Help, iedereen ziet wat ik doe! (en andere social media valkuilen)

Een bijdrage van Kees Kortmulder:

Tijdens mijn social media trainingen krijg ik bijna altijd de vraag voorgelegd ‘Hoe zit het dan met dan de privacy op social media?’ Mijn antwoord is dan simpel: ‘Alles wat je online zet is in principe voor de buitenwereld zichtbaar’. Natuurlijk ligt het antwoord genuanceerder en kun je door de juiste vinkjes aan te klinken zaken niet voor iedereen zichtbaar maken.

Toch beseffen veel mensen tijdens mijn workshops onvoldoende wat de invloed is van social media op hun imago. Zonde! Wat juist met social media bereik je razendsnel een enorme groep mensen dat wellicht wat voor jou kan betekenen.

Werkgevers kijken mee

Leuk hoor, die foto’s met je vrienden in de kroeg op Facebook. Maar wat als jouw toekomstige werkgever nou net die ene foto van jou met je zatte kop op zijn computer ziet. Misschien komt jouw sollicitatiebrief dan toch op de verkeerde stapel te liggen. Kijk daarom eens naar de instellingen van je account, wat iedereen van jou kan zien. Zeker met de ‘timeline’ die Facebook een aantal maanden geleden geïntroduceerd heeft is het handig om dat even te checken. Immers nu staan ineens jouw foto’s en berichten van jaren geleden weer zichtbaar op je pagina.

facebook-chart
Een onderzoek van Reppler onder 300 werkgevers

Zet social media strategisch in

Het is zeker niet mijn bedoeling dat je nu meteen al je accounts gaat afschermen voor de buitenwereld. In tegendeel, ik pleit er voor om juist zo open mogelijk te zijn. Laat zien wie je bent, maar doe dat wel verstandig. Brakke kroegfoto’s zijn misschien niet zo handig om op je profiel te plaatsen, maar andere persoonlijke foto’s of berichten laten juist zien wie je echt bent. Op die manier krijgt de ander een completer beeld van jou.

Mijn tip: maak een strategisch plan voor wat je wilt bereiken voor de nabije toekomst. Een nieuwe baan, een stageplek of meer klanten. Met dat plan in je hoofd kun je social media strategisch inzetten. Een werkgever, maar ook een opdrachtgever wil namelijk naast je functionele vaardigheden ook weten wat voor ‘type’ mens je bent. Met leuke foto’s, een blog of een reactie op een discussie laat je dat goed zien. De foto’s die je hebt gemaakt van een weekendje schaatsen of skiën laten bijvoorbeeld zien dat je sportief en sociaal bent.

facebook-grafiek-02
Het omgekeerde kan dus ook gebeuren…

Dat geldt natuurlijk niet alleen voor Facebook, maar ook voor LinkedIn. Plaats daarom regelmatig (eens per twee weken) een update waar je mee bezig bent. Mocht je niet echt iets bijzonders hebben gedaan, kun je vertellen over een interessante website die je gezien hebt. Op die manier kom je regelmatig op het netvlies van anderen en is de kans groot dat ze aan jou denken wanneer dat nodig is.

Behandel elkaar met respect

Een andere tip ik die tijdens mijn trainingen geef, is om je online op dezelfde manier te gedragen zoals je dat offline doet. Dus behandel iemand via social media net zo als je deze persoon in het echt zou behandelen. Gebruik daarom de juiste woorden en blijf beleefd. De hoofdredacteur van de Jackie heeft gemerkt, wat de gevolgen zijn toen zij deze regels niet hanteerde. Ze was al gauw haar baan kwijt.

In veel gevallen kost het opbouwen van jouw merk en reputatie tijd, maar omgekeerd is het in no-time afgebroken. Net als ‘in the real world’ bestaan er daarom op social media omgangsvormen. Op Twitter hebben ze er zelfs een speciaal woord voor bedacht: twittiquette. Dit betekent dat je iemand anders bedankt wanneer hij/zij een bericht voor je heeft geretweet of jou in een bericht heeft vermeld. Hiermee laat je zien, dat je het waardeert dat iemand anders wat voor jou gedaan heeft. Daarnaast wordt het (ver)delen van kennis en informatie via social media steeds meer gemeengoed. In dat kader past ook, dat mensen het leuk vinden om verrast te worden. Heb je een keer fijn samengewerkt met een collega, studiegenoot of ben je erg tevreden over iemand die wat voor je gedaan heeft, schrijf dan eens spontaan een aanbeveling op LinkedIn.

Social Media effectief gebruiken

Ik vind Social Media geweldig. Het opent deuren voor je, die met andere middelen gesloten zouden blijven. Maar blijf bewust hoe je zelf met social media omgaat. Stel je daarom telkens weer de vraag, ‘Zou ik hetzelfde doen of vertellen aan iemand in de gewone ‘fysieke’ wereld?’ Heb daarnaast geduld, anderen hebben jou niet meteen gevonden. Maar met een consequente en consistente aanpak en juist omschreven doelen kan je heel veel bereiken met social media.

‘Leuk allemaal die tips, maar hoe weet je nu echt wat het effect van social media is?,’ denk je nu misschien. En terecht! Social Media moet geen doel op zich zijn. Elk social media kanaal heeft weer eigen functies en kwaliteiten. De komende weken zal ik uitgebreid in gaan om de mogelijkheden van deze verschillende kanalen.

Tags: Loopbaan
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Help, iedereen ziet wat ik doe! (en andere social media valkuilen)'?