research_by_timriley

Wat je over een bedrijf moet weten voordat je solliciteert


Helaas werken de statistieken momenteel in je nadeel. Het feit dat je aan een functieomschrijving voldoet, geeft in deze economie geen enkele garantie op succes. Dus als je een vacature ziet waar je enthousiast van wordt, zorg dat je er dan alles aan doet om de baan te bemachtigen! Dat begint bij een beetje research volgens Joanna Riley Weidenmiller. Veel lastiger is het eigenlijk niet. Voordat je solliciteert, zoek je uit wie je toekomstige werkgever gaat zijn en wat voor bedrijf dit is. Een werkgever zoekt iemand die begrijpt wat de uitdagingen van deze functie, bij deze organisatie, in deze markt zijn. Maar met die kennis alleen red je het niet. Een werkgever is op zoek naar iemand die ook slimme ideeën en de motivatie heeft om uitdagingen aan te pakken.

Hoe bereik je dat? Beantwoord deze vragen over het bedrijf voordat je solliciteert:

Wat doet dit bedrijf?

Het lijkt een ‘no-brainer’, maar er zijn nog genoeg mensen die op een vacature reageren zonder echt te weten wat het bedrijf nu eigenlijk doet. Wat absoluut noodzakelijk is om te weten: Wat is de missie en visie van het bedrijf? Wat zijn de producten en/of diensten die ze aanbieden? Is het een beursgenoteerde organisatie, een vennootschap, maatschap of stichting?

Wie zijn de klanten van dit bedrijf?

Verdiep je verder in de afnemers van de producten en/of diensten. Als je wordt aangenomen, zijn dit de mensen waar je dagelijks mee te maken krijgt. Zijn ze tevreden? Waar zijn ze (on)tevreden over?Als het bedrijf aan consumenten levert, kun je kijken of er online recensies zijn te vinden. Voor bedrijven met zakelijke klanten worden vaak ranglijsten op basis van de kwaliteit van dienstverlening samengesteld. Door het opzoeken van deze informatie krijg je een beter beeld van de bijzonderheden en uitdagingen.

Wie zijn de concurrenten?

Het kennen van de markt betekent ook het kennen van de belangrijkste concurrenten van het bedrijf. Wat doen zij anders? Wat doen zij beter? Achterhaal de top-3 concurrenten en verdiep je in wat zij doen en hoe ze het doen. Misschien spreekt het je wel zo aan dat je besluit om uiteindelijk toch bij de concurrent te solliciteren.

Hoe presteert het bedrijf?

Wat zijn de prestaties en economische vooruitzichten van de markt in zijn geheel? Hoe presteert het bedrijf (ten opzichte van de concurrentie)? Bij sectoren en bedrijven in zwaar zijn er andere uitdagingen dan in gezonde en groeiende organisaties. Zorg dat je weet in welke categorie dit bedrijf valt. Een manier om deze informatie te achterhalen is een brancherapport. Vaak worden deze rapporten door brancheverenigingen, banken en adviesbureaus opgesteld.

Wie zijn de werknemers en wat is de cultuur?

Allereerst is het belangrijk te weten hoe groot het bedrijf is. De cultuur en verantwoordelijkheden zijn immers anders in een bedrijf van een paar duizend mensen of een bedrijf met twintig werknemers. Hoe kleiner het bedrijf, hoe meer flexibiliteit, pro-activiteit en zelfstandigheid van je wordt verwacht om aanvullende taken en verantwoordelijkheden op te pakken. Verder is het goed om te weten of het bedrijf zich voornamelijk op innovatie, resultaten, beheersing of mensen richt. Kijk eens in je omgeving of je iemand kent die je iets over de sfeer en cultuur kan vertellen. Via LinkedIn kun je daar natuurlijk snel achterkomen.

Wat kun jij toevoegen?

Waarom heeft het bedrijf jou nodig? Meer klanten, betere service, minder kosten, meer omzet? Vaak weet een bedrijf (nog) niet precies weet welke vaardigheden, ervaringen en ideeën nodig zijn om deze doelstellingen te realiseren. Sterker nog, soms zijn de doelstellingen nog niet helemaal helder. Denk, naast het voldoen aan de functieomschrijving,  na over wat jij kan toevoegen en welke problemen jij voor het bedrijf kan oplossen.

Wie zal mij aannemen?

Een manier om te garanderen dat je niet wordt aangenomen, is niet weten wie jou zal aannemen. Zorg dat je weet wie de HRM-manager, de manager(s) van de betreffende afdeling en de directeur van het bedrijf is. Kijk voor je op gesprek gaat op Linkedin om een beter beeld van hun achtergrond te krijgen. Zie ook ‘Zo screen je een toekomstige baas ‘.

Heb je alle vragen beantwoord? Na het doen van een beetje research vergroot je je kansen op het krijgen van de baan aanzienlijk. Neem er dus even de tijd voor en ga goed voorbereid het sollicitatietraject in.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...