Personal Branding – 5 tips voor je ideale online visitekaartje pexels-blur-business-card-185933

Personal branding: 5 tips voor jouw perfecte online visitekaartje


Of je het nou wilt of niet, met jouw unieke eigenschappen en talenten ben je een merk op zich. Dus, hoe staat het er eigenlijk voor met jouw personal branding? Offline weet je misschien wel hoe je jouw cv in elkaar draait of hoe je jezelf het beste kunt presenteren. Maar zit jouw online visitekaartje ook goed in elkaar?

1. Facebook & Instagram

Begin eerst eens bij je persoonlijke social media accounts op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Om je personal branding vorm te geven, zorg je ervoor dat je profielfoto herkenbaar is en dat je biografie een duidelijke weergave geeft van wat je wilt vertellen over jezelf. Blijf ook professioneel als je iets plaatst en zorg er voor dat er geen taalfouten in staan. Bedenkt altijd wat je wel en niet wil laten zien aan wildvreemden. Wanneer (een deel van) je pagina er niet representatief uitziet kan je dit het best afschermen door je privacy-instellingen aan te passen.

2. LinkedIn

Wanneer je hebt gesolliciteerd is er vervolgens een grote kans dat je potentiële werkgever ook een kijkje neemt op jouw LinkedIn-pagina. Het eerste wat dan opvalt is je profielfoto. Met een verzorgde en professionele foto heb je gelijk een goede eerste indruk te pakken. Een compleet LinkedIn-profiel maakt het meeste indruk op de bezoekers die je pagina bekijken. Zorg er voor dat al je werkervaring, diploma’s en connecties zijn toegevoegd zodat een toekomstige werkgever een compleet beeld heeft van wie jij bent.

3. Google

Heb je jezelf wel eens gegoogeld en bekeken welke resultaten naar boven kwamen? Wanneer je een naam hebt die niet zo veel voorkomt is de kans groot dat jouw activiteiten op het internet bovenaan komen te staan in de zoekresultaten. Denk hierbij aan je LinkedIn, Facebook of Instagram-account. Heb je een naam die juist veel voor komt? Dan kan je er het beste voor zorgen dat je naam herkenbaar wordt. Voeg bijvoorbeeld je locatie toe, of schrijf in je biografie in wat voor soort werk of baan mensen bij jou moeten zijn. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld toekomstige werkgevers jou onderscheiden van de rest van jouw naamgenoten.

4. Bescherm je naam

Via verschillende websites is het mogelijk om jouw domeinnaam vast te leggen. Door je eigen naam op deze manier veilig te stellen zorg je ervoor dat mensen die jou online opzoeken direct bij jouw domein terecht komen. Het is bovendien de ideale plek om een overzicht te geven van interessante informatie over jou en al je socialmedia-pagina’s en blogs. Hoe sneller mensen weten wie jij bent hoe beter want tijd is geld!

5 Blijf actief

Denk je dat je je LinkedIn-pagina kunt laten versloffen als je een baan hebt gevonden, think again. Social media is niet alleen belangrijk als je ander werk zoekt. Door actief te blijven houd je je netwerk up-to-date en blijf je interessant voor recruiters, klanten, opdrachtgevers enzovoort. Misschien word je wel benaderd voor een nóg beter aanbod.

Als je deze tips in de praktijk brengt dan zit het met jouw online personal branding wel goed. Wil je ook offline een onvergetelijke indruk maken? Met mooie old school visitekaartjes maak je het helemaal af en kan niemand nog om jou heen.

Dit artikel is gemaakt met input van Drukland.nl


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...