zoektocht naar werk, of als je mening niet relevant is voor jouw vakgebied en het werk dat je zoekt.

4. Zorg voor een consistent beeld van jezelf

Alles wat je zegt en doet, in je CV, op LinkedIn en andere social media moet bijdragen aan hetzelfde beeld van jou: een topper in je vakgebied.

5. Laat zien dat je een expert bent en op de hoogte van ontwikkelingen

Deel informatie die relevant is voor jouw vakgenoten en start relevante discussies online waarin je jouw visie en mening geeft.

6. Benut de mogelijkheden van Facebook om je berichten privé te plaatsen

Maak lijsten aan (dat doe je via https://www.facebook.com/bookmarks/lists) en selecteer per bericht dat je plaatst voor wie dit wel en niet zichtbaar mag zijn. Bedenk wel dat je nog altijd beter geen uitspraken kunt doen die in je nadeel kunnen werken. Je weet nooit hoe deze informatie via via weer ergens terecht komt.

7. Zorg ervoor dat je altijd een Facebookfoto’s en berichten waarin jij getagd bent niet automatisch op je social media verschijnen

Zo kun je voorkomen dat er informatie of foto’s van jou zichtbaar worden die je liever niet op je profiel ziet. Lees hier hoe je dat instelt.

Houd in de hand wat er over je te vinden is en laat je social media vóór je werken. Veel succes in je zoektocht naar een baan!


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...