5-creatieve-sollicitatiemanieren-by-flazingo_photos

Vijf creatieve manieren om een baan te scoren

Je bent al enige tijd op zoek naar betaald werk. Na de zoveelste afwijzingsbrief waarin staat dat jij ‘niet in het profiel past’, zakt de moed je in je schoenen. Je wilt graag een baan, maar je wordt moedeloos van solliciteren en je creativiteit raakt op. Herken je jezelf hierin? Lees dan vooral verder en laat je inspireren door anderen die op een originele, creatieve of ludieke manier aan een baan zijn gekomen.

Een opvallend curriculum vitae

Allereerst kun je een opmerkelijk en origineel curriculum vitae maken. Zowel op Careerwise als op Lifebrander hebben we veel creatieve cv’s verzameld. Niet alle varianten zullen bij jou of het bedrijf waar je solliciteert passen. De ene branche leent zich makkelijker voor creatieve cv’s dan de andere branche. Toch is het de moeite waard om het gewoon eens te proberen. Laat je inspireren door de vele voorbeelden die er online te vinden zijn. Wat heb je te verliezen?

Ik wil werken bij …

Je kunt natuurlijk ook nog een stapje verder gaan. Bijvoorbeeld door een spandoek te maken met de tekst ‘ik wil werken bij …’ en jezelf te presenteren bij het bedrijf van je keuze. Wouter Sybesma heeft aan deze actie een baan overgehouden bij AFAS. Hij was wel eerst op gesprek bij AFAS geweest. In dit sollicitatiegesprek werd hem verweten onvoldoende enthousiast te zijn voor de functie waarop hij gesolliciteerd had. Met deze actie liet hij het tegendeel zien.

Maak een persoonlijke site

Annemarie Appelman liet zich inspireren door alle afwijzingsbrieven die ze kreeg. Zij begon een een eigen website. Haar doel was om binnen zestig dagen haar droombaan te vinden. En dat is haar ook gelukt. Door op haar site duidelijk te beschrijven wat ze wil, wat ze kan en waar ze voor staat. Daarnaast heeft ze de nodige publiciteit weten te genereren en kon ze hierdoor haar netwerk gebruiken om een passende baan te vinden.

The Google job experiment

Alec Brownstein is een freelance reclame copywriter. Hij bedacht een actie waarbij creative directors bij het googelen van hun eigen naam als eerste een advertentie van Alec te zien kregen. De advertentietekst was: Googling yourself is a lot of fun. Hiring me is fun, too. Door deze actie heeft Alec een baan gescoord bij het gerenommeerde bureau Y&R.

Video-cv

Tenslotte kun je een professioneel en opvallend video-cv maken. Matthew Epstein maakte dit opvallende Youtubefilmpje waarin hij zijn talent voor een baan in het product marketing team van Google liet zien. Het is in ieder geval erg opvallend. En effectief ook, want hoewel hij geen baan bij Google aangeboden kreeg, werkt hij nu wel bij SigFig. Een ander voorbeeld is dit originele filmpje dat Graeme Anthony maakte. Hij kreeg hierdoor een baan bij het PR-bureau FrankPR.

De moraal van het verhaal

Deze voorbeelden laten zien dat het loont om een (of twee) stapje(s) verder te gaan. Door wat meer van jezelf te laten zien en dat op een originele, creatieve of ludieke manier te verpakken, spring je er sneller uit. Door de tijd die je hierin steekt, laat je ook zien hoe belangrijk je het vindt om die baan te krijgen. En daarmee kun je jezelf echt onderscheiden van anderen die dat niet doen.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...