solliciteren na een burn-out Careerwise by kal-loftus-685433-unsplash

Solliciteren na een burn-out: 4 tips van jobcoach Katrin van de Water

Heb je een burn-out gehad en ben je daar inmiddels van hersteld? En is teruggaan naar je oude werkplek geen optie? Dan wacht er wellicht een volgende spannende stap op je: een nieuwe werkgever zoeken! Maar hoe bespreek je het b-woord tijdens een sollicitatie en hoe zorg je ervoor dat je geen terugval krijgt? Ik geef je vier tips die je helpen bij het solliciteren na een burn-out, zodat jij binnenkort weer aan de slag kan en je energie krijgt van je werk.

1. Bedenk de oorzaak

Je hebt de afgelopen maanden veel tijd gehad om na te denken. De waarom-vraag spookt waarschijnlijk regelmatig door je hoofd. Waarom ben ik in een burn-out beland? Heeft burn-out te maken met de waarden van je werkgever die niet stroken met die van jou? Of past de functie niet helemaal bij je? Een carrièrepaspoort kan je hierbij helpen. Dit is een overzicht van:

  • al jouw belangrijke waarden
  • alle dingen die jij goed kan én graag doet
  • de dingen die jij graag zou willen ontwikkelen.

Op basis hiervan kun je een balans opmaken van je vorige functie en zie je meteen op welke punten er een match en een mismatch is. Neem dit paspoort mee naar je sollicitatiegesprek!

2. Verklaar het gat op jouw CV positief

Heb je een gat op je cv vanwege een burn-out? Dan bestaat de kans dat hier naar gevraagd wordt tijdens het solliciteren. Liegen is nooit een goede optie. Beschrijf je burn-out daarom op een positieve manier. Zeg bijvoorbeeld dat het een periode was om rust te nemen en na te denken over een nieuwe uitdaging. Toon je carrièrepaspoort en vertel dat je weet welke ingrediënten jij nodig hebt om energie te krijgen van je werk.

Wordt er niet naar je burn-out gevraagd? Vertel er dan niets over. Houd in je achterhoofd dat alles wat aandacht krijgt groeit. Je wil niet in de hoofden blijven hangen als die persoon met de burn-out, wel als iemand met bepaalde kwaliteiten.

3. Houd rekening met je grenzen

Ben jij helemaal opgebrand door teveel werken? Pak het na het solliciteren anders aan. Spreek met jezelf af hoe veel je gaat werken en hou je daar ook aan. Pas de tips voor energiemanagement toe. Herken ook op tijd symptomen die je in het verleden had. Schiet niet in de stress, maar pak ze tijdig aan en doe een stapje terug. Hierdoor is jouw burn-out echt verleden tijd.

4. Bekijk het eens van deze kant:

In een burn-out leer je jezelf kennen. Hoe verrijkend is dat? Zie het als een enorm groot leermoment waar je dankbaar voor kan zijn. Sleep het verleden niet met je mee als je gaat solliciteren na een burn-out, maar werk aan je toekomst. Solliciteer naar een baan die jou gelukkig maak, zorg voor ontspanning en geniet meer van het leven dan ooit tevoren!


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...