opvallen_4youngpeople_careerwise_matthijshamster

Opvallen tussen duizenden sollicitanten – drie tips

Het eerste contact met een potentiële werkgever is van cruciaal belang. Vooral nu er stapels cv’s op het bureau van recruiters liggen en opvallen lastig is. Sollicitanten verzinnen daarom allerlei fratsen om degene te zijn die als eerste van de stapel wordt getrokken, om uniek over te komen en om te zorgen dat ze onthouden worden. Zo bellen mensen bijvoorbeeld vaak over een functie. Ik heb al een paar keer mevrouw X aan de telefoon gehad, nu onthoudt ze vast mijn naam, denken ze dan. When the chances are one in a million, be the one. Dat klinkt goed. Maar hoe doe je dat dan?

Opvallen? Zo in ieder geval niet

We weten dat authentieke communicatie de meeste impact heeft. Een simpele definitie: authentiek ben je wanneer je aan de buitenwereld in gedrag laat zien wat je van binnen denkt, voelt en ervaart. In de psychologie noemen we dat congruentie. Congruent gedrag leidt tot meer vertrouwen en impact in de communicatie. Precies wat je wilt bereiken als je aan het solliciteren bent. Kortom: wanneer je iemand bent die niet zo creatief is, is het niet zo handig om te proberen een heel creatieve brief te schrijven en een gek filmpje met je cv mee te sturen. Of als je timide bent, is het misschien een minder goed plan om op te bellen en eens flink aan ‘name dropping’ te doen, onderwijl vragend naar de details van de functie.

Doen wat bij jou past

Wat wel werkt? Zo dicht mogelijk blijven bij wat bij je past. Dat is inderdaad niet makkelijk. Als je wilt opvallen, ga je juist kijken naar de spectaculaire aanpak van anderen. Die ene video sollicitatie, die creatieve kaart, een weblog met persoonlijke overpeinzingen… Gelukkig zijn er meer manieren. Hier zijn drie praktische stappen die je op weg kunnen helpen:

Stap 1: jij als operrecruiter

Bedenk eens wat je zou doen als jij opperrecruiter zou zijn en de taak had gekregen om een nieuw format voor alle cv’s en sollicitaties in Nederland te bedenken. Welk format zou je dan kiezen? Dit wordt het format dat je gaat gebruiken.

Stap 2: waarom deze functie?

Houd een monoloog over de functie, of ga er met een vriend over in gesprek en neem dit op. Vertel wat je leuk vindt aan de functie en luister je verhaal terug. Gebruik de kern van je verhaal in het format dat je in stap één hebt bedacht.

Stap 3: concreet maken

Doe je ogen dicht en stel je voor dat je al aangenomen bent. Hoe ziet je werkdag eruit? Wat ben je aan het doen, hoe spreek je collega’s aan, hoe vergader je, hoe zit je achter je bureau? Maak het zo concreet mogelijk voor jezelf en verwerk vervolgens de kern in je format.

Net een leuke vacature gevonden? Mooi zo. Het opvallen kan beginnen.

Download de Whitepaper Millennials & Werk van Careerwise  
burn-out test voor millennials careerwise.nl

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...