Leidinggeven aan millennials – We willen zinvol bezig zijn

zinvol

Wij zijn millennials, de generatie van de happyholics. We ontlenen onze identiteit voor een groot deel aan het werk dat we doen. En dus willen we dat ons werk zinvol is en leuk. Nou is werk natuurlijk niet altijd leuk. Maar ook een stomme klus kan leuk worden, als je tenminste begrijpt waarom die moet worden geklaard. Als je begrijpt wat de toegevoegde waarde is, voelt geen enkele klus als stom. Dan kun je er namelijk betekenis aan geven.

Millennials gaan voor geluk, niet voor geld

Als we pas zijn begonnen in onze eerste echte baan, zijn we nog niet bezig met de vraag of we betekenisvol werk doen. We hebben werk en verdienen dan het dubbele van wat we als student te besteden hadden. Mooi toch? Maar na een tijdje gaan we kritisch kijken – zo zijn we opgevoed – en zouden we zomaar kunnen ontdekken dat we meedraaien in een tredmolen die onze energie dreigt op te slurpen zonder dat er nieuwe energie voor in de plaats komt.

Daar zit je dan: opdrachten van de baas uit te voeren

Wij zijn opgegroeid met het idee dat de hele wereld voor ons open ligt. Dat we moeten gaan voor het geluk, niet voor het geld. En daar zit je dan: op kantoor opdrachten van de baas uit te voeren zonder dat je precies weet wat het nut is van de klus en waarom die precies zó moet worden gedaan. Als er geen cultuur heerst waarin je waarom-vragen kunt stellen en als jouw inbreng niet wordt gevraagd, kan dat zo frustreren dat je motivatie en gedrevenheid verliest.

Zinvol bezig zijn

Voor alle duidelijkheid: de eeuwige waarom-vragen en waarom zo-vragen van de generatie Y moeten we niet verwarren met de ontdekkingsreis van de peuter die de wereld wil begrijpen. Onze vraag komt voort uit betrokkenheid én oprechte behoefte zinvol bezig te zijn en toegevoegde waarde te leveren. Wij willen deel zijn van een team, een gemeenschap, van iets groters dan wijzelf, om sámen het verschil te maken. Dat maakt ons gelukkig en daar is elke organisatie bij gebaat.

Betrokkenheid

Oké, wij willen dus van betekenis zijn. En dat betekent dat we betrokken willen worden bij het uitzetten van de koers van de organisatie. Of minstens goed en in een vroeg stadium worden geïnformeerd. Eigenlijk willen we meer dan dat: we willen meedenken over de toekomst van de organisatie en onze mening geven. En dan willen we dat er echt naar ons wordt geluisterd, naar onze vaak creatieve en innovatieve ideeën.

Vertrouwen

Als je betrokkenheid en gedrevenheid van deze happyholics honoreert, geef je ze het gevoel dat ze medeverantwoordelijk zijn, dat de organisatie ook een beetje van hen is. En als je dat als leidinggevende goed aanstuurt, dan lopen de generatie Y-ers heel hard. Dan gaan ze voor je door het vuur.  Een goede werkgever gaat die uitdaging aan. Die realiseert zich dat generatie Y de inspiratie en innovatie voor de toekomst van de organisatie vormt. En een echt goede werkgever zal de happyholic zelfs stimuleren om te onderzoeken hoe hij of zij het beste uit zichzelf kan halen en optimaal betekenisvol kan zijn voor zichzelf en voor de organisatie. Want die werkgever realiseert zich dat uiteindelijk de organisatie daar profijt van zal hebben.

Dit artikel verscheen ook op ontopic.insightsbenelux.com

Tags: Drijfveren, Loopbaan, Millennials generatie Y, Talent en passie, Werkplezier, Werkplezier en werkstress
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Leidinggeven aan millennials – We willen zinvol bezig zijn'?