taco-bos

Ondernemerschap als inspiratiebron

taco-bos

Taco Bos (27) werkt na omzwervingen bij TomTom en Sara Lee nu als projectmanager bij New Venture, een organisatie die ondernemers ondersteund met het starten van een bedrijf. “De één verzint een stormbestendige paraplu, de ander komt met een zonnebank-voor-in-de-douche.”

Presentaties, lunches, business courses

“Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid”, aldus de overheid begin jaren ’90. Waarom deze tenenkrommende leus alleen voor meiden zou gelden was mij niet duidelijk en daarom hobbelde ik in mijn studententijd braaf van het ene carrière-event naar het andere. Presentaties, lunches, diners en business courses: ik was er bij. Workshops waarin je geniale innovaties voor instant aardappelpuree moest verzinnen: ik was erbij. Ben je blut? Schrijf je in voor een paar van die events en je kunt de hele week gratis eten.

Veel wijzer werd ik niet…

Wat ik me er van herinner? Dat Ahold/KPN/TNT/ING/Sara Lee/Unilever/P&G/Accenture/Nestle/Deloite zo’n fijne open cultuur heeft, en dat je zoveel ruimte krijgt om je eigen projecten op te pakken. Dat er hard gewerkt wordt, maar dat er ook veel ruimte is voor ontspanning. Dat er geen ellebogencultuur is, en dat iedereen écht bereid is om je verder te helpen. Ik knikte, glimlachte en nam nog maar een slok. Kortom: overal hoorde ik min of meer hetzelfde verhaal, dus heel veel wijzer werd ik niet.

Hoe gaan collega’s met elkaar om?

Na verloop van tijd word je gelukkig beter in het trucje. Ik luisterde niet meer echt naar al die verhalen, maar keek vooral. Wordt zo’n recruiter of trainee echt enthousiast als hij vertelt dat Ahold/KPN/TNT/ING/Sara Lee/Unilever/P&G/Accenture/Nestle/Deloite fán-tas-tisch is, of dreunt hij het voorgekauwde verhaal van Marketing op? Hoe gaan collega’s met elkaar om als niet de hele groep toekijkt? Wordt er veel gelachen tijdens zo’n lunch? En als ik weer door zo’n kantoortuin liep: staart iedereen autistisch naar een spreadsheet of delen ze de meest hilarische youtubefilmpjes? Vallen er ongemakkelijke stiltes als ik iets raars zeg of levert het een gevatte reactie op?

Mix van kakkers, geeks en hooligans

En zo kwam ik bij TomTom terecht, voor een stage. Voordat mijn sollicitatie begon zat ik een paar minuten in de lobby te wachten en daar keek ik naar de lift. Wat voor types lopen in en uit? Ik zag een grappige mix van kakkers, oppergeeks en kaalgeschoren hooligans. Ik hoorde Engels met een Britse/Duitse/Indiase/Chinese tongval. Verlegen mensen en uitbundige bellers. Negeer de verhalen over het geweldige diversiteitsbeleid, doe de lifttest.

Het gesprek ging goed, dus ik was binnen. Met TomTom ging het minder goed, dus na mijn stage stond ik weer buiten. Aan de ene kant heel jammer, want ik heb nog steeds een zwak voor TomTom. Voor het lef, de aanstekelijke gewoonte om groot te denken en de mooie mix van culturen. Mensen die er nog maar drie jaar werkten hadden geweldige verhalen over de groei, de beursgang, de overname en De Feesten Van Vroeger. Met al die Britten, Duitsers, Indiërs en Chinezen heb ik hard gewerkt maar ook een hoop youtubefilmpjes uitgewisseld.

Aan de andere kant kreeg ik wel steeds meer twijfels over werken bij een groot bedrijf. Simpele dingetjes die ik in een studentencommissie in een middag regelde, duurden ineens weken. Als ik enthousiast over iets was dan was mijn bazin dat meestal ook, maar waren er nog vier managementlagen boven haar die roet in het eten konden gooien. En het werk dat ik moest doen werd voor een groot deel bepaald door beslissingen waar ik niet of nauwelijks invloed op had.

Beetje meepraten over een hoop marketinggeld

Volgende halte: Sara Lee. Voor de oplettende lezer klinkt dat niet logisch, met al die twijfels over grote bedrijven. En dat was het ook niet. Het voordeel daarvan was wel dat ik eindelijk de conclusie trok dat ik liever de baas ben over een marketingafdeling (bestaande uit mezelf) met een klein prutsbudget en veel vrijheid, dan dat ik een beetje mag meepraten over een gigantische hoop marketinggeld.

Innovatief ondernemerschap

En zo kwam ik al na een half jaar bij New Venture terecht, een kleine organisatie die door McKinsey is opgezet om innovatieve start-ups te begeleiden. Met z’n vijven helpen we innovatieve ondernemers op weg met coaching, seminars en een businessplancompetitie. Dit jaar geven we zeven keer € 25.000,- weg voor de beste businessplannen. Een soort Dragon’s Den zeg maar, maar dan met betere ideeën en zonder cameraploeg.

Afgelopen maanden sprak ik honderden ondernemers in een cruciale periode: de start van hun bedrijf. Sommige groeien als kool, anderen gaan hard onderuit. De één weet investeerders ervan te overtuigen miljoenen over te maken, de ander ontpopt zich op eigen kracht tot een multinational. De één heeft vooral hulp nodig bij financiën, de ander wil een coach op marketinggebied. De één verzint een stormbestendige paraplu en verkoopt de eerste 10.000 in negen dagen, de ander komt met een zonnebank-voor-in-de-douche die ook in de VS en Rusland gretig aftrek vindt. Voor een paar duizend Euro per stuk.

En ik? Ik vind het fán-tas-tisch. Maar nu echt.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...