1453341_10152210864547741_549640530_n

Hoe tackle je een case interview?


Solliciteren bij een adviesbureau betekent meestal twee of drie rondes met gesprekken, case interviews en analytische tests. Het gesprek gaat over je CV en motivatie, het assessment meet je IQ en competenties en het case interview is een strategisch vraagstuk waarbij je analytisch vermogen en rekenvaardigheid worden getest.

Belangrijk is dat je je hiervoor goed voorbereidt. Gelukkig zijn er tal van tips die je daarbij kunnen helpen! Naast websites als Caseinterview.com en Acethecase.com geven de meeste strategy consultants online advies over het aanpakken van een casus. Hierbij een aantal handige tips:

1. Luister goed en stel vragen

Aan het begin van het gesprek krijg je belangrijke informatie over de casus. Luister goed en maak aantekeningen. Het is handig de casus kort samen te vatten om te kijken of je de vraag en het scenario goed hebt begrepen en stel vragen als er onduidelijkheden zijn. Denk ook even na over ‘the big picture’, iets dat niet expliciet door de consultant is gezegd, maar wellicht wel relevant voor de casus is. Laat je gesprekspartner wel weten waarom jij denkt dat die informatie relevant is.

2. Breng een structuur aan

Neem kort een moment voor jezelf om ‘je gedachten te verzamelen’ en formuleer zo’n vier subvragen om de casus te ontleden. Er zijn eigenlijk maar een aantal type scenario’s die tijdens een sollicitatiegesprek aan de orde komen, denk aan het ontwikkelen van een nieuw product of de overname van een bedrijf. Het is belangrijk om voor elk type scenario een plan van aanpak voorbereid te hebben. Wees wel flexibel om je aanpak te wijzigen als dat nodig blijkt te zijn.

3. Blijf ontspannen bij rekenvragen

In nagenoeg elke casus wordt je rekenvaardigheid getest, een onderdeel dat helaas niet iedereen even goed afgaat. Gelukkig geldt de regel: hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. Zorg dat je een aantal simpele formules onder de knie hebt en oefen met het maken van schattingen. En op het moment dat je een rekenvraag krijgt: voel je niet onder druk gezet om meteen een antwoord te geven, maar neem kort de tijd om de vraag eerst voor jezelf te ontleden. Bedenk wat de formule is om tot het antwoord te komen en schrijf deze op. Zo kan je gesprekspartner meekijken en bijsturen als dat nodig is.

4. Communiceer en let op aanwijzingen

Praat hardop als je met de aanpak van het vraagstuk bezig bent. Communiceer wat je stappenplan is, wat je aannames zijn, welke alternatieven je ziet, maar toch verwerpt en waarom, etc. Je gesprekspartner is niet zozeer benieuwd naar je uiteindelijke antwoord, maar naar het proces. Betrek hem daar dan ook in. Hij zal je zo nu en dan de goede richting op willen helpen met een (subtiele) tip. Zie kritische vragen en opmerkingen daarom niet als aanval, maar als een manier om jou een aanwijzing te geven.

5. Zet af en toe een stap terug

Ga georganiseerd te werk, hou het overzicht en verzand niet teveel in details. Vat samen welke subvragen je hebt beantwoord en wat de consequenties van de uitkomsten voor de casus zijn. Door de grote lijn vast te houden (ook hier geldt het 80/20 principe: slechts 20 procent van de informatie is relevant voor de uitkomst) voorkom je dat je het overzicht verliest of met tunnelvisie op een verkeerd spoor belandt.

6. Gebruik gezond verstand

Klanten zoeken ad hoc oplossingen voor complexe problemen. Er is veelal niet één juiste oplossing en ‘de beste aanpak’ volgens een model hoeft niet altijd het beste voor deze organisatie in deze situatie te zijn. Blijf daarom pragmatisch in je aanpak en zie het case interview eerder als een dialoog over mogelijke oplossingen, dan als een overhoring met een goed of fout antwoord.

7. Ken je markten

Hoe meer je over de een markt weet, hoe makkelijker je een vraagstuk kan aanpakken en oplossen. Kranten en tijdschriften als Het Financieele Dagblad en The Economist zijn goede bronnen om up-to-date te blijven. Focus echter niet teveel op marktkennis en raak niet in paniek als de casus over een voor jou onbekende markt gaat. Het gaat eerder om logica, gezond verstand en de uitdagingen die voor alle sectoren relevant zijn.

8. Goede voorbereiding

Oefen vooraf zoveel mogelijk scenario’s als je maar kunt. Boeken en syllabi met voorbeeldvragen vind je in de bibliotheek van je faculteit of online, zoals de voorbeeldcases van Bain & Company. Kijk ook op de website van het adviesbureau naar klantencases. Die geven een indruk van de markten en type opdrachten. Het is goed om met met vrienden en studiegenoten te oefenen, zodat je van verschillende denkstijlen leert. Kijk ook eens op YouTube voor voorbeelden van case interviews en tips, zoals deze video.
..

9. Heb er plezier in

Last, but not least: heb er plezier in. Natuurlijk kan het oplossen van vier case interviews op één dag vermoeiend zijn. Toch is het belangrijk om er plezier in te houden. Je gesprekspartner wil zien dat je gepassioneerd en bevlogen over het oplossen van complexe problemen bent. Als consultant doe je dit werk immers dagelijks. Zie je gesprekspartner als een teamgenoot, waarmee je samen voor een klant aan het sparren bent.

Hopelijk helpen deze tips je met je voorbereiding. Veel succes!

Ga jij binnenkort solliciteren? Bereid je goed voor. Je kunt hier meer vinden over de voorbereiding, de do’s en don’ts en wat je doet in moeilijke situaties.


Meld je aan voor de

Careerwise Nieuwsbrief

Als welkomstcadeau ontvang je de PDF-versie van:

Daarna ontvang je (twee)wekelijks onze beste tips bij het solliciteren, voor je loopbaan en voor een relaxte werk-privé balans.


*Check je inbox (en spamfolder) om je aanmelding te bevestigen. Daarna ontvang je een mail met het welkomstgeschenk. Afmelden kan onderaan elke nieuwsbrief. Lees hier ons privacybeleid voor meer info.

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...